Naurava työläinen, naurettava työläinen. Näkökulmia työväen
huumoriin. Toim. Joni Krekola, Kirsti Salmi-Niklander ja Johanna Valenius.
Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura. Gummerus, Saarijärvi 2000.
219 s. Nauru ei teitittele Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seuran
julkaiseman ”naurukirjan” yhteinen nimittäjä löytyy työläisen naurusta; naurua,
huumoria ja humoristisuutta peilataan suhteessa työväestöön. Kirja on sekä
nauruteemaan liittyneen kesäseminaarin alustustekstien että myöhemmin aiheesta
kirjoitettujen artikkeleiden kokoelma. Tekstien yhdistävänä tekijänä on ainakin
nauru ja ilottelu arjen erikokoisille helveteille – oli kyseessä sitten herroja
tai karuja raatamisen paikkoja. Teksteistä vastanneet tutkijat ovat tehneet hyvää ja
perusteellista työtä. Näkökulmat eroavat kuitenkin sen verran toisistaan, että
kantavien ja yksioikoisten humorologisten johtopäätösten tekeminen koko
naurettavasta paketista tuottaa vaikeuksia. Huumorin tutkimukseen on sinänsä syytä suhtautua
vakavasti, mutta jo sanat ”nauru” tai ”huumori” vetävät monen suuta iloiseen
virneeseen. Paradoksi tämäkin: asiallinen tutkimus karkottaa usein naurun ja
huumorin kauemmaksi, koska ne saattavat häiritä uskottavuuden vaikutelmaa. Huumoria ja huumorintajua koskevat tutkimukset
lähtevät usein myös erilaiselta ponnistusalustalta: toisten huvittamisen
tutkiminen on yksiselitteisempää kuin esimerkiksi huumorintajun tutkaileminen
ihmisen ominaisuutena, kuten mm. poliisipäällystön huumoria tutkinut Paavo
Kerkkänen muistuttaa. Moniulotteisuus ja -tieteellisyys onkin
huumoritutkimuksen niin rikkaus kuin riesakin. Yhtä ainoaa tulkintaa myös
naurun ja huumorin yhteiskunnallisille tarkoitusperille on vaikea löytää.
Naurava työläinen, naurettava työläinen -kirja tuokin hyvin esiin laajan kirjon
esimerkkejä, joissa huumori on toiminut jaksamisen apuna, pelon ja paineen
purkajana, ryhmäyttäjänä, vallan välineenä ja hervottomana rentouttajana.
Huumoria ja naurua riittää siis moneen lähtöön ja monenlaiseen tutkimiseen.
Kustaa H. J. Vilkunan artikkeli säätyläisten ja
rahvaan välisistä huumorieroista todistelee hyvin siitä seikasta, että mistään
tuoreesta ilmiöstä ei ole kysymys. Jo esiteollisen ajan kansanhuumorissa oli
esillä herravihaista, todellisuutta ja yhteiskuntajärjestelmää nurinpäin
nuljauttavaa huumoria – samoja teemoja kuin myöhemmässäkin työväenhuumorissa. Esimerkkejä nurinpäin kääntävästä huumorista voi
etsiä vieläkin kauempaa. Ainakin itselleni tuli mieleen venäläisen akateemikon
Dmitri Lihatsevin esseet muinaisvenäläisestä huumorista. Lihatsevin havainto
oli, että liian todelliset tapahtumat eivät välttämättä muutu aina naurumaailmaksi.
Todellisia menetyksiä ja yhteiskunnallisia onnettomuuksia ei voi välttämättä
kuvata huumorin keinoin. Huumoria ja naurua syntyy, kun vastassa on jotain
epäaitoa, valheellista ja väärennettyä. Sääty-yhteiskunnassa tosin sitäkin
lajia oli tarjolla yllin kyllin. Tuota samaa problematiikkaa pohdiskelin Anne Heimon
artikkelia lukiessa. Heimo tutkii sammattilaisten muistoja 1918-tapahtumista ja
tutkailee artikkelissaan, mikä sammattilaisia noissa tapahtumissa oikein
nauratti. Itse tapahtumien aikaan nauru taisi olla aika kaukana. Raaka
todellisuus ei sellaisenaan synnytä huumoria. Huumori ja nauru tulevat
luonnollisena varoventtiili-ilmiönä usein pelon, ahdistuksen ja stressin
seurauksena. Heinon haastattelukokemuksetkin kertovat siitä todellisuudesta, että
erityisesti ne henkilöt, jotka pystyvät itse stressaavissa tilanteissa
tuottamaan huumoria, selviytyvät paremmin ja pystyvät helpottamaan kokemuksiaan
kuin ne, joiden huumorin käyttö ilmenee lähinnä toisen huumoriin reagointina.
Useissa kirjan artikkeleissa tutkaillaan työläisen
naurua viihteen näkökulmasta: iltamista, elokuvista, iskelmistä ja
tv-sarjoista. Näiden artikkelien näkökulmissa nauretaan edelleenkin
erisorttisille herroille ja käännetään asioita nurinpäin, mutta osataan myös
itselle nauramisen jalo taito ja karnevalistinen tyhjännauraminen, jolle
osataan jo antaa arvoa sen vapauttavan ja rentouttavan vaikutuksen vuoksi. Päällimmäiseksi näistä ”viihdeartikkeleista” jää
ainakin se kestävä havainto, että totinen asiallisuus, virallisuus ja tiukka
kontrolli tarjoavat taatusti aina hyvää tilaa komiikalle. Työläiselle ja
palkanansaitsijalle kaikenmaailman tiukkapipot tarjoavat jatkossakin varman
naurun paikan. Naurua riittää vieläkin pitemmälle, jos mukaan voidaan liittää
kielellistä näppäryyttä, kiellettyjä ja salattuja aineksia sekä karnevalistista
kyseenalaistamista. Silloin ei vapauttavaa naurua pidättele mikään! Vesa Karvinen Jyväskylä Kirjoittaja
on toimittaja ja naurukouluttaja |