Vuoden työväentutkimus Kolarin metsäkaartin jatkosota ja rauha Talvisodassa sotilaskarkuruus oli Suomessa harvinaista.
Kolarissa metsään karkasi silloinkin kolme miestä. Kun kesäkuussa 1941
palvelukseenastumismääräyksiä jaettiin Tornionjokilaaksossa, alettiin Kolarin
järvikylissäkin pakkailla reppuja, mutta aivan toisenlaista reissua varten kuin
kotimökkiin toimitetussa käskykortissa oli määrä. Pienessä läntisen Lapin kunnassa sotilaskarkuruus
saavutti poikkeuksellisen laajat mittasuhteet. Jatkosodan alla metsään pakeni
viitisenkymmentä miestä enimmäkseen kahdesta järvikylästä, Venejärveltä ja
Vaattojärveltä. He kieltäytyivät lähtemästä ”hyökkäyssotaan” Neuvostoliittoa
vastaan. Sotaylioikeudessa tuomittiin myös 15 kittiläläistä karkuria 1942. Syksyn 1941 aikana suurin osa Kolarin
metsäkaartilaisista pidätettiin. Kolme metsäkaartilaista ammuttiin pidätysten
yhteydessä ja yksi menehtyi väkivaltaisissa kuulusteluissa saamiinsa vammoihin.
Samana syksynä myös yksi valtiollisen poliisin etsivä ammuttiin hengiltä. Valtaosa Kolarin metsäkaartilaisista tuomittiin
Länsi-Pohjan suojeluskuntapiirin kenttäoikeudessa tammikuussa 1942. Kun
jatkosota päättyi, saivat tuomionsa vuorostaan ne henkilöt, jotka olivat
osallistuneet metsäkaartilaisten etsintöihin ja pahoinpitelyihin.
Kenttäoikeuden ja sotaylioikeuden kautta juttu päätyi korkeimpaan oikeuteen
helmikuussa 1948. Kolarin metsäkaartilaisjuttu oli poikkeuksellinen jo senkin
takia, että karkureiden etsintöjen aikana pahoinpideltiin useita
siviilihenkilöitä, etupäässä metsäkaartilaisten omaisia.
Näihin rikoksiin oli osallisina sotilaita ja
ilmasuojelumiehiä, joista jotkut olivat kotoisin samoista järvikylistä kuin
sotilaskarkuritkin. Korkeimman oikeuden langettava päätös ei lopettanut
oikeudenkäyntiä kolarilaisten keskuudessa, vaan se jatkui vuosikymmeniä. Poliittinen kauna jatkosodan alla Tornionjokilaaksossa työväenliikkeen voi katsoa nousseen
jaloilleen 1920-luvulla. Kolariin perustettiin useampia vasemmistolaisia
järjestöjä, jotka sijoittuivat pääasiassa kunnan etelä- ja itäosan järvikyliin.
Naamijoen uittolakko 1929 hävittiin taloudellisesti, mutta se osoitti
paikkakuntalaisille järjestäytyneen ammattiosaston voiman. Kommunistien ja suojeluskuntalaisten välillä jatkuva
nahistelu kasasi 1920-luvun lopulta lähtien paikkakunnalla paineita, jotka
purkautuivat ensimmäisen kerran väkivaltaisesti Vaattojärvellä syksyllä 1933,
kun yksi suojeluskuntalaisina tunnetuista Arvid Kylmämaan pojista ampui
kotitalonsa pihalla kommunistiksi tiedetyn Väinö Vaattovaaran. Monien vasemmistoliikkeessä mukana olleiden ihmisten
kertomuksissa jatkosodan väkivaltatekojen taustalla nähdään juuri tämä vanha
kauna. Poliittinen ilmapiiri salli etsintöihin osallistuneiden paikallisten
suojeluskuntalaisten kostaa erimielisyydet lain ja järjestyksen nimissä. Sodanjälkeisissä kunnallisvaaleissa vasemmisto
voitti täysin ylivoimaisesti Kolarin järvikylissä. Myöhemmin vasemmiston
kannatus on ollut sekä Venejärvellä että Vaattojärvellä hieman laskusuunnassa,
mutta vielä 1990-luvulla sen saamat äänimäärät kunnallisvaaleissa ovat
liikkuneet kahden kolmasosan tietämissä.
Myytti pakottaa - ja armahtaa Syksystä 1941 tuli Kolarin omassa historiassa
vedenjakaja. Kun aikaisemmin kyläläisiä olivat hiertäneet poliittiset
ristiriidat kommunistien ja suojeluskuntalaisten kesken, jatkosodan ensimmäisen
syksyn väkivaltaisuudet jakoivat väen laajemminkin. Sodassa tappion kokeneet ja rintamalta palanneet
miehet joutuivat kotona kohtaamaan myös poliittisen tappion vasemmiston
noustessa valtaan. Väärinkäytöksiin syyllistyneet joutuivat kantamaan sen
moraalisen painolastin, jonka sodasta kieltäytyneet omaisineen heille
sälyttivät. Metsäkaartilaisten etsimiseen osallistuneet miehet joutuivat sodan
jälkeen eristäytymään kyläyhteisössä suojellakseen omia perheitään. Sodanaikaiset viholliskuvat olivat yllättävän
sitkeitä ja niitä kaatamaan tarvittiin useamman sukupolven ponnistelut. Tänä
päivänä tilanne kylissä on jo muuttunut ja yhteistyötä on tehty jo pitkään yli
puoluerajojen. Suurin osa metsäkaartilaisista ja heidän aikalaisistaan on jo
kuollut, mutta he ovat jättäneet perinnökseen Kolarin metsäkaartiin liittyvät
tarinat.
Kolarissa tarinat elivät pitkään omalla tavallaan
sekä lujittaen että eheyttäen työväenliikettä. Poliittisessa liikkeessä mukana
olleet kokivat ne myös velvoittavina. Kolarin metsäkaartin merkitystä tälle
liikkeelle voisi kuvata nuolena, joka tunkeutui sen sydämeen. Se aiheutti
kipua, joka muistutti aiempien sukupolvien kärsimyksestä ja lujitti poliittisen
toiminnan moraalista selkärankaa. Sen takia haavaa myös varjeltiin. Mutta
samalla metsäkaartin sisäiset ja osittain käsittelemättä jääneet ristiriidat
saivat aikaan sen, että tuosta liikkeestä tuli oudolla tavalla haavoittuvainen.
Oliko nuoli sittenkään puhdas? Arvostelijat vastakkaisesta poliittisesta leiristä,
tarttuivat juuri tähän heikkoon kohtaan. Olivatko kaikki metsäkaartiin paenneet
miehet tehneet ratkaisunsa poliittisen vakaumuksensa vuoksi vai oliko heillä
siihen muita syitä? Sotilaskarkuruudelle oli vaikeaa osoittaa joukkomitassa
ymmärrystä vasemmistonkaan piirissä, jos se tapahtui vain pelosta tai muista
henkilökohtaisista syistä. Kolarin metsäkaartista kasvoi vuosikymmenien aikana
myytti, joka lyötiin terävillä nauloilla kiinni. Siksi vielä tänäkään päivänä
valtiollisen poliisin etsivän ampumisesta kerrottaessa ei paikkakunnalla
käytetä tapauksesta ”murhan” nimeä, vaikka juridisesti tekoa arvioitaessa
kysymyksessä on selvä ryöstömurha. Se on hyvä esimerkki siitä, kuinka vähäinen
liikkumatila poliittisen taistelutarinan rakentajille sallittiin. Markku Tasala Kalvola |