Muistot muistiin – neljä tapaa kirjata ylös muistitietoa Väinö Vilponiemi: Vilpon omat jutut. Muistista ja
muistiinpanoista. Pori 2004. 263 s. Salli Hantunen: Näin sen olen kokenut. Salli Hantusen
elämäntarina. Pori 2003. 132 s. Tuure Nyberg: Naukujasta Naukioksi. Naukion työläiskylän
tarina. 2003. 243 s. Toivo Arnberg: Tuntematon Siina. Kertomus Siina
Urpilaisesta ja hänen perheestään. 2003. 61 s. Oman elämän tärkeiden tapahtumien kirjaaminen
yleisön luettavaksi ei ole enää suurmiesten ja sotapäälliköiden yksinoikeus.
Päinvastoin: on tärkeää rohkaista jokaista ihmistä tavalla tai toisella
kertomaan tarinansa jälkipolville ja välittää näin tärkeää tietoa arkielämästä
1900-luvun Suomessa. Viime aikoina on ilmestynyt runsaasti
omaelämäkerrallisia työväentutkimuksia, joista osa on onneksi löytänyt tiensä
Työväenliikkeen kirjastoon ja näin myös kiinnostuneiden lukijoiden ulottuville.
Oman elämän muistiinpanojen kokoaminen kirjaksi on
mittaamattoman arvokas teko niin itselle, läheisille kuin jälkipolvillekin.
Siitä on iloa myös tutkijoille sekä ihmisille, jotka ovat kuuluneet muistelijan
kanssa samoihin arki- ja työelämän verkostoihin. Kaikkein arkipäiväisinkin
tapahtuma tai rutiini muuttuu vuosien kuluessa kullanarvoiseksi tiedoksi ja
historiaksi. Tässä artikkelissa esitellään neljä erilaista ”tavallisen ihmisen”
tarinaa: omaelämäkerta, poliittinen elämäkerta, yhteisöstä koottu muistelmateos
sekä sukututkimus. Perinteinen tapa kertoa jälkipolville vaiheistaan on
kirjoittaa omaelämäkerta. Viime vuosina tämän ovat tehneet muiden muassa
työväenliikkeen piirissä toimineet Väinö Vilponiemi ja Salli Hantunen.
Aktiivisen Salli Hantusen ”Näin sen olen kokenut” on ulkonäöltäänkin kaunis,
siro kirjanen. Kirjassa Hantunen kuljettaa lukijan lapsuuden Jaalasta kohti
Helsinkiä. Lapsuuden vaiheista esille nousevat muun muassa kansalaissodan
kokemukset. Lapsuus loppuu, kun
kuusitoistavuotias nuori neito lähtee Jaalasta pääkaupunkiin ansaitsemaan
mukanaan yksi kapsäkki, joka sisältää paidan, housut, sukat ja papinkirjan. Ammattitaitoa karttuu ja Hanttunen avioituu ja saa
lapsen. Elämänkulku Helsingissä on kuvattu hauskasti asunto asunnolta:
pikkupiikana Helsinginkadulla, ompelijana Pakaankadulla, kapparäätälinä
Torkkelinkadulla… Viimeinen osoite löytyy Tuulimyllyntieltä, kun sodan jälkeen
Salli muuttaa miehensä ja poikansa kanssa Vallilasta Myllypuron lähiöön uuteen
omaan kotiin. Helsingissä Sallin elämään on astunut miehen lisäksi myös poliittinen
järjestäytyminen ja aktiivinen yhteiskunnallinen toiminta. Työpaikat
Vaatetustyöntekijäin liitossa, Maa- ja Sekatyöväen liitossa, Suomen Autoalan
työntekijäin liitossa ja Suomen Pienviljelijäin liitossa vievät Hantusen
järjestäytymisen sydämeen. Hantusen tarinassa perhe ja työ lomittuvat ja
poliittinen katsomus ja harrastus jaetaan aviomiehen kanssa. Yhdessä
elämänkumppanin kanssa kohdataan myös puolue-elämän kiistat ja ongelmat.
Hantusen vaatimattoman kerronnan takaa paljastuu, että hän on muun muassa ollut
Työväen ja pienviljelijäin sosialistisen liiton eduskuntaehdokkaana. Hän
vieraili myös Neuvostoliitossa yhdessä TPSL:n valtuuskunnan kanssa. Vielä
eläkkeelläkään Hantunen ei ole jäänyt kiikkustuoliin, vaan hän on jatkanut
lähimmäisten auttamista toimien muun muassa Alppilan eläkkeensaajissa ja
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitossa. Lopun runokooste täydentää kauniisti
kirjan asiallisempaa kerrontaa: siinä lukijalle avautuvat elämän taitekohdat
kuten äitiys, sisaren ja miehen kuolema, kodin ja kesämökin tunnelmat, vanhuus
ja elämän tarkoituksen pohdinta. Vaikka Salli Hantunen on eläkeikään saakka ollut
aktiivinen toimija monella saralla, saa pääosan kerronnassa perhe-elämä. Väinö
Vilponiemen elämäkerta puolestaan on perinteinen poliittinen elämäkerta siinä
mielessä, että siinä ovat huomion kohteena työ- ja poliittiset verkostot
perheen sijasta. Vilponiemi tunnustaakin kirjassaan, että perhe jäi pitkään
toiseksi puolueelle. Kirjassa on runsaasti tietoa 1950–80-lukujen poliittisesta
elämästä, henkilöistä ja vaiheista. Vilponiemi kasvoi Porin läheisyydessä
Noormarkussa ja Söörmarkussa. Aineelliset olot varhaislapsuudessa olivat hyvät,
kunnes lama ajoi perheen kauppaliikkeen vararikkoon ja maatila huutokaupattiin.
Vähitellen noustiin taas jaloilleen, pidettiin sekatavarakauppaa ja oma mökki
saatiin vuonna 1938. Vilponiemi lähti kansakoulun jälkeen juoksupojaksi ja
kokeili rippikoulun jälkeen muun muassa renkipojan hommia huonolla
menestyksellä. Oltuaan Porin laatikkotehtaalla naulaajapoikana hänet kutsuttiin
1943 armeijaan, ja kaksi nuoruusvuotta kului sotatantereilla Käkisalmessa,
Viipurissa, Kannaksella ja Lapissa. Sodan jälkeen Vilponiemi otti ensi askeleensa kohti
poliittista elämää liittyessään Söörmarkun työväenyhdistykseen. Työpaikka
löytyi Ekvallin huonekalutehtaalta, ja siellä Vilponiemi aloitti aktiivisen
toiminnan myös tehtaan ammattiosastossa. Ammattiyhdistyksen johtokunnassa nuori
mies saikin kovan koulutuksen, kun kiihkeät poliittiset taistelut
hankaloittivat toimintaa. Aate alkoi kiinnostaa myös teoreettisessa mielessä,
ja kirjekursseilla, Kiljavan opistossa ja lopulta Työväen akatemiassa
suoritettujen opintojen jälkeen oli aika siirtyä tositoimiin. Toimittuaan
vuoden Vuokralaisten keskusliiton järjestösihteerinä Helsingissä Vilponiemelle
tarjoutui tilaisuus palata kotiseudulleen, kun häntä pyydettiin Satakunnan
sosialidemokraattisen piirin piirisihteeriksi. Hän astui kotimaakuntaan
”keskelle puoluerähinöitä”, ja heti alkuun haastetta toivat muun muassa syksyn
1955 presidentinvaalitaistelu ja 1956 yleislakko. Vilponiemi siirtyi myös kunnalliselämään ja vuonna
1962 varasijalta eduskuntaan. Siellä Vilponiemi pyrki ”poliittisen pelin”
ohella ennen kaikkea pitämään satakuntalaisten puolia ja tukemaan paikallisia
hankkeita. Eduskuntatyö kesti kolmetoista vuotta, ja Vilponiemi kertoo siitä
kirjassaan laajasti. Kymmenen eduskuntavuoden jälkeen Vilponiemi joutui ulos
puoluetoimikunnasta, ja tämä pettymys sai hänet lopulta luopumaan poliittisesta
urasta ja siirtymään Porin kaupungin henkilöstöpäälliköksi. Vilponiemen uraa ja toimintaa on mahdotonta
tiivistää lyhyeen: kirjan lopussa oleva ansioluettelo on kaksi tiivistä sivua
pitkä ja sisältää runsaasti luottamustoimia ja poliittisia pestejä. Eräs
mielenkiintoisimmista on Vilponiemen toiminta Sosialidemokraattisen Nuorison
Keskusliiton johdossa sen perustamisen jälkeen. Vilponiemi on todistanut
sisältä päin monta poliittista kiistaa. Häntä on syytetty
oikeistososialidemokraatiksi, ja kirjassaan hän pyrkii kumoamaan tätä väitettä
kertoen aatteellisista valinnoistaan. ”Vilpon omat jutut” on kirjoitettu
selkeästi ja seikkaperäisesti, ja Vilpon tarinasta saa moni politiikasta
kiinnostunut mielenkiintoista tietoa. Selkeä sisällysluettelo ja kirjan
miellyttävä ulkoasu helpottavat lukemista. Vilponiemellä on ollut painava rooli
satakuntalaisessa sosialidemokratiassa niin paikallisena kuin
valtakunnallisenakin vaikuttajana. Elämäntarinoita voi kirjata muullakin tavalla kuin
kirjoittamalla omaelämäkerran. Tuoreita esimerkkejä monipuolisesta
muistelukerronnasta ovat muun muassa Sunilan tarinat -hankkeessa syntynyt
”Sunila. Kylät piipun varjossa” sekä Tuure Nybergin kirjoittama ”Naukujasta
Naukioksi”, jossa kuusankoskelaisen työläiskylän muotoutuminen avautuu
muistelmien, valokuvien ja asukasluetteloiden avulla. Kirja keskittyy
kertomaan Kyöperilän kylään kuuluneen Naukujan pellon rakentamisesta ja
asuttamisesta Kymin Osakeyhtiön toimesta 1920-luvun alussa. Ensimmäiset
asukkaat ovat löytyneet Kouvolan Sanomien artikkelin mukaan lapsuuden lorun
perusteella: ”ensimmäinen oli Eskolan Eemeli, toinen Tommolan Jalmari, kolmas
Korpin Kalle, neljäs Niilolan Väinö, viides Viinasen Jussi, kuudes Kunnaksen
Vikki, seitsemäs Seppälän Antton, kahdeksas Karlssonin Emppu, yhdeksäs Ylätalon
Vihtori ja kymmenes Kainlaurin Aatami”. Asutuksen kehittymisen lisäksi Nyberg on kirjannut
ylös omia muistojaan ja haastatellut yhteisönsä jäseniä. Tuloksena on
eräänlainen raportti kylän synnystä ja sen ensimmäisistä asukkaista.
Mielenkiintoisten tarinoiden myötä raportinomaisuus hieman hälvenee: Nyberg
kuvaa muun muassa lasten leikkejä, saunamatkoja, musisointia sekä harrastus- ja
järjestötoimintaa. Myös valokuvat tuovat lähelle vanhat naukiolaiset. Nyberg on
tehnyt arvokasta perustyötä kokoamalla ylös asutus- ja henkilötietoja.
Toivotaan, että naukiolaiset jatkavat hyvin alkanutta projektia ja kokoavat
muistiin enemmänkin vanhoja muistoja tämän perustyön valmistuttua. Myös sukututkimus on tapa tuoda vaiettuja kohtaloita
päivänvaloon. Tästä on osoituksena sukututkimusta pitkään harrastaneen Toivo
Arnbergin kirjoittama ”Tuntematon Siina – kertomus Siina Urpilaisesta ja hänen
perheestään”. Kiinnostus tähän salaperäiseen sukulaisnaiseen vei Arnbergin
pitkään ja kiinnostavaan projektiin, jossa vähä vähältä paljastui Siina
Urpilaisen traaginen elämäntarina. Torpparin tytär, aktiivinen puhuja,
kommunisti ja kansanedustajanakin toiminut Urpilainen kiinnosti Etsivää
Keskuspoliisia, ja tämän ansiosta hänestä on säilynyt runsaasti materiaalia. Arnbergin mukaan veljen kuolema Tammisaaren
vankileirillä katkeroitti Siinan ja vei hänet äärivasemmalle. Miehensä Ilmari
Urpilaisen kanssa hän toimi aktiivisesti Oulun seudulla. 1930-luvun alussa
Siina loikkasi monen muun entisen kansanedustajan tavoin Neuvosto-Karjalaan,
missä hän kuoli vuonna 1962. Hän kärsi myös Stalinin vainoista ja hänet
karkotettiin Uralille pakkotöihin. Terrorin myötä Ilmari Urpilainen ja perheen
toinen poika Taisto teloitettiin. Arnbergin projekti on hyvä esimerkki siitä,
mitä kaikkea arkistojen kätköistä voi sukututkijalle avautua. Arnberg on myös
ansiokkaasti kirjannut ylös käyttämänsä lähteet, joten kirjasta on hyötyä myös
muille tutkijoille. Toivo Arnberg on kirjoittanut Siinan tarinasta vuoden 2004
Työväentutkimus-lehteen. Tässä mainitut neljä erilaista teosta ovat vain
esimerkkejä muistitiedon tallentamisesta. Jokainen voi löytää oman tapansa.
Rohkeutta kaikille, jotka suunnittelevat muistojensa tallentamista tai ovat
siihen jo ryhtyneet! Jokainen elämä on mielenkiintoinen, ja tavallinen arki on
juuri se, joka nykyisiä ja tulevia polvia kiinnostaa. Oona Ilmolahti tutkija, Helsinki |