“Vain yksi on joukosta poissa, Sven Dufvaa siellä ei näy” Kuokkavierastapahtumat suomalaisessa mielenosoitusperinteessä.
Presidentinlinnan edessä vuosina 1996-2003 järjestetyt
Kuokkavierastapahtumat ovat ei-hierarkisesti järjestäytyneitä mielenosoituksia,
joissa pyritään yhdistämään useita eri poliittisia toimijoita saman tematiikan
ja protestin nimissä siten, etteivät nämä toimijat menetä ominaislaatuaan.
Kuokkavierastapahtumiin osallistuneista toimijoista mainittakoon
yksityishenkilöiden lisäksi anarkosyndikalistinen Solidaarisuus, Valkohaalarit,
SKP:n ja Vasemmistonuorten piirijärjestöt ja Itsehallinnolliset toverit.
Kuokkavierastapahtumien keskeiset teemat ovat työttömyyden ja asunnottomuuden
kasvun ja sosiaaliturvan leikkausten ja niistä vastuulliseksi nimetyn
uusliberalistisen talouspolitiikan vastustus. Työttömyyden kasvun teeman
sisällä voidaan keskeiseksi tekijäksi nähdä ay-liikkeen ja työttömien
yhdistysten kritiikki: mielenosoittajat eivät koe niiden pyrkivän toimimaan
työttömien eduksi julkisesti ilmoittamallaan painokkuudella. Kuokkavierastapahtumia on
tulkittu toisistaan selvästi poikkeavin tavoin. Tulkinnat ovat eronneet etenkin
sen suhteen, kuinka mielenosoitusten väkivaltaisuus on niissä esitetty.
Väkivaltaisuuteen keskittyminen on antanut mahdollisuuden joko myöntää tai
kieltää mielenosoitusten poliittisuutta. Väkivallan käsite on näin voimakkaasti
korostunut mielenosoitusten protestin sisällön kustannuksella. Protestin
sisältö ja tematiikka on kuitenkin kunakin vuonna ollut sekä yleisön että
median saatavilla. Myöskään tapahtumien johdosta tehtyjen rikosilmoitusten
määrä ei rohkaise keskittymään mielenosoitusten väkivaltaisuuteen. Tutkimusongelma on näin ollen,
miksi Kuokkavierastapahtumat kokonaisilmiönä poikkeavat itsenäisyyden ajan
suomalaisesta mielenosoitusperinteestä. Kuinka eri tulkintojen ilmeinen epäsopu
sijoittuu modernin yhteiskunnan nykyiseen kehitysvaiheeseen? Mikä merkitys on
sillä, etteivät Kuokkavierastapahtumat ole puolueisiin tai järjestöihin
sitoutuneita vaan selkeästi niiden ulkopuolisia mielenosoituksia? Millaisia
yhteiskunnan mahdollisia kehityssuuntia niiden eri tulkintojen voidaan ajatella
avaavan? Tutkimusongelmaan
vastaamiseksi Kuokkavierastapahtumat on sijoitettu Ulrich Beckin refleksiivisen
modernisaation ja riskiyhteiskunnan teoriaan. Kari Palosen poliittisen
toiminnan teorian avulla on päädytty kahden eri poliittisen käsitteen tulkinnan
jakoon: toinen tulkitsee poliittisen tapahtuvan jo olemassaolevissa
poliittisissa instituutioissa, toinen myös niiden ulkopuolella. Koska
Kuokkavierastapahtumat on nähty osana uutta globaalia kansalaisaktivismia, sen
luonnetta on pyritty selvittämään Giorgio Agambenin ja Michael Hardtin ja
Antonio Negrin tottelemattomuuden teorian avulla. Sen sukulaisuutta anarkismin
eri teorioihin on myös osoitettu. Metodina tutkimuksessa on käytetty haastattelujen ja osallistumattoman
havainnoinnin lisäksi etenkin Helsingin Sanomien, eduskunnan, Suomen Attacin ja
Vaikuttavan tietotoimistojen aihetta koskevien aineistojen analyysiä. Helsingin
Sanomien ja eduskunnan aineistojen voidaan keskeisiltä osiltaan esittää
propagoivan poliittisen institutionalisoitunutta, konservatiivista tulkintaa.
Tämä on vaikeuttanut Kuokkavierastapahtumien protestin pääsyä parlamentaariseen
keskusteluun ja ollut omiaan antamaan suurelle yleisölle kuvaa niistä
poliittisesti huonosti tai ei lainkaan motivoituneena huliganismina. Keskeinen
tutkimustulos on se, ettei tällainen tulkinta ole validi. Tapani Rytöhonka Artikkeli perustuu pro gradu -tutkielmaan ”Vain yksi on
joukosta poissa, Sven Dufvaa siellä ei näy”. Kuokkavierastapahtumat
suomalaisessa mielenosoitusperinteessä. Tampereen yliopisto, politiikan
tutkimuksen laitos, valtio-oppi 2004. |