|
”Taisteluun taiteen puolesta!” 1960-
ja 70-luvun taitteessa suomalainen nuori älymystö tunsi voimakasta vetoa
puoluepolitiikan vasempaan äärilaitaan. Kommunistisen puolueen vähemmistö, joka
tuli tunnetuksi taistolaisena liikkeenä, sai innokkaita kannattajia eritoten
opiskelijoista ja taiteilijoista. Opiskelijaliike organisoitui Sosialistisen
opiskelijaliiton (SOL) suojiin taiteilijoiden ja muun kulttuuriväen
kerääntyessä vuonna 1972 perustetun Kulttuurityöntekijäin Liiton (KTL)
ympärille. Äänekäs ja näkyvä mutta kulttuuri- ja taideinstituutioissa
määrällisenä vähemmistönä koko vuosikymmenen pysynyt taistolainen
kulttuuriliike herätti toiminnallaan huomiota ylitse puoluerajojen – jopa siinä
määrin, että 1970-luku muistetaan usein nimenomaan taistolaisten valtakautena.
Reaalisosialismin romahtamisen myötä vakiintui tulkinta
taistolaisista yksipuolisina ja naiiveina rähmälläänolijoina, jotka Moskovan
tuella puuhasivat vallankumousta Suomeen. Jokaisella 1970-luvun eläneellä
tuntuu olevan aiheesta tiukka mielipide,
usein vieläpä muotoa ”mitäs minä sanoin”. Taistolaisaktivistien tapaa
muistella menneisyyttään puolestaan rajoittavat syytökset takinkäännöstä ja
ihanteiden hylkäämisestä. Moinen kiivailu saa 1970-luvulla syntyneen
kiinnostumaan: millainen saattoi olla se maailma, jossa taistolaiset elivät?
Mitä ovat aikalaisilleen merkinneet esimerkiksi taistolaislaulut ja niiden
ensisilmäyksellä outo ja vieras retoriikka? Erään väylän kulttuuritaistolaisten tapaan merkityksellistää
ympäröivää todellisuutta avaa tutustuminen heidän kirjalliseen elämäänsä. Sen
piiriin kuuluvat primaaristen tekstien ja tekijöiden lisäksi esimerkiksi
merkittävinä pidetyt tekstit ja niiden tekijät sekä teosten vastaanotto ja
käyttö, se miten tekstit jatkavat elämäänsä lauluina, esityksinä ja
sitaatteina. Samoin tekstien merkityksistä ja asemasta käyty keskustelu sekä
sen perustana olevat käsitykset kirjallisuudesta kuuluvat olennaisesti
kirjalliseen elämään. Koska tietyn ryhmittymän kirjallinen elämä sisältää
tekstien verkon lisäksi myös ”ulkokirjallisen” puolensa, vaatii sen
ymmärtäminen tekstien ja ilmiöiden liittämistä kulttuurisiin ja
sosiaalihistoriallisiin yhteyksiinsä eli sanalla sanoen kontekstualisoimista. Muutosta maamme kulttuuripiireissä 1960- ja 70-lukujen
vaihteessa kuvaa osuvasti opiskelijaliikkeen yhteydessä usein käytetty
analyyttinen käsite ”proletaarinen käänne”. Kulttuuriväen kohdalla käsitteellä
viitataan kehitykseen, jossa sitoutumattoman ja länsimaisesta radikalismista
ihanteensa löytäneen kulttuuriradikalismin tilalle alkoi nousta avoimen
poliittinen suhtautuminen taiteeseen ja kulttuuriin sekä lähentyminen
työväenluokkaan. Prosessiin kuului myös sitoutuminen kommunistiseen puolueeseen
ja myönteisen kannan ottaminen Neuvostoliittoon. Kulttuuriradikalismin vuosilta
tutut taiteilijat, kuten esimerkiksi Marja-Leena Mikkola, Aulikki Oksanen ja
Kaj Chydenius, kuuluivat alusta asti taistolaisen kulttuuriliikkeen
keskeisimpään organisaatioon Kulttuurityöntekijän Liittoon, joka lehtensä
Kulttuurivihkojen sivuilla ilmoitti nojautuvansa toiminnassaan
marxismi-leninismiin ja proletaariseen internationalismiin. Liiton itseymmärrys
marxilais-leniniläisenä kulttuurijärjestönä ohjailikin pitkälti
kulttuuriliikkeen kirjallista elämää korostamaan sekä kansainvälisen kulttuurin
että kansallisen kulttuuriperinnön merkitystä. DDR, Chile, Neuvostoliitto 1960-luvun nuorten taiteilijoiden innostus Bertolt Brechtiin
ja saksalaiseen perinteeseen sai jatkoa seuraavalla vuosikymmenellä.
Kulttuurityöntekijäin Liitto nosti tärkeäksi tavoitteekseen yhteistyön
sosialististen maiden, mm. DDR:n veljesjärjestöjen kanssa. Yhteiskunnallisista
ansioista oli etua taistolaisten hyväksymien kirjailijoiden joukkoon
pääsemisessä: natsien hirmuhallintoa paenneessa, kommunistiksi
tunnustautuneessa ja sittemmin DDR:ssä asuneessa Bertolt Brechtissä oli selvää
sankarikirjailijan ainesta. Brecht kytkeytyy taistolaisen kulttuuriliikkeen
kirjalliseen elämään erityisesti teatterin ja poliittisen laululiikkeen kautta.
Kulttuuriliike osasi painottaa ja tulkita Brechtin tuotantoa
omia käsityksiään tukevalla tavalla jopa siinä määrin, että sitä on syytetty
yksisilmäisestä ja väärästä Brecht-tulkinnasta. Brechtin omaa käsitettä
lainaten, taistolaiset ymmärsivät Brechtin ”käyttöarvon” esimerkiksi
yhteisrintaman vahvistamiseen ja kollektiivisen hengen nostattamiseen
tähtäävissä ilmaisuissa. Brechtiä ja kulttuuritaistolaisia yhdisti paitsi
rauhan kannattaminen myös väkivallan hyväksyminen silloin, kun sen avulla
pyrittiin väkivaltaisen sortovallan murskaamiseen. On kuitenkin muistettava,
ettei Brecht puheistaan huolimatta koskaan itse osallistunut sotaan, eikä taistolaisen
liikkeen kehitys johtanut väkivaltaisten terroristiryhmien syntyyn, kuten kävi
vasemmistolaisille radikaaleille esimerkiksi Länsi-Saksassa. 1960-luvulta oli niin ikään peräisin tietoisuus kolmannen
maailman tapahtumista. Vietnamin rinnalle nousi muitakin solidaarisuustyön
kohteita, joista yksi tärkeimmistä oli Latinalainen Amerikka. Ylivoimaisesti
eniten huomiota 1970-luvun alkupuolella herättivät Chilen tapahtumat.
Vasemmistolaisen presidentti Allenden murha ja CIA:n tuella toteutettu verinen
vallankaappaus 1973 näyttäytyivät oppikirjaesimerkkinä imperialismin
julmuuksista ja vahvistivat uskoa siihen, kumpi puoli kahtia jakautuneesta
maailmasta taisteli rauhan puolesta. Rauhan puolesta puhuminen oli myös eräs
syy chileläisen kirjailijan Pablo Nerudan kulttuuritaistolaisten keskuudessa
saavuttamaan suosioon. Latinalaiselle Amerikalle osoitettiin solidaarisuutta,
sinne tehtiin matkoja ja niistä raportoitiin. Espanjankielistä kirjallisuutta
suomennettiin ja tehtiin tunnetuksi, erityisesti Nerudan runoja laulettiin ja
hänelle omistettiin kulttuuriliikkeen piirissä runoja. Latinalaisen Amerikan ja
espanjankielisen kirjallisuuden kytkeytyminen kulttuuriliikkeeseen paljastaa
taistolaisen todellisuustulkinnan holistisen luonteen: maailma oli yhteinen
kamppailun areena, jossa taistelu sitoi ajallisesti ja maantieteellisesti
erilliset osat kokonaisuudeksi.
Taistolaisen kulttuuriliikkeen suhtautuminen Neuvostoliittoon
mainitaan usein kritiikittömäksi ihailuksi. Kulttuuritaistolaisten suhdetta
suureen ja mahtavaan isoveljeen voi lähestyä useasta eri näkökulmasta, ja
yksinkertaisen toteamuksen sijasta voi kysyä ihailun perusteita ja lähtökohtia.
Mielenkiintoinen aihe on esimerkiksi kulttuuritaistolaisten omaksuma
marxilais-leniniläinen puhetapa ja Neuvostoliiton yhdistäminen kysymykseen
rauhasta sen osana. Neuvostoliitto tulkittiin rauhanvoimien edelläkävijäksi,
joka harjoitti johdonmukaista rauhanpolitiikkaa. Jos siis halusi toimia rauhan
saavuttamiseksi maapallolle, oli toimittava Neuvostoliiton hyväksi. Kulttuurijärjestölle
tämä merkitsi Neuvostoliiton kulttuurin ja politiikan opiskelua ja tunnetuksi
tekemistä. Neuvostoliiton ihailu oli moraalinen valinta ja seurausta
rauhanaatteen kannattamisesta, tai ainakin sellaisena se esitettiin. Syytä
marxilais-leniniläisen diskurssin – johon puhe rauhastakin kuului –
viehätykseen voi etsiä myös 1970-luvulla heränneestä tarpeesta
kokonaisvaltaiselle maailmanselitykselle. Kehittyneen tiedonvälityksen ja
länsimaiden yli pyyhkäisseen radikalisoitumisaallon seurauksena tieto maailman
tapahtumista lisääntyi ja samassa suhteessa kasvoi myös tarve löytää
epäoikeudenmukaisuuksille syitä. Tyydyttävän kokonaistulkinnan katsottiin
löytyvän tieteellisestä maailmankatsomuksesta, marxismi-leninismistä. Taide kuuluu kansalle Kulttuurityöntekijäin Liiton omakseen määrittelemän
marxilais-leniniläisen taidekäsityksen peruselementtejä olivat esimerkiksi
sosialistisen realismin metodi sekä Leninin muotoilemat puoluekantaisuuden ja
kansanomaisuuden periaatteet. Ohjelmallinen marxilais-leniniläinen taidekäsitys
oli kulttuuritaistolaisille ennen kaikkea kirjallisuuden vastaanotossa käytetty
teilaamisen väline: teosten luokitteleminen epäonnistuneiksi tai arvottomiksi
perusteltiin marxilais-leniniläisiä iskusanoja käyttäen. Taidekäsityksen periaatteet
vaikuttivat osittain taistolaisten omissa taiteellisissa tuotoksissakin, mistä
johtuen kriitikot leimasivat ne ”sosialistiseksi kitchiksi”.
Kaunokirjallisuuden diskurssi on kuitenkin vapaampaa kuin opillisten
periaateohjelmien, eikä taistolainen kirjallisuuskaan tyystin alistunut
säännöille. Esimerkiksi sosialistisen realismin romaanitaidetta ei toiveista
huolimatta juurikaan ilmestynyt kulttuuritaistolaisten parissa, vaan heidän
omimpana lajinaan säilyi agitprop-tyyppinen laululyriikka.Taistolaiset muotoilivat
taidekäsityksessään ihanteen, johon eivät edes itse pystyneet tai aina
pyrkineetkään vastaamaan. Kirjallisuutta
arvostettiin Kulttuurityöntekijäin Liitossa. Myös kotimaisen kirjallisuuden
perinteeseen suhtauduttiin kunnioittavasti, joskin reippaasti uusia tulkintoja
luoden. Liiton suhtautumista väritti käsitys ylikansallisen ja kaupallisen
”imperialistisen massakulttuurin” uhkaamasta kansallisesta kulttuurista.
Taistolainen sivistyneistö määritteli oman asemansa kansan enemmistöstä eli
työväenluokasta käsin. Suhdetta kuvattiin liittolaisuudeksi, jossa taiteilijat
asettuvat työväenluokan palvelukseen sen ehdoilla. Sivistämisen merkitystä
korostettiin, mutta samalla haluttiin purkaa perinteistä, eliitiltä
metsäläiseen kansaan kohdistuvaa liikettä. Taiteilijat halusivat ottaa ensin
oppia työväenluokalta ja saattaa sen jälkeen oman panoksensa, taiteen, kansan
hyötykäyttöön. Ajatusta kansan sivistämisestä taiteen avulla perusteltiin
Leninin paljon toistellulla lausahduksella ”taide kuuluu kansalle”. Kansallista kirjallisuutta käsiteltiin
Kulttuurityöntekijäin Liitossa laajalti aina kalevalaisesta perinteestä
nykypäivään asti tulkiten sitä yhteiskunnallis-tuotannollisista suhteista
käsin. Porvarillisen kirjallisuushistorian tunnustamat nimet saivat rinnalleen
uusia seuralaisia vanhan kaanonin ulkopuolelta. Kansallisen kirjallisuuden
perinne oli kulttuuritaistolaisille työtätekevän kansan kirjallisuuden suuri
kertomus, jonka perään oman liikkeen
kirjailijat – kuten Aulikki Oksanen, Marja-Leena Mikkola, Matti Rossi ja Pentti
Saaritsa – liitettiin. Taistolaisen kulttuuriliikkeen kirjallisessa elämässä
historia oli monella tapaa läsnä. Samoin kuin kirjallisuuden kaanon myös
menneisyys ideologisoitiin antamalla sille totutuista tulkinnoista poikkeavia
painotuksia ja merkityksiä. Lapualaisoopperasta alkanut historian
uudelleenmerkityksellistäminen jatkui näkyvästi ennen kaikkea Matti Rossin
runotuotannossa. Mennyt näyttäytyi työväenluokan taistelun historiana ja
kirjalliseen elämään liittyvät tekstit nostivat esiin tuon taistelun kannalta
keskeisiä tapahtumia Espanjan sodasta lakkokamppailuihin ja ”luokkasodasta”
siirtolaisuuteen. Nykyisyydessä yhä jatkuva kamppailu oikeutettiin liittämällä
se osaksi kunniakasta traditiota, ja suhdetta menneisyyteen leimasi usko
historian kehittymiseen lainmukaisesti kohti nykyisyydestä kumpuavaa
tulevaisuuden tilaa, kommunismia. Virve
Raittinen Tampere Artikkeli
perustuu pro gradu -tutkielmaan ”Taisteluun taiteen puolesta!” 1970-luvun
taistolaisen kulttuuriliikkeen kirjallinen elämä. Turun yliopisto,
Kulttuurihistorian laitos, 1999. |