Sirpa Haila: Paasitornin tarina. Helsingin työväenyhdistys, Helsinki 2001. 207 s. Tarinaa Talosta Helsingin työväenyhdistys
on tehnyt tervetulleen kulttuuriteon, kun historiallisen graniittilinnan
vaiheet on asiantuntevasti koottu loistokkaaksi kirjaksi. Paasitornin
tarinan tutkimustyöstä ja tekstistä vastaa rakennustaiteeseen
paneutunut taidehistorian tutkija, FT Sirpa Haila ja teoksen
näyttävä ulkoasu on graafikko Aimo Katajamäen
tunnustettua käsialaa. Teosta tarkastellessa voi mieleen hiipiä kavala ajatus
siitä, että teos on jopa liiankin komea runsaine kuvituksineen
ja uljaine painoasuineen. Kallis teos jää helposti
näyttäväksi lahjakirjaksi vaikka se olisi antoisaa
luettavaa kenelle tahansa, joka on kiinnostunut arkkitehtuurin
historiasta tai työväenliikkeen vaiheista. Molempia
kirjassa valotetaan asiantuntevasti ja mielenkiintoisesti ja
toki havainnollinen kuvitus palvelee erinomaisesti tätä
päämäärää. Lisäksi kaunis
kirja on aina houkutteleva. Teoksen nimi ei kerro koko totuutta kirjan sisällöstä.
Paasitornin tarina - nimestään huolimatta - käsittelee
HTY:n talon koko historiaa sen syntyvaiheista nykypäivään,
eikä siis vain Paasitornin nimellä tunnetun kongressikeskuksen
vaiheita. Itse sisällössä taidehistoriallinen
näkökulma ja poliittinen historia kiedotaan taitavasti
yhteen. Arkkitehtuurityylien yhteiskunnallisten merkitysten tarkastelu
antaa teokselle mielenkiintoisen ja uudenkin näkökulman.
Rakennustaide voi olla sisällöltään poliittista.
Talon syntyhistoriaan perehtyessään lukija pääsee
tutustumaan myös eurooppalaisiin esikuviin, ja historiallinen
tarkastelu suhteuttaa Talon rakennustaiteelliset ominaisuudet
pohjoismaiseen kansantaloperinteeseen, jolloin rakennuksen omaleimaisuus
korostuu. Suomalaisten sankariarkkitehtien varjoon ja töittensä
taustalle jäänyt Karl Lindahl saa myös ansaitsemansa
huomion. On virkistävää lukea arkkitehdista, joka
toteutti joustavasti toimeksiantajan toiveet. Hän osoitti
vaihtelevissa olosuhteissa muuntautumiskykyä omaa taiteellista
näkemystään menettämättä. Talo
on historiansa aikana osoittautunut toimivaksi ja perusratkaisuiltaan
kestäväksi lukuisista muutosvaiheistaan huolimatta. Muutosvaiheet ja niiden taustat on kirjattu perusteellisesti.
Nykynäkökulmasta rajut tilauudistuksia koskevat päätökset
saavat tekstissä selityksensä. Muutostöihin suhtautuu
ymmärtäväisemmin, kun tuntee ankarat taloudelliset
olosuhteet, joissa päätöksiä tehtiin. Kaikkien
toimenpiteiden kohdalla kirjoittajakaan ei työväenyhdistykselle
synninpäästöä anna. Vuosikymmenien modernisointivimma
ja tehokkuusvandalismi eivät onneksi pystyneet tuhoamaan
taloa. Erityisen ilahduttavaa oli perehtyä talon nykyasuun.
Talo on palannut juurilleen ja kauan kaivattu historiallinen
ilme on hienovaraisen entistämistyön jälkeen vihdoin
palautettu. Nykyajan toiminnalliset vaatimukset on toteutettu
kevein teknisin ratkaisuin ja ne ovat sopusoinnussa nykyisen
korjausrakentamisen periaatteiden kanssa. Nykytilan esittelyä
tosin häiritsee historiateokseen sopimaton kongressikeskuksen
tekstimainonta. Yläravintola nykyasussaan (Paasisali) olisi
myös ansainnut valokuvan yleisilmeestään viimeksi
tehtyjen muutosten selventämiseksi.
Muutosten keskitetty dokumentointi yhtenäisen julkaisun
muodossa palvelee myös tulevaa tutkimusta, siksi olisi ollut
toivottavaa tarkentaa arkistoaineistojen lähdetietoja. Mitä
eroa on merkinnöillä HTA (Helsingin työväenyhdistyksen
arkisto), HTY (Helsingin työväenyhdistys)? Entä
sitten kun edessä on TA (Työväen Arkisto), mistä
aineisto fyysisesti on löydettävissä? Kuvalähteet
ja valokuvaajat jäävät myös paikoin ilman
mainintaa. Erityisesti loppuosan teknisesti ja taiteellisesti
korkeatasoiset valokuvat työväentalon nykyasusta edellyttäisivät,
että myös valokuvaaja esiintyisi nimeltä mainiten.
Muuten teos on viimeistelty ja nykyään niin yleiset
painovirheetkin on onnistuttu minimoimaan. Kokonaisuutena Paasitornin tarina on innostava ja viihdyttävä
lukukokemus. Oivallisena monumentaalirakennuksen vaiheiden dokumenttina se yhdistää onnistuneesti poliittisen historian sekä taide- ja kulttuurihistorian näkökulmat. Toivottavasti teos helppolukuisena ja ulkoisesti houkuttelevana puhuttelee tutkijapiirejäkin laajempaa lukijakuntaa.
Elina Rantapuska |