”Ruusun veri punaisen haudalle istuta” Punaisten laulujen ja runojen ideologinen identiteetti ja kuolemankäsitykset Vuoden 1918 punaisia lauluja ja runoja voidaan pitää vastakulttuurin ja kapinan, kiistävän folkloren ilmaisijoina. Luokkataistelun välineenä niiden tehtävänä oli motivoida yksilöt kollektiiviksi, jolla oli yhtäläinen päämäärä ja identiteetti. Laulujen tuli valaa uskoa ja yhteisöllisyyttä ja kutsua yksilö subjektiksi yhteiseen ideologiaan. Paitsi ideologia, myös kuolema on lauluissa ja runoissa jatkuvasti läsnä. Pro graduni pääasiallinen tutkimusongelma on punaisten laulujen ja runojen kuolemandiskurssi: miten kuolema on ymmärretty ja esitetty lyriikan kautta.
Punaisten kuolemassakin oli
kiistävä elementtinsä. Kuolemisen, muistamisen ja hautaamisen tavat olivat
vasta- ja valtakulttuurin edustajille erilaisia. Kun valtakulttuuri näki omat
kaatuneensa muistomerkkien arvoisina sankarivainajina, olivat punaiset
maanpettureita ja heidän hautansa ”koiranhautoja”, joiden muistamista
rajoitettiin ns. surukielloin. Oman identiteettiryhmänsä lauluissa ja runoissa
punaiset kaatuneet, teloitetut ja vankileireillä menehtyneet korotettiin
sankarivainajien, herooisten ”urhojen” asemaan. Kuoleman kokemuksemme ja käsittelytapamme
ovat aina opittuja. Niihin vaikuttavat erilaiset uskonnot ja ideologiat,
jotka heijastuvat myös siihen, miten kerromme kuolemasta eteenpäin. Kuoleman
tematiikan ja kielikuvien analysointi valottaa kuoleman yksilöllistä ja
kollektiivista kuvaamista; kuolemandiskurssia tarkastellessani olen käyttänyt
apunani oppositiopareja: merkityksellinen ja merkityksetön, feminiininen ja
maskuliininen sekä minän ja toisen kuolema. Kuoleminen on helpompaa ihmisille,
jotka tuntevat tehneensä oman osuutensa ja jotka katsovat kuolemallaan olevan
merkitystä. Lauluissa ja runoissa kaatuminen taistelukentällä tekee kuolemasta
merkityksellisen: aatteensa puolesta kuoleva ei tunne kuolevansa turhaan.
Ideologian avulla toisen, ja myös ”itsen”, kuolemaan kyetään muodostamaan
rakentava suhde. Kun aate ja kollektiivi nousevat yksilön edelle, ei omaa
kuolemaa koeta tuhoavaksi, tabuksi. Ongelmallisin kuolema sijoittuu oman ja
toisen kuoleman väliin. Tällöin yksilö kokee oman mikrokuolemansa lakatessaan
olemasta toisen vaimona, kihlattuna tai lapsena. Vuoden 1918 punaisessa
lyriikassa kuolemalla ja miehellä on suoraviivainen suhde. Naiset sitä vastoin
asettuvat tiettyihin positioihin suhteessa kuolemaan. Kuoleman kautta
hahmottuvassa naiskuvassa voidaan jaotella kolme erilaista naisroolia: nainen
on kuolemaan nähden etäinen, sen objekti tai subjekti. Etäinen nainen edustaa
perinteistä naiskuvaa. Korostuneen maskuliinisissa lauluissa ainoastaan miehet
sotivat – ja kuolevat. Naiset ovat passiivisia ja kuuluvat yksityiseen, miehet
julkiseen piiriin. Kuoleman objekteja taas ovat naiset, joiden sulhanen tai
aviomies on saanut surmansa sodassa tai sen jälkiselvittelyissä. Kuolema
näyttää koskettavan enemmän naista kuin todellista objektia, eikä nainen kykene
itse vaikuttamaan tapahtumiin. Hän on olosuhteiden uhri. Kuoleman subjektina
esiintyy taistelussa kaatunut tai teloitettu nainen, joka rikkoo perinteisen
kuvan naisesta surun tulkkina. Hän on noitatarinoiden tapaan itsenäinen
poikkeusyksilö, eräänlainen suffragetti. Punaisissa lauluissa ja runoissa hän
on sankaritarkultin tuotos; valtakulttuurin silmissä moraalisen ylemmyytensä
menettänyt ”hameryssä”. Vaikka naiskuva on
kolminainen, astuu ideologia ohi sukupuolen ja sitoo naiset yhteiseen
”veljeyteen”. Tähyämällä uuteen huomiseen, ”Utopiaan”, laulut ja runot
merkityksellistävät myös teloitukset ja vankileirikuolemat. Utopia on
tulevaisuuden ihanneyhteiskunta, jota ei suoranaisesti kuvata, mutta joka
ymmärretään nykyhetken vastakohdaksi. Se on analoginen uskonnolliselle tuonpuoleiselle
utopialle, jota laulujen ja runojen maailmasta ei löydy. Luokkataistelun
retoriikassa ideologia on korvannut uskonnon ja toteuttaa sen funktiota. Pro graduni on luettavissa PDF
-muodossa Jyväskylän yliopiston kirjaston internet-sivuilla: http://selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/v03/G0000244.pdf Tuuli Kataja Artikkeli perustuu pro gradu -tutkielmaan ”Ruusun veri punaisen haudalle istuta” Punaisten laulujen ja runojen ideologinen identiteetti ja kuolemankäsitykset. Jyväskylän yliopisto, historian ja etnologian laitos, etnologia ja kulttuuriantropologia 2002.
|