Verta hangella. Pohjalainen näkökulma vuosien 1917–1918
tapahtumiin. Toimittanut Marianne Koskimies-Envall. Vaasa 1999. Pohjanmaan
museon julkaisuja nro 20. Vuosien 1917–1918 tapahtumat pohjalaisten silmin Vuosien 1917–1918 tapahtumista on vaikea kirjoittaa
kaikkia osapuolia miellyttävällä tavalla. Pohjanmaan museo on Verta hangella
–näyttelyllään ja samannimisellä artikkelikokoelmallaan halunnut jakaa
luotettavaa tietoa vaikeistakin asioista. Esipuheessa kirjan ilmestymistä vasta
näyttelyn päätyttyä perustellaan erikoisella tunnustuksella: “Näyttelyn ollessa
meneillään pystyimme kävijöiden kanssa keskustellen ja lähteisiin syvällisemmin
perehtyen pääsemään paremmin olennaiseen problematiikkaan käsiksi.” Julkaisun
tarkoituksena on siis täydentää näyttelyn sisältöä muutamilla erityisilmiöillä.
Kirjan ansiot ovatkin aihevalikoiman rikkaudessa. Artikkelit käsittelevät
Etelä-Pohjanmaan työväkeä, arkea, venäläistä sotaväkeä, syrjäseutujen
tilannetta, tiedotusvälineiden sotaa, taide-elämää sodan varjossa, ruotsalaisia
vapaaehtoisia sekä Vaasan Vapaudenpatsaan ideologiaa. Artikkeleiden
kirjoittajat ovat kuuluneet näyttelyn koonneeseen työryhmään. Vuosien 1917–1918 tapahtumiin Pohjanmaalla
tutustutaan aiempien tutkimustuloksien, käsitteiden ja nykytulkintojen kautta.
Pohjanmaan valkoisten näkökulmaa korostavassa kirjan alkuosassa on tarkkoja
seikkailukertomuksia siitä, kuinka senaatti siirtyi Vaasaan vuoden 1918 alussa,
sekä ruotsalaisten vapaaehtoisten vaiheista Suomessa. Dekkarin aineksia on myös
Kaj Höglundin artikkelissa, jossa valkoisen Pohjanmaan sankariksi on nostettu
Mustasaaren kappalainen ja itsenäisyysaktivisti A.R. Hedberg. Nils Erik Villstrandin artikkeli Toinen Pohjanmaa.
Työväen kokemuksia Pohjanmaalla vuosina 1917–1918 kertoo sotaa edeltävistä ja
sodanaikaisista tapahtumista sekä työväestön ja punakaartilaisten kohtaloista.
Työläisten ja punakaartilaisten kokemukset on kirjoituksessa enimmäkseen
piilotettu vangituista, maasta paenneista ja teloitetuista laadittuihin tilastoihin.
Kirjoituksen näennäisen neutraaliin sävyyn on lipsahtanut muutamia
asenteellisia lausahduksia, jotka yllyttävät lukijaa etsimään kerronnasta
muitakin puutteita. Vastausta vaille jäävät muun muassa seuraavat kysymykset:
miksi osa työväestöstä liittyi sekä suojeluskuntaan että punakaartiin? Keitä
olivat asepalveluksesta kieltäytyjät ja toisinajattelijat ja mikä oli heidän
kohtalonsa? Artikkelin sankariksi nousee viilari Johan Einar Pukander, joka oli
tutkintavankeudessa Vaasan lääninvankilassa syytettynä suojeluskuntalaisen
kotiin tehdystä laittomasta kotietsinnästä. Hän onnistui kirjoittamaan
vankilassa päiväkirjaa, josta olisi mielellään lukenut enemmänkin suoria
lainauksia. Pukander vapautettiin todisteiden puuttuessa kolmen kuukauden
tutkintavankeuden jälkeen. Tuula Airolan artikkeli “Ehkäpä siitä selviää
vielä.” Kahden vaasalaisperheen vaiheita vuonna 1918 täydentää Pukanderin
perheen tarinaa kertomalla kotiin jääneen vaimon ja viiden lapsen kokemuksista
isän vankeusajalta. Airola tutustuttaa lukijansa Vaasan lääninarkistonhoitajan
Einar Mendelinin ja viilaaja Johan Einar Pukanderin perheisiin Mendelinin
Anni-tyttären ja Pukanderin Kyllikki-tyttären muistojen avulla. Kokonaiskuvan
saaminen molempien perheiden elämästä vaatii lukijalta ponnisteluja.
Siteerauksien avulla nimiä ja tapahtumia vilisevä kirjoitus kuitenkin ajoittain
tavoittaa vaikeiden aikojen arkielämän kokemuksia. Paikallisuus on tärkeässä asemassa Marianne
Koskimies-Envallin Jurvasta kertovassa artikkelissa. Mutta miksi juuri Jurva
nostetaan esiin Pohjanmaan paikkakunnista? Ehkä seuraavat seikat puoltavat
kirjoittajan mielestä sen esimerkillisyyttä pohjalaisena paikkakuntana: Jurva
oli sotatoimien ulkopuolella, kotiteollisuus oli tasoittanut varallisuuseroja
eikä työväenliike ollut erityisen voimakas. Jurvassa taisteltiin 1917 ja 1918
enemmän ruokapulan kuin yleisten poliittisten kysymysten kimpussa.
Paikkakunnan voimakkailla persoonallisuuksilla on suuri osa myös artikkelissa.
Ketomäen perheen, venäläisten Loginoffin poikien ja korpifilosofi Anselmi Järviniemen
elämäkerrat ovat ansainneet paikkansa, sillä epätyypillisyydessään ne
kertovat tarinan, jonka voi helposti uskoa toistuvan muuallakin. Kuvataide, taiteilijat ja taiteen keräilijät ovat
yhtenä kulttuurin osa-alueena päässeet mukaan vuoden 1918 tapahtumien
kuvaukseen. Marianne Koskimies-Envallin artikkelin kautta tutustutaan Vaasan
taide-elämään ja kaupunginlääkäri Karl Hedmaniin, joka sodan kurjuuden
keskellä kartutti onnistuneesti taidekokoelmaansa. Artikkelissa kuvataan
myös muun muassa Akseli Gallen-Kallelan ja Emil Wikströmin sodanaikaista
taiteilijaelämää. Ajallista perspektiiviä sodan tapahtumiin tuo onnistuneesti
Dan Holmin artikkeli Psyykkisen hygienian näkökulma. Joitakin kuvaideoita
vuoden 1918 sodasta, jossa esitellään eri vaiheiden taiteellisia tulkintoja
vuoden 1918 sodan tapahtumista. Artikkelissa käydään läpi Vaasassa sijaitsevan
vapaudenpatsaan historiaa ja siihen liittyviä myöhempiä tulkintoja. Vuoden 1918
tulkitsijoiksi Holm on valinnut Henry Ericssonin kansalaissota-aiheisen vuosina
1930–32 valmistuneen grafiikkasarjan ja ruotsalaisen Jan Hietalan vuonna
1997–98 esillä olleen tilateoksen Kangastuksia. Kunkin taideteoksen tai
kuvakokonaisuuden syntyyn liittyy tarina, jotka antavat niille lisäarvoa ja
mielenkiintoa. Verta hangella –näyttelyjulkaisun, jonka laatimiseen
oli jo otettu lisäaikaa, olisi voinut toteuttaa kunnianhimoisemmin. Mielestäni
näyttelyjulkaisun tärkeimpiä tehtäviä on laajentaa näyttelyn sisältöä esittämällä
aiheeseen liittyviä pohdintoja ja analyysejä, joita on itse näyttelyssä
vaikea saada esille. Artikkelikokoelmassa tulee paikallinen näkemys
erinomaisesti esiin, mutta kirjoitukset jäävät vain tapahtumien kuvauksiksi,
koska ilmiöitä ei aseteta laajempiin yhteyksiinsä. Lisäksi artikkeleissa on
ikävää päällekkäisyyttä ja toistoa, mikä kertonee kirjan toimittamiskiireistä
mutta myös vuosien 1917–1918 tapahtumien monimutkaisista taustoista. Katri Kaunisto Helsinki |