| 
 Metsätyömiesten ja kulkumiesten ammatti- identiteetti
Suoltijoen savotalla  Opinnäytetyössäni
tutkin Sallan Suoltijoen metsätyömiesten muodostamaa yhteisöä vuodesta 1953
vuoteen 1973, jolloin Suoltijoen savotta päättyi. Tutkimusaineistoa keräsin
haastattelemalla Suoltijoen savotalla työskennelleitä metsätyömiehiä ja
savottakokkeina työskennelleitä naisia. Opinnäytetyössäni tutkin Suoltijoen savotan
työryhmiä, työvälineitä ja työvuoden kiertoa. Tutkin myös yhteisön vapaa-ajan
viettoa, ruokakunta- ja palkanmaksujärjestelmää sekä yhteisön suhdetta
fyysiseen ympäristöön eli savottarakennuksiin ja työympäristöön. Lisäksi
tarkastelin paikallisten metsätyömiesten ja kulkumiesten ammatti-identiteettiä
ja arvoja sekä johtohenkilöiden ja metsätyömiesten välisiä suhteita.
Tutkimuksen painopiste oli Suoltijoen savottayhteisössä tapahtuneissa
muutoksissa; miten yleissuomalainen taloudellinen, tekninen ja koulutuksellinen
kehitys heijastui Suoltijoen savottayhteisöön. Tutkin myös, muuttuiko oletettu
perinteinen metsätyömiesten yhteisö moderniksi metsätyömiesten yhteisöksi. 
 Suoltijoen savotta perustettiin vuonna 1953 noin 60
kilometriä Sallan kirkonkylästä koilliseen. Suoltijoen savotta oli suuri
savotta, jossa parhaimmillaan työskenteli yli 300 miestä. Savotan rakennukset
keskitettiin yhteen pihapiiriin, mukaanlukien kaksikerroksinen 200 miehelle
tarkoitettu miehistö- eli asuinkämppä. Savotalla oli myös kolme
sivukämppää sekä majoitukseen tarkoitettuja 
jalasvaunuja. Savotan pihapiirin rakennuksiin kuuluivat
miehistörakennuksen lisäksi ruokala-teräväpäärakennus, kauppa, sauna,
hevostalli, valjaidenkuivatusrakennus, wc, vaja, agregaattivaja sekä
maakellari.  1950-luvulla suurin osa Suoltijoen savotalla
työskennelleistä metsätyömiehistä oli paikallisia, kotoisin joko Sallan
kirkonkylästä tai sen lähikylistä. Paikallisille metsätyömiehille, joista
suurin osa oli pienviljelijöitä, metsätyö oli merkittävä sivuelinkeino.
Paikalliset metsätyömiehet olivat yleensä useita vuosia samalla työmaalla, koska
perheelliselle pienviljelijämetsätyömiehelle varma työpaikka oli tärkeämpi kuin
tilattomalle ja perheettömälle kulkumiehelle.  Yksi selvästi paikallisten hakkuumiesten ammatti-identiteettiä
kuvaava piirre oli töillä kehuminen. Useat haastateltavat kertoivat miten
paljon he olivat kaataneet tai parkanneet puita. Yleensä painotettiin sitä,
ettei kukaan muu ollut tehnyt vastaavaa työmäärää. Tähän liittyivät myös pitkät
työpäivät. Se että jaksoi viipyä metsässä pitempään kuin kukaan muu oli
arvostettua. Työmäärällä kehumisen lisäksi paikallisten metsätyömiesten ammatti-identiteettiin
kuului kilpailu. Tämä oli yleistä niin hakkuumiesten kuin ajomiestenkin
keskuudessa. Hakkuumiesten kilpailuintoon on varmaankin vaikuttanut erilaiset
metsätyömiehille järjestetyt kilpailut. Ajomiesten keskuudessa kilpailuun
vaikuttivat taloudelliset tekijät, sillä ajomiehen piti tienata hankkimansa
traktorin hinta savotassa. Kilpailua hevosmiesten ja traktorimiesten välillä ei
näyttänyt olevan. Moottorisahojen yleistyessä pokasahalla vielä työskentelevät
hakkuumiehet kilpailivat moottorisahalla työskennelleitä vastaan. Kilpailuinnon
taustalla voidaan nähdä kummankin osapuolen tarve kokeilla, miten uusi
työväline “pärjää” perinteisiin työvälineisiin nähden. Kun moottorisahat eivät
olleet kovin kehittyneitä ja miehetkin vielä totuttelivat niihin, kävi usein
niin, että pokasahalla työskennellyt mies vei voiton. Tämä aiheutti joidenkin
poka- tai kaarisahalla työskennelleiden miesten kohdalla sen, että
moottorisahan hankkiminen siirtyi heidän osaltaan myöhempään ajankohtaan.
Paikallisten metsätyömiesten ammatti-identiteetti muuttui 1960-luvulla
ajomiesten osalta, kun kilpaileminen ajomäärissä lisääntyi eri traktorityyppien
myötä.  Kulkumiehiä liikkui Suoltijoen savotalla paljon varsinkin
1950-luvun puolivälin jälkeen. Suurin osa kulkumiehistä oli etelästä
tulleita tilattomia poikamiehiä, mutta joukossa oli myös perheellisiä
kulkumiehiä niin etelän kunnista kuin Lapistakin. Kulkumiesten arvoista tärkein
oli vapaus; vapaus lähteä työmaalta, kun siltä tuntui. Lähdön syyksi riitti
vain halu lähteä jonnekin tai se, että savotan työrytmi tai aikataulu ei
vastannut kulkumiesten arvoja. Kulkumies tahtoi myös tehdä työnsä itsenäisesti
ja yksin. Kaikenlainen työn seuraaminen ja neuvominen koettiin ahdistavana.
Työtä piti saada tehdä oman aikataulun ja oman mielen mukaan. Vapauden arvoon
liittyi, että sellaista työtä ei tehty, mistä ei pidetty. Esimerkiksi erään Suoltijoen
savotalla työskennelleen kulkumiehen mielestä uitto oli vastenmielistä työtä,
koska pomot olivat koko ajan valvomassa työtä eikä uitossa voinut valita omaa
työaikataulua.  Kulkumiesten suhtautuminen rahaan oli “reteetä”. Koska
kulkumiehillä ei ollut yleensä perhettä elätettävänään, pystyivät he käyttämään
ansaitsemansa rahat miten halusivat. Raha oli tehty “poltettavaksi”, sitä ei
ollut tarkoitus säästää, vaan siitä piti nauttia niin kauan kuin sitä oli.
Rahaa poltettiin pääasiassa korttipeleissä. Leväperäinen rahankäyttö muuttui,
kun kulkumiestenkin täytyi ostaa kalliit moottorisahat. Kulkumiehet eivät
paikallisten metsätyömiesten tavoin kilpailleet työssä. Yhtenä syynä tähän voi
olla työn itsenäisyyden arvostaminen. Toisen kanssa kilpaileminen olisi
riistänyt osan työn itsenäisyydestä ja omasta aikataulusta. Toisaalta
kulkumiesten piti usein vain tienata itseään varten eikä kilpailemisella
tarvinnut lisätä intoa työntekoon. 1970-luvulla kulkumiesten ammatti-identiteettiin
vaikutti vakinaistaminen. Heille tärkeä vapautta ja itsenäisyyttä korostava
arvo, työmaalta toiseen siirtyminen ja työmaalta vapaasti lähteminen, ei enää
ollut mahdollinen.  “KAIKKI METTÄALAN MUUTOS SIELLÄ TULI KOETTUA, ETTÄ
POKASAHALLA ALKO JA MOOTTORISAHAAN PÄÄTTY” n   Sanna
Lehtonen Oulu   Artikkeli perustuu pro gradu-tutkielmaan “Kaikki mettäalan muutos siellä tuli koettua, että pokasahalla alko ja moottorisahaan päätty”. Sallan Suoltijoen metsätyömiesten yhteisö vuodesta 1953 vuoteen 1973. Oulun yliopisto, Taideaineiden ja kulttuurinantropologian laitos, 1999.  |