Raittiusyhdistys Koitto – vuosisata kansansivistystä Suomen kansa raittiiksi
Koitto oli murrosajan lapsi, jolle syntyi keskelle
sääty-yhteiskunnan suurta järjestäytymiskautta. Koiton perustajien,
fennomaanisen sivistyneistön ajatus kansakuntaa yhtenäistävästä ja valtiota
lujittavasta yhdistystoiminnasta oli kantava näkemys Koiton toiminnan
ensimmäisinä vuosina. Granfeltilaisuuden mukaisesti parempaan yhteiskuntaan
voitiin päästä säätämällä parempia lakeja ja kasvattamalla parempia ihmisiä.
Koiton raittiustyön tarkoituksena oli taistella juoppoutta ja juomatapaa
vastaan. Aluksi Koitossa oli ehdottoman raittiuden ja
kohtuuden osastot. Viimeksi mainittuun kuuluivat ne jäsenet, jotka hyväksyivät
raittiusliikkeen päämäärän (täysraittius), mutta eivät halunneet antaa
ehdottoman raittiuden lupausta.
Raittiusaate ja muu toiminta veti Koittoon
joukoittain pääkaupunkiin muuttaneita nuoria työläisiä. Heti ensimmäisinä
vuosina Koittoon perustettiin kirjasto, laulu- ja soittokuntia. 1900-luvun
alussa opinhaluisille järjestettiin erilaisia kursseja kansakoulukursseista
ruotsin ja viulunsoittokursseihin asti. Viikkokokouksissa keskusteltiin
urheilusta, säästäväisyydestä, väkijuomista ja naisten asemasta,
äänioikeudesta. Kokousten lisäksi
koittolaiset kokoontuivat yhteisille kävely-, hiihto- ja mäenlaskuretkille. Koiton jäsenistön enemmistö oli hieman
yli kaksikymmentävuotiaita. Vaihtuvuus oli suuri. Vain murto-osa oli
syntyperäisiä helsinkiläisiä.. Erottamisia ja eroamisia tapahtui muun muassa
juopottelun, paikkakunnalta muuton ja maksamattomien jäsenmaksujen takia.
Koitto antoi uuden maailmankuvan ja sosiaalisen yhteisön juuriltaan
irronneille. Työväen omaksi liikkeeksi
Puutteen ja ahdingon luokkaperustainen tiedostaminen
johti yhteiskunnallisten olojen kyseenalaistamiseen. Raittiuskysymyksestä tuli
yhteiskunnallinen työväenkysymys. Työväenluokan kunnon kohottamisen katsottiin
vaikuttavan köyhälistön lopulliseen voittoon.
Vuonna 1918 Koiton toiminta oli pysähdyksissä.
Järjestö kielsi olleensa mukana sodassa, mutta koittolaisia oli
osallistunut kansalaissotaan ja joutunut sodan jälkeen vankileireille. Sodan
päätyttyä yhdistyksen omaisuus julistettiin myymis- ja hukkaamiskieltoon;
toiminnan jatkaminen näytti vaikealta. Kuitenkin ravintolaliike käynnisti toimintansa
kesän kuluessa. Syksyllä Koiton Näyttämö aloitti esitykset, ja perässä tulivat
useat piirit ja itse yhdistys. Kansalaissota hävittiin, mutta kieltolaki
(1919 –1930) saatiin voimaan, mikä olikin merkittävä saavutus
raittiusliikkeelle. Itsenäisen Suomen kiristyvä poliittinen ilmapiiri
näkyi myös Koitossa. Kommunistien aktiivinen toiminta aiheutti lapualaisissa
ankaraa vihaa Koiton taloa kohtaan.
Heinäkuussa viranomaiset sulkivat ja sinetöivät talon ovet. Niiden avaamisen
ehtona oli kommunistien erottaminen. Koiton sääntöihin lisättiin pykälä, jonka mukaan johtokuntaan
sai kuulua vain sosiaalidemokraattisen puolueen jäseniä. Talon ovet avattiin
uudelleen alkukesästä vuonna 1931. Vuonna 1948 sosialistit palasivat Koittoon ja
yhdistys erosi sosiaalidemokraattisesta raittiusliitosta liittyen vasta
perustettuun Kansan Raittiustyön Keskukseen. Koiton toiminta jatkui vilkkaana
kulttuurin eri saroilla. Toiminta painottui aikaisemman aikuistoiminnan sijasta
enemmän lapsi- ja nuorisotoimintaan. Sadan vuoden taival
Koitto oli alkeiskoulu ja työväenopisto. Sen
toiminnassa tarvittiin satoja puheenjohtajia, pöytäkirjan kirjoittajia,
taloudenpitäjiä, toimittajia, kerhojen vetäjiä ja leiriohjaajia. Koitto oli
monille elinikäinen raittius- ja sivistysprojekti ja useasti myös toinen koti. Koiton talo tavoitti 80-vuotisen toimintansa aikana
lähes kaikki pääkaupungin asukkaat. Se oli kulttuurikeskus, nuorisotalo ja
politiikan näyttämö. Koitto toimi alullepanijana useilla yhteiskuntaelämän
alueilla: kansansivistystyössä, opintokerhotoiminnassa, liikuntakasvatuksessa
ja raittiusopetuksessa. Koittolaisesta kulttuuritoiminnasta tuli käsite. Koiton
Näyttämö, Koiton Sekakuoro ja Koiton Laulu ovat nauttineet laajaa arvostusta. Koitto Kansan Arkistossa
Yhtenä arvokkaana kokonaisuutena Koiton arkistossa
on käsinkirjoitetut lehdet (1900 –1948). Lehdissä käytiin keskusteluja
päivänpolitiikasta, julkaistiin runoja, esseitä ja kuvauksia yhteisistä
retkistä ja tapahtumista. Lehtien kansilehdet ovat oivia piirustus- ja
maalaustyön näytteitä. Lehdistä on laadittu oma luettelo, joka käsittää 23
kansiota ja 35 lehtinimikettä. Koiton pöytäkirjat ovat sidottuja vuodesta 1883
vuoteen 1924 asti ja lähes täydellisesti säilyneet. Vielä lokakuussa 1999
löydettiin Koiton sihteerin Sulo Winterin jäämistöstä pöytäkirjoja vuosilta
1942 –1948. Koiton arkiston rungon muodostavat sarjat J Koiton piirit ja
piirimiehet sekä K Koiton toimialat tuovat esille Koiton toiminnan laajuuden ja
kirjavuuden. Asiakirjojen lisäksi Koiton toimintaa kuvastavat valokuvat, äänitteet, liput, piirustukset ja
seinälehdet. Raittiusyhdistys Koiton arkiston lisäksi Kansan
Arkistossa on myös Raittiustalo Oy
Koiton, Koiton Näyttämön, Koiton Sekakuoron ja Koiton Laulun arkistot. Raittiusyhdistys Koiton arkiston luettelointityön
loppuunsaattamiseen liittyen Kansan Arkistossa on vuoden 2001 ajan esillä
näyttely ”Koitto – Vuosisata kansansivistystä”. Näyttely kuvaa Koiton
monipuolista toimintaa 1900-luvun alusta aina 1970-luvulle asti valokuvin ja
asiakirjoin. Näyttelyn kanssa samanaikaisesti on käynnissä
kilpakeruu ”Minun Koittoni”, jonka tarkoituksena on saada talteen ihmisten
omakohtaisia kokemuksia toiminnasta Raittiusyhdistys Koitossa ja
osallistumisesta tapahtumiin Koiton talolla tai Lammassaaressa. Koiton arkistoa
järjestettäessä huomattiin, että 1940-luvulta lähtien jäsenistön ääni katoaa:
ei ole käsinkirjoitettuja lehtiä, muistelmia, epävirallisia kokouspöytäkirjoja
mehukkaine juttuineen. Muistelmilla ja haastatteluilla halutaan laajentaa ja
syventää kuvaa Koiton historiasta. Muistelmiin voi liittää myös valokuvia,
piirroksia, muistiinpanoja ja muuta arkistoaineistoa. Kilpakeruu päättyy
joulukuussa 2001 ja tulokset julkaistaan helmikuussa 2002. Lisätietoja Kansan Arkiston kotisivuilta
www.kansanarkisto.fi Reetta Riihimäki Tampere |