Matti
Halmeaho Helsinki
Veikko Lavi 50-luvun viihdekiertueilla Taiteilija
Veikko Lavi (1912 –1996) on jäänyt mieliin monien vaikuttavien laulujen
tekijänä. Ihmisen osa yhteiskunnassa, heikomman puolustus, sodanvastaisuus ja
huumori lienevät Lavin laulujen tunnetuimpia teemoja. Lavin taiteilijanura oli kaksijakoinen. Nykyaika muistaa
hänet niistä lauluista, jotka hän levytti toisella menestyskaudellaan vuosina 1969 –1994. Tunnetuimpia Lavin
ralleja ovat 70-luvulta esimerkiksi ”Jokainen ihminen on laulun arvoinen”,
80-luvulta ”Evakon laulu” ja 90-luvulta vaikkapa ”Ota löysin rantein”. Lavi
ehti levyttää reilut 300 laulua. Käsittelen tässä kirjoituksessa Lavin ensimmäistä
menestyskautta, joka ajoittuu 1950-luvun alkuun. Ennen ensilevyään Lavi oli
ehtinyt kulkea jo nelikymppisen miehen kirjavan taipaleen. Tässä tuon taipaleen
muutamia kiinnekohtia: Lavi syntyi vuonna 1912 Kotkassa, näki 6-vuotiaana
pihapiirissään kansalaissodan kauhut, ahersi 20-luvulla nuortenlehtien innokkaana lukija-avustajana,
kohosi 30-luvulla suomalaisten kuulantyöntäjien kärkikaartiin, haavoittui
talvisodassa, valmistui sahateknikoksi, toimi puutavarapomona eri puolella
maata vuoteen 1947 saakka. Tämän jälkeen kohtalo kuljetti hänet jokapaikan
höyläksi, näytelmäryhmien ohjailijaksi, vakuutusasiamieheksi ja sukkien
kauppaajaksi. Levoton ja vilkas Veikko Lavi oli halunnut olla jo pienenä esiintyjä, rallien rustaaja ja ennen kaikkea
humoristi. Hän oli naurattanut kansaa karamellipalkalla jo lapsuutensa
pihamailla. Karkki vaihtui myöhemmin kaljapalkaksi kotkalaisissa kapakoissa. Sukkakauppias Laville tarjottiin sotien jälkeen joskus
satunnaisia rahakeikkojakin lähitienoiden iltamiin. Erikoista nykyajan
esiintyjiin verrattuna oli, että Lavi esitti laulunsa usein ilman säestystä.
Rellu-Vepa Lavin vetonauloina olivat itse väsätyt parodiset imitaatiot ajan
levytähdistä. Hän matki Reino Helismaata kääntäen äänensä ja naamansa Repen
irvikuvaksi. Laulu ”Suutarin tyttärestä” muuttui sitä ilkkuvaksi ”Räätärin
pojaksi”. Tapsa Rautavaaran ”Isoisän olkihattu” muuttui Vepan päässä ”Isoäidin
varsikengiksi”. Lavi matki 18 laulutähteä ja väitti olleensa ensimmäinen
suomalainen imitaattori. Laville kävi tuuri, kun kohtalo yhdisti hänet 50-luvun alussa
kansakoulun luokkatoveriinsa, hanuristi Viljo Ylöseen. Levyfirma Westerlund
naitti Vepan ja Villen kyvyt yhteen. Ville sävelsi ja Vepa sanoitti. Lavi pääsi
purkamaan levyille koko ikänsä väsäämiään riimejä ja ralleja tutun
melodiamestarin kanssa. Muutamana 1950-luvun alkuvuotena Vepa ja Ville
urakoivat kasaan kymmeniä savikiekkoja, joista monista tuli aikansa hittejä:
Tavallinen Rellu, Sinhvoonia Armiitalle jne. Kun yhteistoiminta Ville kanssa
väljähtyi, hankki Vepa teksteilleen toisia melodiantekijöitä ja rupesi
keksimään säveliä itsekin.
Jos ei nyt ihan kohtalokkaaksi, niin ainakin leimaavaksi
Lavin uralle muodostui hänen satiirinen kuplettinsa Mies Mekkonen. Se oli
irvailu nousevasta poliitikosta, tuuliviirimäisesti mielipidettään vaihtavasta
ministeri Mekkosesta. Lavilla itsellään oli tarkoitus laulaa levylle tarina
aatteitaan joustavasti vaihtavasta herra Heikkilästä, mutta levyfirman johtajat
kehottivat Lavia vääntämään Heikkilän Mekkoseksi. Laulu joutui radiossa
arveluttavien joukkoon, ja Mekkosen tarinan tekijä ja esittäjä leimautui. Liekö
sattumaa, että Lavin ensimmäisen menestyskauden viimeinen levy ilmestyi samana
vuonna, kun Mies Mekkosesta tuli maan presidentti? Mutta Lavin laulama ”Kotkan Kerttu” oli noussut jo sitä ennen
levymyyntitilaston kärkeen. Kun sitä soitettiin ”Lauantain toivotuissa
levyissä”, kuuli esityksen myös haitaria näpelöivä savolaispoika Veikko
Ahvenainen. Tämä innostui ja lähti Kouvolaan tapaamaan itseään tuplasti
vanhempaa levytähti Lavia. Veikoista nuorempi esitti, että pannaan pystyyn
viihdytyskiertue ja reissataan kotimaa haitarin kanssa päästä päähän. Veikoista
vanhempaa ei tarvinnut pitkään houkutella. Sodasta toipuvaa maata kierteli tuohon aikaan monenmoista
ohjelmaryhmää. Ykkösketjuun kuuluivat Dallapé, Malmstenit, Kipparit, Virran Ola
sekä tietysti Tapsan, Repen, Pakaris-Esan, Kärjen Topin ja kumppaneiden
porukat. Nämä kaksi uutta Veikkoa sopivat hyvin sekaan. Ahvenaisen kyllästyttyä
Vepan yllättäviin kiertuetempauksiin, kavereiksi löytyi aina muita soittajia. Kiertuesuunnitelmien laatiminen vaati kekseliäisyyttä, koska
käytössä ei ollut puhelimia. Vepa itse kertoo Työväen Sivistysliiton
julkaisemassa Aikamerkki-lehdessä v.1978 näin: ”Eukko järjesteli kotoa käsin
kartasta katsellen meille lenkkiä. Valmiit osoitteet kirjoitettiin
kaksipuoliselle kortille. Toiseen korttiin vastasi huvipaikan vahtimestari. Hän
ilmoitti nimismiespiirin, talon vuokran ja vapaan ajan. Sitten vaan anomus
nimismiehelle, aviisi ja ennakkolippunippu vahtimestarille. Kiertue
organisoitiin tavallisesti pariksi viikoksi kerrallaan. Me kaikki sivukorpien
viihdyttäjät tapasimme silloin tällöin toisemme ja kerroimme vaikutteita
karvaan kiljulasin ääressä.” Lavin porukat matkasivat linjureilla ja junilla. Vain
harvalla Helsingin huippubändillä oli keikkabussi ja vain Olavi Virralla oma
amerikanrauta. Lavin suosimaa aluetta oli Pohjanmaa, Oulun lääni ja Lappi.
Yövyttiin halvoissa matkustajakodeissa, seurantalojen vinteillä tai
vahtimestareiden keittiöissä. Esiintymispaikat olivat kurjassa kunnossa.
Huvitalot makasivat raunioina sodan jäljiltä. Saattoi olla, ettei huviparakissa
ollut mitään lämmitystä ja ikkunatkin retkottivat säpäleinä. Lavi muistelee noita aikoja ”Iskelmän kultaisessa kirjassa”
näin: ”Yleisö istui huonoissa puvuissa meitä kuuntelemassa, ja niistä näki
että ne olivat tosissaan. Juuri sen mukaan tätä ohjelmaa piti muokata. Me
viihdytettiin, ja moni sai siitä jonkinlaisen tyydytyksen ja oli hetken ajan
onnellinen. Jo silloin mie huomasin, että pitää tehdä tällaisia osallistuvia
lauluja, lauluja joilla on tarkoitus.” Iltama-ohjelmassa piti olla muutakin kuin musiikkia, jotta
nimismies suostuisi luokittelemaan esiintymiset taiteeksi ja kiertueryhmä
pääsisi matalammalla huviveroprosentilla. Illan ohjelmaa mainostettiin tähän
tyyliin: Ensin alkumarssi haitarilla, sitten humoristi Veikko Lavi esittää
huumoria, tämän jälkeen Veikko Lavi esittää kuplettejaan, sitten Veikko Lavi
esittää jälleen huumoria, tämän jälkeen on vuorossa Veikko Lavin kirjoittama
humoristinen näytelmä, jonka humoristisessa pääroolissa esiintyy Veikko Lavi.
Lopuksi puolitoista tuntia tanssia haitarimusiikin tahdissa. Lavin viimeinen kiertuereissu oli huikea mieskunnon ja sisun
näyte. Hän aloitti kiertueensa loppukesästä 1953 ja lopetti sen vasta
seuraavana talvena. Jouluna tosin käväistiin kotona. Tuolla maratonkeikalla
meni Lavilta imitointiensa kanssa ääni. Samalla Lavi huomasi, että hänen
kaltaistensa aika alkoi olla jo ohi. Muoti muuttui, ulkomainen musiikki tunki
Suomeen ja iskelmä otti niskalenkin kotimaisesta kupletista. Veikko Lavin oli pakko siirtyä muihin hommiin. Hän pääsi supliikkinsa avulla Viialan tehtaiden
sosiaalipäälliköksi. Herrana olemista kesti vain reilun vuoden. Lavit muuttivat
pois pahan maailman melskeistä kymenlaaksolaiseen Jäppilän kylään. He
pystyttivät sinne mökin ja kanalan. Vepa oli varma, että kanat elättäisivät
munimisellaan yhden ison taiteilijan ja hänen pienen perheensä. Mutta iso taiteilija
oli unohtanut, että jotenkinhan ne oli pienet kanatkin elätettävä. ”Munan hinta
laski samaan tahtiin kuin rehun hinta nousi. Siitä alkoi mulle hitonmoinen
velkakierre”, kertoi Vepa myöhemmin. Taiteilija Lavi joutui hätäapuhommiin
jäiselle turvesuolle. Kesät kuluivat tukinuitossa. Entinen levytähti joutui
ottamaan etäisyyttä viihdemaailmaan liki 15 vuoden ajaksi.
Vuonna 1969 vapautui keskiolut Alkosta maitokauppoihin. Lavi
teki sen kunniaksi kupletin ”Pois, pois huolet jo kaljahanat aukes”. Levytuottaja
Toivo Kärki kuuli Vepan touhuista ja kirjoitti: Tulehan ensi viikolla studioon
ja tuohan mukanasi kaikki huilausvuosiesi aikana tekemäsi laulut. Siitä alkoi Vepan toinen menestyskausi. Lavit myivät
kanalansa ja muuttivat Haminaan. Siellä Vepa ehti rustailla laulujaan,
näytelmiään, pakinoitaan ja romaanejaan vielä 25 vuoden ajan. Sinä aikana
muotoutui 50-luvun Rellu-Vepasta se Veikko Lavi, jonka nimi jäi historiaan. |