Kodin ja vapriikin välillä Forssan tehtaalaisnaisten arkielämä 1900-1930-luvuilla
muistelma-aineiston valossa
Pro gradu -tutkielmani käsittelee Forssan tehtaalaisnaisten
arkielämää 1900-1930-luvuilla. Naisten arkielämän näkökulmasta tarkastellaan
naisten työtä puuvillatehtaassa, elämää kotona perheen parissa ja toimintaa
vapaa-ajalla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten työ tehtaassa ja
tehdasympäristö vaikuttivat naisten elämään. Aihetta lähestytään
tehtaalaisnaisten omien muistelmien sekä haastattelujen avulla kerätyn tiedon
kautta. Naisten itsensä kirjoittamia muistelmia edustaa Pumpulienkeleitä –
tehtaalaisten elämää ennen ja nyt -kirjoituskilpailun sadosta valikoidut 11
kirjoitusta ja Ida Maria Saarisen (Karke) muistelmat. Haastattelumateriaalina
on käytetty Museoviraston Forssassa vuonna 1980 tekemiä haastatteluja, joista
tutkimuksen lähteeksi on valikoitu 43 naisen vastaukset. Tämän lisäksi mukaan
on otettu erään tehtaalaisnaisen haastattelu vuodelta 1973. Muistitiedon
välityksellä on annettu puheenvuoro Forssan tehtaalaisnaisille. Näin on pyritty
tavoittamaan naisten ajatus- ja kokemusmaailma. Tutkimuksen näkökulma on
mikrohistoriallinen, sillä kiinnostuksen kohteena on tavallisten ihmisten arki
pienyhteisössä ja työläisnaisten marginaalinen asema suomalaisessa
yhteiskunnassa. Forssa on tyypillinen yhden
tehtaan ympärille kasvanut tehdasyhdyskunta. Tehtailija A. W. Wahren perusti
vuonna 1849 Hämeeseen, Loimijoen Kuhalankosken rannalle kehräämön. Kosken
yläjuoksulle perustettiin kutomo vuonna 1856. Työläisasunnot rakennettiin
tehtaan lähimaastoon. Tehdasyhdyskunnassa asuvat ihmiset olivat monella tapaa
riippuvaisia Forssa-yhtiöstä ja yhtiö oli riippuvainen uskollisista
työntekijöistä. Taatakseen pysyvän työvoiman tehdas tarjosi rahapalkan lisäksi
työntekijöilleen monia elintärkeitä etuja kuten asunnon, lastentarhan ja
sairaanhoidon. Suurimman työnantajan oikeudella ja tarjoamiensa etujen kautta
tehdas ulotti vaikutusvaltansa työläisten elämään myös tehdasrakennuksen
ulkopuolella. Tarkasteltavan ajanjakson aikana patriarkaalisuus alkoi murtua.
Eräänä syynä muutokseen oli työväenliikkeen nousu. Erityisesti vuoden 1918 tapahtumat
toivat esiin työväestön oman äänen, joka ei ollut enää tehtaan määrittelemää.
Työväestölle syntyi myös uudenlaisia vapaa-ajanvieton tapoja, jotka eivät
olleet tehtaan valvonnassa. Forssan muuttuminen vuonna 1923 kauppalaksi siirsi
monet tehtaan tarjoamista palveluista kauppalan hoidettaviksi. Tehdastyön ja perheen
yhteensovittaminen vaativat naisilta uhrauksia. Päivät täyttyivät ansiotyöstä
ja kotitöistä. Lasten synnyttyä monet naiset olisivat halunneet jäädä kotiin,
mutta köyhyys ja puute pakottivat naiset palaamaan työhön. Erityisesti huonoina
aikoina, jolloin tehtaassa työskenneltiin vajaita työviikkoja, naisten palkka
oli välttämätön perheen toimeentulon kannalta. Forssan tehtaalaisnaisten
muistelmien mukaan perheellisten naisten työssäkäynti oli pikemminkin sääntö
kuin poikkeus. Naimattomilla tehtaalaisnaisilla oli perheellisiä naisia enemmän
aikaa ja rahaa nauttia vapaa-ajan huveista ja harrastuksista. Suurin osa
työväestön vapaa-ajan riennoista tapahtui työväenyhdistyksen piirissä. Nuorten
naisten suosiossa olivat muun muassa työväentaloilla järjestettävät tanssit ja
iltamat. Naisille työväenyhdistys ja työväentalo merkitsivätkin ennen kaikkea
kokoontumista yhteiseen harrastus- ja huvitoimintaan. Elina Virtanen Artikkeli perustuu pro gradu -tutkielmaan Kodin ja vapriikin
välillä. Forssan tehtaalaisnaisten arkielämä 1900-1930-luvuilla
muistelma-aineiston valossa. Turun yliopisto, historian laitos,
kulttuurihistoria, 2004. |