Leena
Laine Vantaa TUL:n naiset historiaa tekemässä Motto:
“Juuri urheiluliikkeessä, jossa naisten toiminta jää
kirjaamatta ainakin kahdesta syystä: sivuroolista tärkeillä järjestöpaikoilla
sekä sivuroolista kilpaurheilussa, pelastukseksi tulee ns. arjen tutkimus, ns.
pehmeän lähdeaineiston käyttö ja historian kirjoittaminen alhaalta käsin.
Vasta haastattelu- ja
muisteluaineiston, tai naisten itsensä kehittämien epävirallisten (ja
kapinallisten) muistiinpanotapojen kautta on hahmotettavissa se, mikä
urheilussa on naisille merkityksellistä. Kerronnalla on tärkeä merkitys naisten
elämän ja sen ehtojen löytämisessä saleilla ja kilparadoilla -tai niiden
sivustalla, pannun sangassa, urheiluelämän toisessa arkipäivässä.” —————— Voimistelun ja urheilun historia on lisääntyvän tutkimuksen
kohde, joskaan akateemisessa historiantutkimuksessa liikkeen merkitystä
suomalaisen kansakunnan ja kansallisen identiteetin rakentumiselle ja
suomalaisen kulttuurin perusvireiden luomiselle ei ole aina ymmärretty. Siten
myös naisten liikuntakulttuurin historia on ollut vähän tutkittu alue, vaikka
naisten suuret voimistelujärjestöt ovat olleet keskeisessä osassa maan
naiskulttuurin synnyssä. Naisvoimistelujärjestöillä on alkuajoista (1870-luku)
lähtien ollut päätavoitteena naisten kasvattaminen itsenäisyyteen kansalaisina
ja omintakeisuuteen ruumiinkulttuurin alueella. Vuonna 1896 perustetusta kaksikielisestä Suomen Naisten
Voimisteluliitosta haarautuneen kolmen suomalaisen naisliikuntajärjestön
kokonaisuus (suomenkielinen ja ruotsinkielinen naisvoimisteluliitto sekä
Työväen Urheiluliiton naistoimikunta) on Pohjoismaissa ja
maailmanlaajuisestikin ainoalaatuinen. Kolmen järjestön työn alkuelementtejä
ovat olleet voimistelu, ei-kilpailullinen, virkistykseen ja terveyteen
tähdännyt ulkoilma- ja urheilutoiminta sekä kansantanhut ja erilaiset
kansanpelit ja -leikit. Liikuntakasvatukseen liittyi myös hygienia- ja
terveyskasvatus sekä naisten kouliminen yhteiskunnalliseen toimintaan
järjestötyöhön osallistumisen kautta. Työväen Urheiluliiton naisten historiaa
kirjoitettaessa tarkastellaan “nuorimman sisaren”, vuonna 1919 perustetun
Työväen Urheiluliiton naistoiminnan vaiheita. Muissa maissa naisurheilun
historia useimmin keskittynyt keski- ja yläluokan naisiin. Tutkimus TUL:n
naisten historiasta on ensimmäinen yhden maan työläisnaisten urheiluliikkeen
kartoitus. Historiahankkeen toteuttamisprosessi on tekijäinsä näköinen:
samoilla keinoin kuin naiset ovat elämänsä järjestössään eläneet, he tekevät
siitä historiaa.
Naiset halusivat näkyviin Vuonna 1998 käynnistyneen TUL:n naisten historiahankkeen
juuret ovat liiton naistoimikunnan yhdessä Urheilumuseon kanssa toteuttamassa
TUL:n naisten perinnekeruukampanjassa ja 1996 julkaistussa, naisten itse
kokoamassa matrikkeliteoksessa (Hihnala 1996).
Yhtenä naisten pontimena oli se, että 1980-luvun aikana valmistunut
Työväen Urheiluliiton kolmiosainen yleishistoria (Hentilä, 1982-1987) oli
keskittynyt paljolti liiton valtakunnantason toimintaan. Sen näkökulma
painottui poliittiseen historiaan, jolloin naisten osuus jäi pakostakin
vähäiseksi. Alun alkaen naiset ymmärsivät sen, että heidän historiansa,
löytyäkseen, oli kirjoitettava alhaalta päin. Vuonna 1990 TUL:n naistoimikunta
ehdotti liiton johdolle sen naisten historian kirjoittamista haastattelu- ja muisteluaineiston
perusteella. Liiton (mies)johto torjui esityksen, ja naiset ryhtyivät
toteuttamaan tavoitettaan omin pienin askelin. Ensimmäinen askel: muistitiedon Vuonna 1990 liiton naistoimikunta totesi, että
aktiivi-ikäpolvien vanhetessa ja poistuessa oli kiire ryhtyä kokoamaan näiden
muistitietoa. TUL:n naistoiminta saatiin yhdeksi Suomen Urheilumuseon
perinnekeruukilpailun teemaksi. Tavoitteena oli saada mahdollisimman monen
liiton naisen muistelmat talteen tulevia sukupolvia ja historian kirjoittajia
varten. (Kosonen 1990). Tuolloin vielä Jyväskylässä liikuntatieteellisen
tiedekunnan piirissä toimineen LIINA-projektin (Liikunta ja naiset) kanssa
muotoiltiin muistelijoille teemoja: -urheilu/voimistelu
minun elämässäni. -suurten
liikuntatapahtumien muistot -naistoiminta
seurassani/piirissä -ruumiinkokemukseni
liikunnassa -mukana
seuran/piirin naistoiminnassa. Mukaantulijoita kannustettiin korostamalla sitä, että
lyhyetkin muistojen kirjaukset olivat tärkeitä. Muistelua kehotettiin tekemään
myös ryhmätyönä. Kampanjaa varten pidettiin muutamissa piireissä koulutustilaisuuksia.
Lisäksi FL Leena Laineelle annettiin tehtäväksi haastatella kampanjan aikana
joukko liiton vanhimpia johtonaisia. Keruun tulokset olivat mainiot. Yksittäisten naisten lisäksi
kunnostautuivat keruutyössä erityisesti Satakunnan, Tampereen ja Turun piirit,
joissa haastateltiin joukko tärkeitä “perusnaisia” ja tehtiin
ryhmähaastatteluja. Yksittäisistä seuroista keskisuomalaisessa Säynätsalon
Riennossa koottiin Mirja Huovisen johdolla naisten muistot kirjaksi saakka.
(Huovinen 1992). Myös Tampereen Työväen Naisvoimistelijat julkaisi historiansa.
(Koriseva 1992). Toinen askel: matrikkelikirja Seuraava askel otettiin 1994, TUL:n naistoiminnan
75-vuotisjuhlavuonna. Silloin ryhdyttiin keräämään tietoa aktiivinaisista
matrikkelia varten. Toiveena oli saada matrikkelikaavakkeiden ohessa kerätyksi
lisää haastatteluaineistoa ja sitä varten laadittiin pieni opaskirja
erityyppisen historia-aineiston tallentamisesta. (Työläisurheilunaisen
muisteluopas, 1994). Keruu toteutettiin lopulta nopeassa tahdissa, sillä aineisto
haluttiin julkaista kirjana naisvoimistelun 100-vuotisjuhlavuonna 1996.
Ajankohta aineiston kokoamiselle ei ollut paras mahdollinen, koska urheilun
organisaatiouudistukset, TUL:n naissihteerin viran tilapäinen lakkauttaminen ja
piirien lakkauttamiset vaikeuttivat tiedotus- ja koulutustyötä sekä
yhteydenpitoa seuroihin ja niiden naisjaostoihin. Matrikkeliaineiston keruun periaatteena oli koota tietoa eri
tavoin mukana olleista naisista, uskollisista
kahvinkeittäjistä organisaation johtonaisiin, voimistelijoista
urheilijoihin. Kartoituksen kohteena oli mm. vanhempien sosiaalinen tausta ja
aktiivisuus, naisen oma koulutus ja ammatti, perhe-elämä sekä urheilu- ja
järjestöaktiivisuus. Urakka osoittautui vaikeaksi. Ensimmäinen ongelma oli
vakuuttaa rivinaiset siitä, että hekin “voivat” täyttää kaavakkeen ja siten
kirjata työnsä ja elämänsä. Toinen ongelma oli
kaavakkeen jäykkyys ja se tosiasia, että siitä lukuistenkin työtuntien
jälkeen puuttui monta sellaista kohtaa, jolla juuri naisten työtä olisi pitänyt
nostaa esiin. Moni iäkkäämpi vastaaja koki vaikeaksi vanhemmistaan
kertomisen. Taustalla oli ilmeisesti vaistonvarainen tarve suojautua perheen
kipeiltä muistoilta, esimerkiksi vuodelta 1918, köyhyydestä ja häpeästä tai
1930-luvun tapahtumista. Varsinaiset kommentit kaavakkeen puutteista saimme
usein vasta vuoden keruun jälkeen: joku jätti täyttämättä, toinen täytti minkä
osasi. Matrikkelikirja tehtiin likipitäen talkootyönä ja se
valmistui keväällä 1996, jolloin Suomen Naisten Liikuntakasvatusliitto ja Finlands
Svenska Gymnastikförbund julkaisivat 100-vuotishistoriansa (Kleemola 1996;
Meinander 1996). TUL:n naiset seisoivat rivissä omalla matrikkelikirjallaan. Naiset kirjoittamaan omaa historiaansa Kolmannessa vaiheessa
TUL:n naiset halusivat kirjoitettavaksi koko liiton naisten historian. Liiton
johdossa saatiin syksyllä 1997 läpi periaatepäätös kirjan kirjoittamisesta -
kunhan naiset itse hankkisivat siihen tarvitut rahat. Historiatoimikuntaan
koottiin naistoiminnan ja -historian eri tahojen asiantuntijoita. Syksyllä 1997
käynnistyi varojen keruu, apurahojen hakeminen ja erilaisen myynti- ja
koulutusaineiston suunnittelu. Kirjan kirjoittajaksi kutsuttiin FL Leena Laine.
Hanketta vauhditti tasavallan presidentin puolison, rouva Eeva Ahtisaaren
lupautuminen sen suojelijaksi. Keväällä 1998 aloitettiin varsinainen aineiston
keruu- ja tutkimustyö sekä historiahankkeen tiedotus- ja koulutustoiminta. Periaatteena oli, että naiset itse kokosivat aineistoa mm.
seuraavin tavoin: 1) matrikkeliaineiston keruuta jatkettiin 2) naisia opastettiin kirjoittamaan omia
muisteluita ja tekemään haastatteluja 3) seuroja ja piirejä neuvottiin arkistojen ja
esineistön tallentamisessa 4) naisia kehotettiin lähettämään
seurahistoriikkeja, päiväkirjoja, leikekirjoja ja muuta aineistoa 5) seuroista pyydettiin valokuva-aineistoa ja
opastettiin myös sen tallentamisessa ja kuvien tunnistamisessa Tutkija keskittyi liittokohtaisen aineiston läpikäyntiin,
haastatteluihin ja muistitiedon keruun koulutukseen perustasolla. Tutkijan
kontolle jäi myös koulutus- ja myyntiaineiston suunnittelu ja kirjoittaminen
yhdessä historiatoimikunnan kanssa, erilaisten koulutustilaisuuksien ja
historiaan liittyvien tapahtumien järjestäminen ja niistä tiedottaminen. Muistot talteen - ja hattu kiertämään! Historiahankkeelle piti saada tunnus, johon kaikki naiset,
sekä urheilijat että voimistelijat saattoivat samastua. Ratkaisu löytyi
taiteilija, graafikko Erik Mattsonin aikanaan historiatoimikunnan
puheenjohtajalle, Aira Heinäselle lahjoittamasta piirroksesta, essupukuisesta
narua hyppäävästä tytöstä. Kaikki - urheilijat ja voimistelijat, isoäidit ja
tyttärentyttäret ovat hypänneet narua. Postikorttiin ja “pinssiin” ikuistettu
1950-luvun essutyttö yhdisti erityisesti sitä sodanjälkeistä aktiivi-ikäpolvea,
jonka muistojen tallentamiseen projektissa tähdättiin. Koulutustilaisuuksia
varten kirjoitettiin koulutusmoniste, johon taiteilija Eevi Kaasinen kirjoitti
hankkeelle omistetun runon. Essutyttösymboli ja koskettava runo ovat olleet
yksi tapa antaa historiaprojektille hahmo, jonka avulla hanke voitiin viedä
kaikkien ulottuville. Rahaa kerättiin “hattukeräyksin”, juhlatilaisuuksilla ja
antamalla voimistelunäytöksiä. Myös valtakunnallinen rahojenkeruu
keräyslistoineen toteutettiin. Perusturvaa hankkeelle on saatu
opetusministeriön ja useiden eri rahastojen kautta.
Koulutustyö Tutkijan ensimmäinen tehtävä oli vierailla piirien
tilaisuuksissa tiedottamassa hankkeesta ja opastamassa historia-aineiston
tallentamisessa ja kokoamisessa. Liiton koulutusohjaaja Maj-Britt Raiskinmäki
ja tutkija vierailivat yhdessä eri puolilla Suomea: toinen propagoi vuoden 1998
liittojuhlia, toinen naisten historiaa. Liittojuhlien kenttäohjelmien
valmistuttua opetuskuntoon, oli tutkija siirtynyt puhujasta kuuntelijaksi. Kun
osa naisista harjoitteli ohjelman osia, osa istui haastattelussa. Historiahankkeen tiedottamisen, aineiston keruun ja
kouluttamisen puitteissa on pidetty 27
tilaisuutta, niissä on ollut mukana 273 naista (ja miestä) 73 seurasta.
Lisäksi hanketta on esitelty yhteensä kahdeksassa isommassa tilaisuudessa,
joissa kuulijakuntaa on ollut yhteensä 700 henkeä. Tilaisuuksia on järjestänyt 10 piirikuntaa, ja kaikkiaan tutkija
on käynyt noin 20 paikkakunnalla, Helsingistä Inariin ja Lieksasta Kokkolaan. Haastatteluja on koottu yhteensä 50. Niistä kahdeksan on
saatuja, loput ovat tutkijan tekemiä. Henkilöhaastattelut ovat pääosin
elämäkerrallisia, osa henkilöistä on jututettu 2-3 kertaan. Ryhmähaastattelut ovat lajikohtaisia
(esimerkiksi koripallo-, ja lentopallojoukkue), tai seuran tai piirin aktiivien
ryhmähaastatteluja. Muisteluaineistoa, pituudeltaan sivusta neljäänkymmeneen,
on lähettänyt noin 30 henkeä, erilaista kirjallista aineistoa
“nurkkapöytäkirjoista” leikekirjoihin ja valokuvia noin 50 seuraa tai henkilöä. Tutkijan ongelmana ja tehtävänä on saada mittava “pehmeä
aineisto” keskustelemaan perinteisen arkisto- ja lehtiaineiston kanssa.
Historian kirjoittaminen “alhaalta päin”, ei ole ongelmatonta, etenkään silloin
kun järjestön perustaso kattaa koko Suomen kartan. Haastattelu- ja
muisteluaineisto on maantieteellisesti edustavaa, ja keruumatkat opettivat tutkijalle paljon siitä, miten Inarin
tai Pankakosken naisten elämän ehdot poikkeavat pääkaupunkiseudulla elävien
oloista. Asia ei ole kuitenkaan muitta mutkitta niin, ettei maaseudulla
välttämättä kerittäisi naisasiaa ajatella, vaikka sellainen tuntuma saattoi
jäädä usein päällimmäiseksi. Esimerkiksi kuopiolainen Anni Virkkunen, joka oli
nostamassa jaloilleen Pohjois-Savon piirikuntaa kansalaissodan koettelemusten
jälkeen, suomi satiirisenhilpeissä pakinoissaan “Kallaves”-seuran (Kuopion
Riento) seuraveljiä sovinismista. Naisten oloja järjestäessään hän ei
tovereineen arkaillut vedota “Helsingin
apuun”, jotta Kuopionkin naisten oikeudet täyttyisivät. Tutkijan kysymykset Tutkimuksen empiirinen aineisto on haettu perustasolta,
ruohonjuuritason toiminnasta. Sen rinnalla kulkevat johtotason kehitys ja
tavoitteet - joita on kartoitettu aiemmassa tutkimuksessa (Laine 1996).
Tutkimuksen näkökulma on sosiaalihistoriallinen, ja siinä tarkastellaan
työläisnaisten urheiluliikettä osana työväen urheiluliikettä kansallisella ja
kansainvälisellä tasolla sekä osana naisten yleistä liikuntakulttuuria ja
mobilisoitumista yhteiskunnassa. Keskiössä on toisaalta naisten
järjestäytymismallien vertailu, urheilevien naisten ehdot ja esteet verrattuna
muilla aloilla toimineisiin naisiin, sekä toisaalta liikunnan ja
ruumiinharjoitusten vaikutus naisten elämän yksilöllisiin ja yhteisöllisiin
kokemuksiin. Sosiaalihistoriallinen näkökulma painottaa naisten
elämähistoriaa lapsuuden, nuoruuden ja aikuisiän aikana; urheilu- ja
voimistelutoiminnan kytkeytymistä sosiaaliryhmään ja kasvuympäristöön sekä
motivaatiota sitoutua juuri työläisurheiluun. Tarkastelua tukevat lähes 1000
naista käsittävän matrikkeliaineiston pohjalta laaditut yhteenvedot
aktiivinaisten sosiaalisesta taustasta, koulutuksesta, perheytymisestä,
harrastusmuodoista jne. Tärkeä tarkastelukulma on ryhmätietoisuuden (luokka) ja
naistietoisuuden (erillistoiminta, naisten oikeudet) kehittyminen perustasolla (Kokko 1998) ja sen suhde
liittotasolle, jossa naisten erillisjärjestäytyminen (ja selkeä naistietoisuus)
pohjasi ennen kaikkea niihin naisiin, jotka siirtyivät ns. porvarillisen,
yleisen naisvoimisteluliiton riveistä v. 1919 perustettuun Työväen
Urheiluliittoon ja käynnistivät sen naistyön (Laine 1996). Tärkeä tutkimuskysymys on voimistelevien ja urheilevien
naisten rooli työväenliikkeessä, se, miten “työläisyys” ja sen mukainen
ideologia toteutui naisten toiminnassa. Näyttää siltä, että naisten voimistelu-
ja urheilutoimintakin noudatteli poliittisen ja sosiaalisen työläisnaisliikkeen
naiskuvaa, käsitystä naisten tehtävästä yhteiskunnassa (vrt esim. 20-luku:
äitiyden korostus). TUL:ssa naisten tehtäväksi tulivat paljolti kasvatus- ja
huoltotehtävät, ja liikuntaharrastuksen pääpaino oli joukkoliikunnassa.
Tutkimustehtävänä on saada esiin ideologiset yhteydet ja samankaltaisuudet sekä
toisaalta mahdollinen omailmeisyys, samoin
kuin TUL:n naisten vuorovaikutussuhde puolueiden nais- ja nuorisojärjestöihin
ja erilaisiin loma-, huolto, -kasvatus jne. -järjestöihin (naisliikunta
suhteessa hyvinvointivaltioon). Naisten urheilutoiminnan kannalta tutkimuksessa pyritään
tuottamaan tietoa itse liikunta- ja urheiluharrastuksen merkityksestä
työläisnaisille, myös suhteessa niihin ehtoihin ja rajoituksiin, joita yleensä
naisten urheilutoiminnalle oli asetettu: oliko naisten liikuntaharrastus
erilaista Työväen Urheiluliitossa ja
millaisia esteitä siellä kohdattiin. Samalla pyritään tuottamaan uutta
tietoa avulla itse lajien ja urheilumuotojen kehityksestä naisten osalta.
Kirjallisuutta Hentilä Seppo, Suomen työläisurheilun historia I-III.
Hämeenlinna 1982-1987. Huovinen Mirja, Äidiltä tyttärelle. Säynätsalon Riennon naisia
1922-1992. Vaajakoski 1992. Hihnala Paula, (toim.), Liikkeen puolesta. Työväen
Urheiluliiton naisia 1919-1996. Helsinki 1996. Kleemola Irja, Naisliikuntaa 100 vuotta: suomen naisten
liikuntakasvatusliitto 1896-1994. Helsinki 1996. Kokko Maija, Sisaret, toverit: naisten järjestäytyminen,
ryhmätietoisuus ja kansalaistuminen Jyväskylässä 1800-luvun lopulta
1930-luvulle. Jyväskylän yliopisto 1998. Koriseva Eija, Tampereen Työväen Naisvoimistelijat 1932-1992.
Tampere 1992. Laine Leena, TUL:n naisten historiakirjaprojekti 1997-2000.
Opasteita ja virikkeitä TUL:n tytön tarinoiden tallentamiseen. Luentomoniste,
10.3.1999. Laine Leena, Voimistelevat ja urheilevat aatteen sisaret.
Piirteitä työläisnaisten liikuntakulttuurin kehityksestä. (Hihnala emt., s.
9-94). Meinander Henrik,
Lik martallen som rågfältet: hundra år finlandssvensk gymnastik. Ekenäs
1996. “TUL:n naisten muistot talteen perinnekeräyksellä”. Osviitta
1990 / syksy. Moniste, toim Irma Kosonen, s. 3-10. Työläisurheilunaisen muisteluopas. Ohjekirjanen
haastattelijoille ja muistelijoille. Moniste, Helsinki 1994, uusittu 1997. |