Kansakoulu – siunaus vai kirous Saara Tuomaala: Työtätekevistä käsistä puhtaiksi ja
kirjoittaviksi. Suomalaisen oppivelvollisuuskoulun ja maalaislasten kohtaaminen
1921-1939. SKS, Bibliotheca
Historica 89, Helsinki 2004. 417 s. Saara Tuomaala tutkii väitöskirjassaan kansakoulua.
Erityisesti hän pohtii kansakoulun saamaa muotoa oppivelvollisuuslain
säätämisen jälkeen kahdessa pienehkössä maaseutupitäjässä Kivijärvellä ja
Paavolassa. Tutkimustehtävänä on selvittää oppivelvollisuuskoulun ja
maalaislasten kohtaamista ja samalla 7–15-vuotiaiden kansakouluikäisten
lapsuutta, ajanjaksoa koulun aloittamisesta kansakoulun tai kansakoulun
jatkokurssien päättymiseen. Väitöskirja on monella tavoin kunnioitusta
herättävä suoritus. Teos on huomattavan laaja, yli 400 tiheästi painettua
sivua. Kirjallisuusluettelosta ilmenee, että
Saara Tuomaala on runsaan kymmenen vuoden aikana kirjoittanut
toistakymmentä aiheeseen liittyvää artikkelia. Väitöskirja oli pitkään työn
alla, ja artikkelien kirjoittaminen oli osa väitöskirjan työstämisprosessia.
Kirjallisuusluettelo kertoo myös, että kansakoulua on tutkittu mahdottoman
paljon. Onkin kunnianhimoinen tavoite lähestyä tätä ilmiötä jälleen kerran,
mutta Tuomaalan ansioksi on luettava, että hän on löytänyt kansakouluun
uudenlaisen lähestymistavan ja näin myös uusia ulottuvuuksia. Saara Tuomaala on
tarkastellut suomalaista kansakoulua suurennuslasin ja/tai mikroskoopin kautta.
Kansakoulua on analysoitu yhteiskunnallisena instituutiona, joka kasvatti
oikeanlaisia kansalaisia itsenäiseen Suomeen. Tuomaala on yrittänyt päästä
sisään pienen ja vähän suuremman koululaisen maailmaan ja elämään ja kertoa,
mitä koulun aloittaminen ja käyminen merkitsi ihan oikeasti maaseutulapsille ja
nuorille. Tutkimuksessa liikutaan sekä makro- että mikrotasolla. Kansakoulu on
paloiteltu, pilkottu pieniin osiin. Oikeastaan voisi sanoa, että kansakoululle
on tehty ruumiinavaus. Analyysi perustuu pääasiassa kolmeen erityyppiseen
lähdeaineistoon. Lähteenä on käytetty 1900-luvun alkupuolella käytössä olleita
opetussuunnitelmia ja opetusoppaita, joita tekijä kutsuu pedagogisiksi
teksteiksi. Niiden avulla välittyy käsitys opetuksen ihanteista ja
tavoitteista. Paikallistasolla oppivelvollisuuskoulun rakentamista ja
rakentumista on tutkittu kunnallishallinnon ja erityisesti kansakoulujen
tyypillisen arkistomateriaalin avulla. Väitöskirjassa kuitenkin ylivoimaisesti
mielenkiintoisimman ja merkittävimmän aineiston muodostaa haastatteluaineisto.
Tekijä on haastatellut 67 henkilöä Kivijärvellä ja Paavolassa. Suurin osa
haastatelluista henkilöistä on syntynyt 1910–1930-luvuilla. Haastatteluaineisto
ja haastatteluissa käytetty menetelmä sekä aineiston analysointitekniikka on
esitelty erittäin selkeästi ja hyvin tutkimuksen liiteosassa. Johdannon ja loppuluvun lisäksi teoksessa on kuusi
päälukua, joissa käydään läpi maaseudun elämäntapaa, kansanvalistusta,
oppivelvollisuuden toteuttamista, koulun ja kodin välisiä suhteita, kansakoulun
opetusta, koululaisten terveydenhoitoa sekä koulun mikropolitiikkaa ja
tunteita. Teoksessa siis kerrotaan lapsuuden tuntemuksista, kotona, koulussa,
lähiyhteisössä jne. Saara Tuomaala on itse luonnehtinut tekstiään
esseeväitöskirjaksi, jonka rakenne koostuu eri lukujen temaattisista ja
kerronnallisista kokonaisuuksista. Lukija saa ikään kuin lukuohjeet, kun
sivulla 26 kerrotaan jokaisen pääluvun olevan myös oma aihepiirinsä. Historiantutkimukselle Saara Tuomaalan
väitöskirjassa kenties antoisin osa on toinen pääluku, jossa tarkastellaan
teorioita, käsitteitä ja metodeita. Käytetyt käsitteet on selitetty
perusteellisesti. Avaintermi tutkimuksen edetessä on kokemuskertomus, jolla
tarkoitetaan omasta elämästä kertovaa esitystä, kuvailua, selitystä ja arviointia.
Kokemuskertomuksessa eletty ja kerrottu lapsuus rakentuvat jatkuvasti toistensa
kautta. Myös termit, muistitieto, suullinen historia, muistelukerronta
jne. tulevat selvitetyiksi. Minulle
tämän väitöskirjan lukeminen merkitsi ikään kuin yhden aikakauden tilintekoa.
Tässä teoksessa tuodaan esiin ja kirjataan kaikki se, mitä naishistoriassa
tutkittiin ja yritettiin tutkia 1990-luvun alusta lähtien. Saara Tuomaala on
kokenut tämän kaiken, ja se ilmenee myös lähdeluettelosta. Joskus kannattaa
myös pitää mielessä, että kaikkea asiaa ei tarvitse laittaa samaan kirjaan. Teoksesta ilmenee hyvin Saara Tuomaalan kyky
kontekstualisoida ilmiöitä ja siis erityisesti tulkita haastatteluaineistoa.
Tuomaalan väitöskirja on poikkitieteellinen tutkimus, joka on historiantutkimusta,
yhteiskuntatutkimusta ja kulttuurintutkimusta. Olen Saara Tuomaalan kanssa yhtä
mieltä siitä, että teoksen luvut ovat sellaisia kokonaisuuksia, jotka
toimisivat myös jopa itsenäisinä teoksina. Kirjan teksti on välillä liian
tiivistä ja jopa koukeroista. On vaara, että lukija väsyy kesken kaiken, kun
asiat on sanottu turhankin monimutkaisesti ja toistoakin tulee väistämättä.
Loppuluvussa heräsi kysymys, onko kansakoulu ollut meille suomalaisille siunaus
vai kirous. Tuliko meistä kunnollisia isänmaallisia kansalaisia, sellaisia
joita meistä haluttiin kasvattaa. Ainakin meistä kansakoulun käyneistä tuli
melko tottelevaisia, mutta mitä meistä olisi tullut ilman kansakoulua. 1920- ja
1930-luvun kansakoulu oli voimissaan vielä 1960-luvun lopulla. Ollessani
kansakoulun kolmannella tai neljännellä luokalla 1960-luvun loppupuolella
eräänä koulupäivänä lukiessani tai kirjoittaessani pulpettini ääressä koin
kylmän väristyksen. Opettajani, noin 35–45-vuotias mies työnsi karttakepin
niskasta selkääni. Tämän melkoisen tylyn liikkeen avulla hän ilmaisi, että oli
istuttava selkä suorassa. Kumarassa istuminen johtui ilmeisesti likinäköisistä
silmistä. Saara Tuomaalan väitöskirjan lukeminen palautti jälleen tämän
tapahtuman mieleeni. Olkoon se kokemuskertomus. Mervi Kaarninen tutkija, Tampere |