Markku Kangaspuro: Neuvosto-Karjalan taistelu
itsehallinnosta. Nationalismi ja suomalaiset punaiset Neuvostoliiton
vallankäytössä 1920 –1939. Bibliotheca historica 60, Suomalaisen
Kirjallisuuden Seura. Helsinki 2000. 402 s. Punaisen Suomen autonomiataistelu Markku Kangaspuron väitöskirja käsittelee
Neuvosto-Karjalan itsehallinnollisen aseman kehittymistä sen synnystä toiseen
maailmansotaan asti. Samalla hän tutkii laajemminkin neuvostojärjestelmän
kansallisuuspolitiikkaa ja neuvostovaltaa. Näin hänen työnsä on tutkimus siitä,
miten neuvostovalta levitti ja vakiinnutti valtansa periferiassa ja miten
kansallisuuskysymykset jäsensivät erilaisia intressejä ja miten niitä
käytettiin erilaisten päämäärien perusteluina. Tarina alkaa Venäjän vallankumouksesta ja Suomen
sisällissodasta. Venäjän ja Suomen sisällissodat nivoutuvat kiinteästi yhteen
juuri (Itä-)Karjalassa, Suomesta tehtiin ensimmäinen sotaretki Karjalaan jo
keväällä 1918 ja vielä Tarton rauhansopimuksen jälkeenkin, vuonna 1922,
Vienassa eli Pohjois-Karjalassa syttyneessä kapinassa suomalaisilla oli suuri
osuus. Kangaspuro osoittaa nyt, että samaan aikaan Suomen puolella syttynyt
läskikapina oli Neuvosto-Venäjän vastaveto vienalaisten kapinalle, ja sen
takana olivat suomalainen Eino Rahja ja tsheka. Karjalan Työkansan Kommuunin, sittemmin Karjalan
autonomisen sosialistisen neuvostotasavallan, perustaminen selittyy siis
kahdella asialla: Suomen uhalla ja tarpeella vakiinnuttaa neuvostovalta.
Antamalla Karjala Edvard Gyllingin ja muiden suomalaispunikkien läänitykseksi
bolsevikit pystyivät pitämään vienalaisten suomalaissympatiat aisoissa
paremmin kuin tukeutumalla Petroskoissa toimineeseen, venäläisenemmistöiseen
Aunuksen kuvernementin neuvostojohtoon. Suomalaiset onnistuivat neuvottelemaan
itselleen muita autonomioita laajemman itsehallinnon, talouden alalla jopa
poikkeuksellisen laajan. Ajan mittaan talouden autonomia kaventui, kun
neuvostovalta lujitti asemiaan Karjalassa, Suomen uhka hälveni ja tilalle nousi
Saksan uhka. Talvisodan yhteydessä Terijoen hallitus sekoitti pakan uudestaan,
ja vuosina 1940 –1956 Karjala oli peräti neuvostotasavalta. Kangaspuro ei käsittele neuvostovaltaa yhtenäisenä
monoliittina, vaan osoittaa myös diktatuurin rajat: koko 1920-luvun ajan
neuvostojohdon parissa oli monenlaisia erilaisia näkemyksiä ja ristiriitoja,
samoin kuin erilaisilla hallinnonhaaroilla ja teollisuusyrityksillä oli omat
intressinsä, ja kaikki nämä kamppailivat keskenään. Myöhemmin 1930-luvulla
neuvostojohto pyrki kaventamaan eri alueiden autonomiaa, mutta esimerkiksi
Karjalan johto saattoi tulkita määräyksiä omalla tavallaan tai jopa jättää
niitä noudattamatta. Vasta siinä vaiheessa, kun Stalin otti käyttöön
suoranaisen terrorin hallintomenetelmänä, saattoi keskus laajentaa valtansa
totalitaariseksi. Oman piirteensä neuvostovallan luonteeseen tuo se, ettei
Karjalan autonomiaa koskaan vahvistettu selvin laein ja säännöin, vaan se
riippui suhteista Pietarin ja Moskovan kulloisiinkin johtohenkilöihin (tässä
tulee väkisinkin mieleen Suomen autonomia 1800-luvulla). Kangaspuro kuvaa ansiokkaasti myös
neuvostotyöläisten asemaa ja heihin kohdistunutta vallankäyttöä; kun vielä
NEP:n aikana 1920-luvun alkupuolella työnantajat ja ammattiyhdistykset sopivat
palkoista neuvottelemalla, keskusjohtoinen suunnitelmatalous merkitsi tehtaiden
ja trustien johtajien yksinvaltaa. Kun pääomia ja uutta teknologiaa ei
juurikaan ollut, tuotannon lisäys oli mahdollista vain piiskaamalla työläiset
tekemään enemmän työtä pienemmällä palkalla. Työläisten lisäksi käytettiin
halvempaakin työvoimaa, kolhoositalonpoikia ja vankeja. Edellisten käyttö
metsätöissä tuo mieleen rinnastuksen maaorjien käyttöön erilaisissa töissä.
Vankien asema ei taas eronnut varsinaisesta orjuudesta.
Nationalismin
aallot Kansallisuuskysymyksillä oli Neuvosto-Karjalan
politiikassa keskeinen rooli. Maan kantaväestö jakautui kielellisesti kahteen
pääosaan, venäläisiin ja karjalaisiin. Karjalan autonomia ei kuitenkaan ollut
karjalaisten, vaan Suomesta tulleiden punapakolaisten autonomia. Gyllingille ja
kumppaneille Karjala oli ennen kaikkea Punainen Suomi, ja alkuvaiheessa sen
tarkoituksena oli vallankumouksen levittäminen Suomeen ja muihinkin
Pohjoismaihin. Punaisetkin suomalaiset olivat omaksuneet suomalaisen
nationalismin opit, ja niiden mukaan suomalaiset olivat selvästi venäläisiä
edistyneemmällä kannalla. Karjalaiset olivat heidän näkemyksissään suomalaisia,
jotka olivat joutunet tsarismin aikana kärsimään venäläistämisestä. Tämä
vääryys piti nyt korjata. Samaan aikaan kun Karjalan taloudellista autonomiaa
kavennettiin voimakkaasti 1920-luvun loppupuoliskolla, aloitettiin voimakas
suomalaistamispolitiikka, tosin karjalaistamisen nimellä. Tämän politiikan
tulokset eivät aina olleet kovin hyviä, sillä etenkin Aunuksessa monet
karjalaiset kokivat suomalaisuuden itselleen vieraaksi. Myöskään
suomentaitoisia, koulutettuja ihmisiä ei ollut riittävästi. Bolsevismiin kuului itsestään selvästi voimakkaan
lineaarinen ja nousujohteinen historianäkemys, jossa venäläiset olivat
korkeimmalla asteella. Vielä 1920-luvulla neuvostohallinto varoi huolellisesti
antamasta isovenäläisille liian johtavaa asemaa. Tässä suhteessa tilanne
muuttui ajan mittaan, ja venäläistämispolitiikka 1930-luvulla oli jo selvää
isovenäläistä nationalismia, nyt vain ”neuvostopatriotismin” nimellä.
Pääasiassa suomalaisten ja venäläisten kesken käytyyn kielikamppailuun toivat
oman lisänsä toistuvat hankkeet Karjalan oman kirjakielen luomisesta, hankkeet,
jotka lopulta olivat toteutumassa aivan 1930-luvun lopulla, mutta hautautuivat
talvisodan ja Terijoen hallituksen myötä. Kangaspuro tuo hyvin esille kansallisuuteen
liittyvät intressit; 1920-luvulla työmaiden ja tehtaiden johto oli venäläistä,
mikä herätti närää venäjää huonosti osaavassa ”kansallisessa” väestössä, siis
karjalaisissa ja suomalaisissa. Karjalaistamispolitiikka suosi puolestaan
suomalaisia, mikä kismitti venäläisiä ja karjalaisia. Karjalaisille ei kehittynyt
näissä oloissa omaa, yhtenäistä rintamaa, vaan osa heistä orientoitui
suomalaisiin, osa taas venäläisiin päin. Kollektivisointivaihe merkitsi
voimakasta työvoimapulaa, jota pyrittiin paikkaamaan muun muassa
houkuttelemalla maahan amerikansuomalaisia, mutta yrittämällä estää venäläisten
muuttoa alueelle. Hieman myöhemmin, kun isovenäläisyys nousi kunniaan ja Stalin
aloitti puhdistuksensa, Karjalan suomalaiset onnistuivat aluksi pitämään
puolensa yllättävän hyvin. Puhdistuksien ensimmäinen kierros kohdistui muihin
kuin työläistaustaisiin puolueen jäseniin, siis juuri talonpoikaistaustaisiin
karjalaisiin ja venäläisiin. Tässä yhteydessä Kangaspuro tekee senkin tärkeän
huomion, että puolueen jäsenistä valtaosa oli itse asiassa työläisperheissä
kasvaneita toimitsijoita, ei niinkään työläisiä. Valta oli siis puolueen ja
hallinnon virkailijoilla.
Venäläistämispolitiikka pääsi voitolle yhteiskunnan
kaikilla osa-alueilla 1930-luvun puolivälissä, kun Karjalan johtoa ja
virkailijakuntaa ryhdyttiin toden teolla puhdistamaan. Keskus viimeisteli
valtansa ja ”neuvostopatriotismin” voiton paikallisesta ”nationalismista” ja
”viholliskansaksi” leimatuista suomalaisista vuosina 1937 –1938, kun koko
Neuvostoliiton yli pyyhkäisi uusi terrorin aalto, Isoviha (kuten se karjalaisten
suussa kulkee). Vainot kohdistuivat toki
Neuvostoliiton koko väestöön, mutta erityisen raskaasti reuna-alueiden
epäluotettaviksi laskettuihin ryhmiin.
Suomalaisten kohdalla kyse oli Kangaspuron mukaan etnisestä
puhdistuksesta: kaksi kolmannesta suomalaisista joutui vainojen kohteiksi, ja
suomalaisten lukumäärä Karjalassa laski 1930-luvulla puoleen entisestä. Vuonna
1940 suomalaisuuden maine palautettiin, mutta se ei merkinnyt enää luopumista
venäläistämisestä. Karjalasta tehtiin Karjalais-suomalainen sosialistinen
neuvostotasavalta, minkä Kangaspuro arvelee viittaavan siihen, että Suomesta
kaavailtiin Neuvostoliiton osaa Baltian maiden malliin. Kangaspuron kirja tarjoaa siis erinomaista tietoa
Neuvosto-Karjalan ja myös suomalaispunikkien historiasta. Tutkimuksena sitä voi
kehua etenkin kahdesta asiasta: teoreettiset työkalut on otettu ihan oikeasti
käyttöön empiirisen aineiston jäsentämiseksi ja näin on pystytty kuvailemaan
erittäin monitasoista ja rikasta aineistoa jäsentyneesti ja analyyttisesti. Kangaspuron
tutkimus on myös erinomainen lisä vielä varsin harvalukuiseen Karjalan omaa
historiaa käsittelevään kirjallisuuteen (suomalaisten karelianismista on kyllä
kirjoitettu). On kuitenkin hyvä huomata, että kyseessä on yhtä hyvin
suomalaispunikkien kuin Karjalan historia; Karjalan kantaväestöllä
(karjalaisella, vepsäläisellä ja venäläisellä) ei ole suurtakaan roolia, vaan
he ovat alisteisia suomalaisen paikallisen esivallan ja venäläisen
valtakunnallisen esivallan kamppailulle. Kangaspuro ei kuitenkaan ole jättänyt
karjalaisia huomiotta, päinvastoin. Hän tutkii perinteistä poliittista
historiaa käsitteen myönteisessä mielessä: kun tutkitaan vallanpitäjiä,
tutkitaan nimenomaan vallanpitäjiä. Se, että paljon muunkinlaista tutkimusta
tarvitaan, ei tee vallanpitäjien ja politiikan tutkimusta tarpeettomaksi,
melkeinpä päinvastoin. Klaus Lindgren Helsinki |