DDR Suomessa Seppo Hentilä: Harppi-Saksan haarukassa. DDR:n poliittinen
vaikutus Suomessa. SKS, Helsinki 2004. 376 s. Ei ollut kaksinen Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeeksi
1945 joutuneen Saksan osan ja sen ihmisten osa. Oli ollut natsivalta, sitten
sota ja sen hävitykset. Heti perään alkoi Neuvostoliiton pitkä ja kova jyrä. Alkuhan oli ihana, kuin uuden aamun koitto.
Natsivalta oli kumottu, oli alkava demokratia ja vapaus, ihan saksaksi. Mutta
tämä unelma monopolisoitiin
kommunisteille; muita ei Neuvostoliitto osille päästänyt.
Miehitysvyöhykkeen poliittiseen johtoon nousivat ja nostettiin miehet
maanpaosta ja -alaisuudesta. Stalin ajoi yhtenäisen Saksan politiikkaa ja ehdotti, että koko Saksassa järjestetään
vapaat vaalit. Länsiliittoutuneet eivät suostuneet (koska olisi saattanut tulla
länsiliittoutuneitten kannalta väärä tulos?). Neuvostoliitto kuitenkin jatkoi
Yhden-Saksan-politiikkaansa pitkään. Lopulta se tunnusti Länsi-Saksan. DDR:ltä ei kysytty mitään, ja karmeimman
simputuksen se joutui kokemaan, kun Willy Brandt joulukuulla 1970 matkusti
Varsovaan, jossa Länsi-Saksa tunnusti Oder- ja Neisse-jokien linjan Puolan
länsirajaksi. ”DDR:n kannalta tilanne oli nöyryyttävä: valtiota, jonka omista
rajoista neuvoteltiin, ei otettu edes äänettömäksi yhtiömieheksi”, niin kuin
Seppo Hentilä kirjoittaa. DDR oli Neuvostoliiton taloudellisen riiston ja
poliittisen pakkovallan alla. Se tahtoi kuitenkin myös taistella osuudestaan ja
omistusoikeudestaan Saksaan ja saksuuteen. Se tahtoi itsenäiseksi ja
tunnustetuksi. Sen, köyhän ja riistetyn – ei tullut Marshall-apua vaan
Moskova-apua! – piti koettaa kilpailla kaikella tapaa tuetun ja rikkaan
Länsi-Saksan kanssa. Ei sillä ollut mahdollisuuksia. Siihen suhtauduttiin
lännessä niin kuin entisaikaan spitaalisiin tai nykyään ns. terroristeihin ja
muihin ns. pahan ns. akseleihin. Se kuitenkin yritti päästä kansainvälisesti
tunnustetuksi. Suomi
harjoitti puolueettomuuspolitiikkaa ja oli äärimmäisen tarkasti sillä
kannalla, että on olemassa kaksi Saksaa ja että niihin suhtaudutaan
yhdenvertaisesti. DDR:n kannalta Suomi
oli ainoa ns. länsimaa, jossa siihen suhtauduttiin korrektisti. Lopulta Kekkonen
porukoineen (Risto Hyvärinen, Keijo Korhonen) läväytti Saksan-paketin: Suomi
ilmoitti, että se haluaa normalisoida suhteensa kumpaankin Saksaan, siis
kahteen erilliseen Saksaan. Ymmärtyy siis, että Suomi oli ollut ja oli DDR:n
kannalta erittäin tärkeä toimintakohde. Seppo Hentilä kuvaa ja kertoo, millä kaikilla tavoin
DDR Suomen suunnalla 1940-luvun lopulta lähtien toimi ja mihin se pyrki, mitä
se tahtoi ja tavoitteli. Paksu ja tiuha tämä kirja on; pelkästään
lähdeviitteitä piisaa 560. Mutta Hentilä kirjoittaa hyvää proosaa, väljää, melkein puheenomaista. Sitä on helppo
ja mieluisa lukea. Erinomaista ja
kunnioitettavaa on se, että Hentilä –
joka on nuorena yhden lukuvuoden opiskellut DDR:ssä, sitten ollut
yliopistoihmisenä aktiivisesti rakentamassa ja toteuttamassa Suomen ja DDR:n
historiantutkijain suhteita, ja näiden maiden
poliittisten suhteitten historiaa
nyt tutkii – kertoo myös omasta historiastaan: ”Jotakin ehkä tietäisin: olinhan siellä
minäkin.” Ja vielä: Hentilä on toista
maata kuin kaikki ne tutkijat tai muut päivystävät asiantuntijat, joiden käsitteisiin (eli siis Suomen nykyiseen
ideologiseen paradigmaan) ei oikeastaan muita ajatusvälineitä ja termejä mahdu
kuin taistolaisuus, kommunismi, NKP ja muut tarvittavat beljakovit. Hentilä ei
kilju, ei ole transsissa, ei kiihkossa, ei uskossakaan. Hän on järjissään. Hentilä moneen kertaan toistaa tämän kirjansa olevan
tutkimus; meikäläiselle maallikolle se pikemminkin on mainio kronikka. Lavealti
hän kertoo siitä, mitä kautta ja millä keinoin ja kanavin DDR koetti saada itsensä
ja asiansa tunnustetuksi Suomessa ja miten Suomessa sen johdosta eri tahoilla
toimittiin. Nousee lukijalla hiki, ihan säälistä, kun Hentilä kuvaa ja
dokumentoi DDR:n Suomessa toimimisen olosuhteita, itseymmärrystä ja tasoa.
Miten traagista, miten koomista, miten raadollista, miten typerää, miten
säälittävää. Ja kun meillä Suomessa on muutama viime vuosi saatu
mukavasti menemään Yleisradion TV 1:n MOT-toimituksen aloittamassa ja
Suojelupoliisin jatkamassa Stasilla pelottelussa ja sen suomalaisten agenttien jahtaamisessa (sen jälkeenhän
meillä nyt ovat erinäiset avioerot ja niihin verrattavat), niin Hentilä
tyynesti ja vähin elkein näyttää ja dokumentoi, että koko se Stasin Suomessa
jahtaamisen homma on yhtä hataraa, alkeellista ja säälittävää ideologista
pakkoliikettä kuin Stasin tiedustelu Suomessa. Muutamaa
huomauttamista Hentilän kirjassa on. Ensinnäkin se tuntuu ikään kuin
kirjoitetun kovassa kiireessä. Siinä on toistoja, jotka tarkassa editoinnissa
olisivat karsiutuneet. Myöskään ei se dispositioltaan, kokonaisrakenteeltaan,
oikein tahdo pysyä koossa. Mutta ennen muuta: kun Hentilä tutkii sitä, mitä DDR
teki Suomen suunnalla, hän zoomaa ja tarkentaa kuvan vain tähän. Kuvasta
rajautuu pois kokonaisyhteys, ennen muuta se, mitä Neuvostoliiton lisäksi myös
Ruotsi, Länsi-Saksa ja USA Suomen suunnalla tekivät (Länsi-Saksan muutamista
yksittäisistä puuhista Hentilä kyllä varsin hilpeitä kertoo). Tietymättömiin
jää myös se, mitä DDR muualla päin maailmaa ahersi – kyllähän kai DDR:lle
muitakin ulkomaita oli olemassa kuin Suomi. Eikä Suomikaan pelkästään mikään
ulkomaiden toiminnan passiivinen kohde ollut: olihan Suomi aktiivinen itsekin.
Tarpeen olisi ollut vaikka vain lyhytkin kuvaus siitä Euroopan politiikan
kokonaisprosessista, jossa DDR Suomen-politiikkaansa teki. Näin tuleekin Hentilä – luultavasti tahtomattaan –
absolutisoineeksi DDR:n. Se ilmenee myös siten, että Hentilällä DDR ”kiristää
Suomelta tunnustusta”, sen esiintyminen käy ”yhä hyökkäävämmäksi”, SDP on sen
kannalta ”otollisin murtokohta”, suomalaiset ”tarttuvat” tai ovat tarttumatta
”Harppi-Saksan haarukkaan”, DDR vetää kulttuurielämän ”narusta” (suomalaiset
kulttuuri-ihmiset ovat siis narusta vedettäviä?), se ei jätä ”kiveäkään
kääntämättä suomalaisten suosion kalastelussa” (mielenkiintoinen kalastusmenetelmä),
se ”pyrkii takaoven kautta” ja ”pommittaa Suomen viranomaisia” ehdotuksilla ja
sen yliopistoissa yritetään ”pumpata ulkomaalaisten päähän fraseologiaa”.
Käyttäisikö Hentilä samanlaisia ilmaisuja muista maista, ja jos ei, niin miksi
ei? Parissa kohdassa kirja
poikkeaa liki tragikoomisiksi henkilökohtaisiksi tunnustuksiksi. Keväällä 1970
Hentilä valittiin ASS:n
varapuheenjohtajaksi. Syksyllä hän lähti opiskelemaan Leipzigiin. ASS:ssa
vallan ottivat taistolaiset. ”Jos olisin syksyllä 1970 jäänyt Helsinkiin,
minustakin olisi lähes takuuvarmasti tullut taistolainen, niin vahva oli veto
ja mieli vastaanottavainen. Tältä kohtalolta minut pelasti DDR, näin voin
jälkiviisaasti todeta.” Työväenliikkeen kirjaston Puhujaseurassa 24.11.2004
Hentilä sanoikin, että DDR:n olot ja kokemukset tekivät hänestä – kommunistista
– sosialidemokraatin. Ei ole DDR turhaan taistellut! Ei ollut sen uhri turha! Mutta lopuksi ja ennen
muuta: Seppo Hentilän kirja on vankka ja tarkka kuvaus, raportti, kertomus ja
myös muistelmateos DDR:n Suomen-politiikasta.
Tyynen rauhallisesti Hentilä pudottaa pohjan suomalaisten DDR:n ja Stasin saatanantamiselta: hän
maallistaa, arkistaa, proosallistaa. Kirjan viimeinen luku ”DDR-menneisyys ja
Suomi nyt” on rakastettavan lörpöttelevä ja viisas pohdinta siitä, mitä
”historia” oikein on. Suositan jyrkästi. Hannu Taanila toimittaja, Helsinki |