Toverit herätkää! 1970-luvun poliittisen laululiikkeen matka
nuorisomuodiksi Niinkin
näkyväksi ilmiöksi suomalainen 1970-luvun poliittinen laululiike on ollut melko
tutkimaton alue. Syitä tähän voidaan vain arvailla. Omalta osaltaan jarruna
lienee taistolaisuuden perustutkimuksen puute. Toisaalta politiikan ja
kulttuurin välimaastossa sijainnut tutkimuskohde on saattanut olla joillekin
liian ”epätieteellinen” tai outo aihe. Joka tapauksessa ajallisen etäisyyden ei pitäisi enää olla
este – tuleehan tänä vuonna kuluneeksi jo 30 vuotta poliittisen laulun
kultakauden alkuhetkistä. Poliittista musiikkia julkaisseen ja vuonna 1979
konkurssiin kaatuneen Love Recordsin tuotanto on päässyt uudelle kierrokselle
cd-painosten mukana. Laululiikettä ei voi käsitellä ilman taistolaisuutta.
Ylipolitisoitunut 70-luku järjestösotineen läpäisi myös kulttuuriväen.
Erityisesti nuoren teatteripolven keskuudessa aloite oli niin tukevasti SKP:n
vähemmistöön ankkuroituneen fraktion käsissä, että voidaan puhua jonkinlaisesta
hegemoniasta. Vaikka laululiike eteni vapaasti eikä sillä ollut takanaan
jämerää organisaatiota, poliittisen musiikin tekijät ja esittäjät olivat
valtaosin taistolaisia tai muuten liikettä lähellä olevia. Poliittisen laulun erityisluonne, jossa yhdistyvät
aatteelliset ja viihteelliset elementit, tekee siitä mielenkiintoisen vaikkakin
monitulkintaisen tutkimuskohteen. Laululiikkeen vetovoimasta kertoo jotakin se,
että vaikka aika ajoi taistolaisuuden ohi jo 1970-luvun loppuun mennessä, levyt
myyvät yhä tasaiseen tahtiin. Tähän mennessä paras – vaikkakin suppea – katsaus
laululiikkeestä on Philip Donnerin toimittama artikkelikokoelma Äänetön pauhu
(1987). Vähän paremmin on tutkittu taistolaisuutta, jota ovat sivunneet muun
muassa Laura Kolbe kirjassaan Eliitti, traditio, murros (1996) ja Jarko
Tirkkonen gradussaan Vapaasta radikalismista Sosialistiseen
opiskelijaliittoon (1987). Omassa tutkielmassani olen kirjannut kahden poliittisen
laulun keskeisen tekijän, levy-yhtiö Love Recordsin ja laulukvartetti
Agit-Propin, tarinat. Vaikka rajauksen vuoksi moni muu toimija tai aihealue on
jäänyt työn ulkopuolelle, olen silti koettanut tehdä jotain yleisiä päätelmiä
poliittisen laululiikkeen elinkaaresta ja olemuksesta. Myöhempää tarkastelua
varten jäivät muun muassa säveltäjä Kaj Chydenius, Kulttuurityöntekijöiden
liitto KTL ja KOM-teatteri. Vähäisen lähdekirjallisuuden vuoksi työ perustuu
pitkälle aikalaisten haastatteluihin. Keskeisiä informantteja ovat olleet Love
Recordsin perustajajäsenet Henrik Otto Donner ja Atte Blom sekä Agit-Propin
jäsenet Pekka Aarnio, Monna Kamu, Martti Launis ja Sinikka Sokka. Poliittisesta rockiin: Love Records
Riippumattoman, kokeilevaa musiikkia julkaisseen Love
Recordsin syntysanat lausuttiin lokakuussa 1966 Kivelän sairaalan osaston
kuuden tupakkatilana toimineessa vessassa. Siellä sairaalassa tutkimuksissa
ollut kriitikko Atte Blom kävi keskusteluja muusikkoystäviensä Otto Donnerin ja
Christian Schwindtin kanssa. Hankkeeseen innoitti musiikkipoliittinen idealismi
mutta myös tietoisuus kaupallisesta potentiaalista. Saman vuosikymmenen
kulttuurielämän moniarvoistuminen oli synnyttänyt uusia musiikillisia
osayleisöjä. Yhtiön ensimmäinen julkaisu oli Kaj Chydeniuksen
sävellyksistä koottu albumi Lauluja, joka ilmestyi jouluksi 1966.
Kappaleet, jotka edustivat teatterinäyttämöiltä ponnistanutta kirjallista
laulua, olivat tuttuja erilaisista Ylioppilasteatterin esityksistä. Seuraavien
vuosien aikana Love julkaisi levyjä harvakseltaan, kunnes taloudellinen
kilpailuasema pakotti sen laajentamaan toimintaansa vuosikymmenen viime
metreillä. Yhtiön aktivoituminen ajoittui sattumalta sopivasti
taistolaisuuden ekspansiiviseen vaiheeseen. Suuntaansa hakenut radikalismi oli
alkanut kanavoitua vuoden 1970 aikana SKP:n vasemmalle laidalle. Nuorten
teatteriryhmien aiempaa ärhäkämmät tekstit siirtyivät levyille, joita julkaisi
käytännössä yksinomaan Love Records. Aulikki Oksasen ja Kaisa Korhosen
kaltaiset artistit saivat näkyvyyttä myös valtajulkisuudessa. Vuosina 1970-72 yli puolet Loven katalogista oli poliittista
musiikkia. Tänä aikana syntyivät monet poliittisen laulun klassikoista kuten
Kristiina Halkolan albumi Täytyy uskaltaa, KOM-teatterin Porvari
nukkuu huonosti sekä Agit-Propin debyytti. Vuoden 1973 jälkeen yhtiön
tuotannon painopiste siirtyi rock-musiikkiin Rauli ”Badding” Somerjoen
menestyksen myötä. Tämänkin jälkeen Love jatkoi poliittisen musiikin
julkaisemista. Vuosikymmenen puolivälin jälkeen uutena ilmiönä tulivat muiden
poliittisten puolueiden ohjelmaryhmät – taistolaisten ”paremmat bileet” oli
huomattu kilpailevissa leireissä.
Poliittinen laulu säilyi vuoden 1979 konkurssiin saakka Loven
yhtenä keskeisenä perustuotteena. Määrällisesti tuotteliain vuosi oli 1976,
jolloin poliittista musiikkia julkaistiin peräti 25 albumin verran. Nämä
artistit edustivat pääosin poliittisen laulun toista aaltoa, ruohonjuuritason
ohjelmaryhmiä. Niiden kvaliteetti ei kuitenkaan yltänyt samalle tasolle kuin
muutaman vuoden takaiset esikuvat. Määrä kasvoi laadun kustannuksella, mikä oli
oire laululiikkeen hohdon himmenemisestä. Agit-Prop laululiikkeen käyntikorttina Laulukvartetti Agit-Prop oli alun perin tarkoitettu
kertaluontoiseksi kokoonpanoksi vuoden 1971 (Itä)Berliinin poliittisen laulun
festivaaleja varten. Innostunut vastaanotto rohkaisi nelikkoa jatkamaan.
Lyhyessä ajassa yhtyeestä tuli yksi laululiikkeen tunnetuimmasta
kokoonpanoista, joka toimi innoittajana ja esikuvana sadoille ohjelmaryhmille.
Agit-Propin musiikilliset juuret olivat kahdessa
musiikkityylissä: folkissa ja Ylioppilasteatterin piiristä lähtöisin olevassa
kirjallisessa musiikissa. Kappaleita sävelsivät yhtyeelle pääasiassa Kaj
Chydenius ja Eero Ojanen. Tekstejä saatiin nykyrunoilijoilta ja klassikoilta.
Virallisia levyjä Agit-Prop julkaisi kaksi: Agit-Prop (1972) ja Laulu
kaikille (1974). Näiden lisäksi yhtye levytti useita kappaleita erilaisille
teemalevyille sekä Yleisradion kantanauhoille.
Agit-Propin huippukautta oli vuodet 1972-75, jolloin se
esiintyi noin 50 kertaa vuodessa. Virallisesti yhtye ei ole koskaan lopettanut
toimintaansa vaan se on jatkanut konsertointia näihin päiviin asti. Käytännössä
aktiivitoiminta loppui vuoteen 1980. SKP:n sisäisessä kädenväännössä yhtye sai nopeasti
vähemmistöleiman, vaikka jäsenet eivät siitä aluksi erityisesti pitäneetkään.
Osapuolijaon syventyessä Agit-Propin rooli vähemmistön lähettiläänä vahvistui.
Tämä näkyi myös useiden eri puolueiden yhdessä järjestämissä tilaisuuksissa.
”Valmistelevissa kokouksissa se oli tavallaan ainoa vähemmistön tapa saada
itsensä esille, kun se ei saanut yhtään puhujaa mukaan”, muistelee Pekka
Aarnio. Kun musiikki loppuu Laululiikkeen tiukkaa sidettä ideologiseen työhön alkoi
ensimmäisenä purkaa liikkeen oma lehti Uusi Laulu. Päätoimittaja Hannu Nurmio
alkoi ujuttaa lehden palstoille poliittisen materiaalin lisäksi juttuja muun
muassa amerikkalaisesta kansanmusiikista ja jopa Elviksestä. Laululiikkeen lopullinen alasajo tapahtui vuoden 1978 aikana.
Romahdusta edeltävä murroskausi ajoittuu syksyn 1977 ja kevään 1978 väliin,
johon mahtui laululiikkeen kannalta kolme merkittävää tapahtumaa. Ensimmäinen
oli marraskuiset, yleisömenestykseltään vaatimattomaksi jääneet Helsingin II
Laulufestivaalit. Toinen oli epäpoliittisen Elävän Musiikin yhdistyksen Elmun
perustaminen toukokuussa 1978. Kolmas merkkipaalu oli Suomen Kansan Teatterin
esitys Nuorallatanssijan kuolema eli kuinka Pete Q sai siivet. Monen
agitaatiovuoden jälkeen Koiton lavalla esitettiin monitulkintaista teatteria.
Laululiikkeen nopeaa katoamista ei voi selittää politiikan
raskaan sarjan tapahtumilla. Eniten asiaan vaikutti luonnollisesti
taistolaisuuden vetovoiman väheneminen. Mutta vaikka molempien liikkeiden
välillä oli vahva symbioosi, laululiikkeen erotti taistolaisuudesta sen
suhteellinen autonomisuus. Innovatiivisen säveltaiteen masinoiminen Moskovasta
käsin olisi ollut äärimmäisen vaativa, käytännössä mahdoton urakka. Kirjallisen
laulun muuntuminen poliittiseksi johtuikin tekijöidensä radikalisoitumisesta,
ei liikkeen tai levy-yhtiön päätöksestä tuottaa taistelumusiikkia. Selitys voikin olla vähemmän dramaattinen. Poliittisesta
latauksestaan huolimatta laululiike oli viimeisinä vuosinaan enemmän tiettyyn
sukupolveen ankkuroitunut nuorisomuoti kuin ideologinen aatevirtaus. Se, mikä
alkoi poliittisena liikkeenä, muuttui poliittiseksi nuorisoliikkeeksi ja
lopulta nuorisoliikkeeksi. Näin ajateltuna laululiikkeen hiipumisessa ja
elmu-buumin käynnistymisessä ei ollut kyse ideologioiden kamppailusta vaan
lähinnä sukupolvikapinan viestikapulan vaihdosta. Laululiikkeen loppuvuosina tilanne oli tukala. Omasta
porukasta ei löytynyt kykyjä ja joukotkin vähenivät kovaa vauhtia. Paniikki
sekoitti strategian. Kun alkuaikojen tekstit kilpailivat
julistuksellisuudellaan, loppuaikoina pyrkimys oli häivyttää aatteellisuus
minimiin. Mutta kun osa ryhmistä jatkoi tutulla paatoksellisella linjalla,
ulkopuolisille jäi laulavan vallankumouksen tilasta sekava kuva, mikä ei väärä
käsitys ollutkaan. Elmu-liikkeen ja uuden aallon musiikin myötä ontoksi
kovertuneen laululiikkeen kaataminen oli yhtä helppoa kuin korttitalon
puhaltaminen kumoon. n Miska
Rantanen Helsinki Artikkeli perustuu pro gradu -tutkielmaan Olen kommunisti.
Laulukvartetti Agit-Prop, Love Records ja 1970-luvun poliittinen laululiike.
Helsingin yliopisto, poliittinen historia, 1999. |