Olavi Horsma-aho: Sata vuotta työväenliikettä Pirkkalassa.
Pirkkalan sos.-dem. kunnallisjärjestö. Tammer-Paino Oy. Tampere 2005. Pirkkalan ensimmäinen työväenjärjestö perustettiin
marraskuussa 1894. Aivan alkuun Pirkkalan Nokian paperitehtaan työläisten,
kunnan virkamiesten ja käsityöläisten perustaman yhdistyksen johtokunta pohti
ja lopulta kiisteli, pitäisikö yhdistykselle hankittavan soittokoneen olla harmooni
vai piaano. Sata vuotta myöhemmin Pirkkalan työväenyhdistyksellä oli
jälleen ongelma, nyt tosin ulkopuolisen kanssa; antaisiko kirkkoneuvosto luvan
siirtää vuoden 1918 sodan punaisten uhrien muistomerkin vanhalle hautausmaalle?
Kuluneen sadan vuoden aikana Pirkkalan työväenliike joutui sopeutumaan moniin
ristiriitoihin, niin alueellisiin, poliittisiin kuin taloudellisiinkin: sen
alta pirstoutui ensin suuriruhtinaskunta, sitten kunta. Työväenliike hajosi
vallankumouksellisiin ja reformisteihin, sitten yhä pienempiin ryhmittymiin,
joista kaikista jäi jälki myös Pirkkalan työväenliikkeeseen. Kunnan
elinkeinorakenteen muutokset ja painotukset ovat heijastuneet liikkeen
kannatukseen ja jäsenistön äänestyskäyttäytymiseen. Ihmisten poliittinen
käyttäytyminen on sidoksissa hänen taloudellisiin, sosiaalisiin ja
yhteiskunnallisiin kokemuksiinsa. Miten ne vaikuttivat Pirkkalassa? Onnistuuko
Olavi Horsma-aho liittämään valtakunnalliset muutokset ja paikalliset
erikoisuudet osaksi Pirkkalan työväestön elävää menneisyyttä? Kirja kattaa Pirkkalan työväenliikkeen historiaa
sadan vuoden ajalta niin, että kussakin luvussa on esitelty yksi työväen
toiminnan vuosikymmen, kuitenkin niin, että jatkosotaa edeltänyt aika korostuu.
Historiikin 272:sta sivusta 200:ssa Horsma-aho käsittelee työväenliikkeen
alkuvaiheita sekä 1920- ja 30-lukua. Sosialidemokraattisen liikkeen
hajaannuksen vuosikymmenistä, 1950- ja 1960-luvusta, Horsma-aho kirjoittaa vain
runsaat 20 sivua toteamalla lopuksi Pirkkalan sos. -dem.liikkeen olleen
”…selkeästi puolueen virallisen linjan takana”. Mielenkiintoista on kuitenkin
se, että Pirkkala kuului SDP:n Pohjois-Hämeen piiriin, jossa hajaannus
konkretisoitui vuonna 1958 piirin henkilötasolle asti. Piirin kiistattomaan
johtoon kuulunut Erkki Lindfors liputti taktisista syistä skogilaisten
puolesta. Kävikö sitten niin, että pirkkalalaiset todella hitaina hämäläisinä
eivät ehtineet reagoida Lindforsin linjauksiin? Jo seuraavana vuonna, kun
puoluejohtoa oli puhdistettu lindforsilaisia tyydyttävällä tavalla, palasivat
he takaisin puolueen yleislinjalle. Hajaannuksella oli kuitenkin vaikutuksensa
Pirkkalan työväenliikkeeseen: työläiset jättivät järjestöt. Liekö kyseessä
yleinen epäluottamus poukkoilevaan puoluepolitiikkaan vaiko protesti SDP:ssä
käynnissä olleelle valtapelille? Pirkkalan työväenyhdistykset tarjoavat
kuitenkin oivan tilaisuuden tutkia sos.-dem. liikkeen hajaannusta tarkemmin,
liittää yksityinen yleiseen, paikallinen valtakunnalliseen. Ehkä Horsma-aho on
tuntenut aiheen liian läheiseksi, olihan hän kirjan lopussa olevan
liitetiedoston mukaan työväenyhdistys Taiston johtokunnan jäsenenä vuosina
1961–1969. Historiikin kronologinen jäsentely toimii sinällään,
mutta hautaa alleen joitakin mahdollisuuksia ymmärtää Pirkkalan työväenliikkeen
erityislaatuisuutta. Ensinnäkin kunnan alueelliset muutokset ja niiden vaikutus
kunnan työväenliikkeen toimintaan voivat jäädä tarkkaavaiseltakin lukijalta
huomaamatta, vaikka niistä on maininta sivulla 151. Pirkkala jakaantui Etelä-
ja Pohjois-Pirkkalaan vuonna 1922, ja nykyinen Pirkkala muodostuu pääosin
Etelä-Pirkkalan alueesta. Pirkkalan ensimmäinen työväenyhdistys perustettiin,
kuten mainittu, Nokialla, joka oli myöhemmin Pohjois-Pirkkalan, sittemmin
Nokian kauppalan kuntakeskus. Ennen 1920-lukua toimineista yhdeksästä työväenyhdistyksestä
vain kolme sijaitsi nykyisen Pirkkalan alueella. Esimerkiksi sisällissodan
aikana aktiivista roolia Tampereen ja koko Suomenkin mittakaavassa ylläpitänyt
Pispalan työväenyhdistys punapäällikkö Aatto Koivusen johdolla toimi alueella,
joka kuului vielä tuolloin Pirkkalaan ja Pirkkalan jakaantuessa
Pohjois-Pirkkalaan. Alue liitettiin lopulta Tampereen kaupunkiin vuonna 1937.
On ilman muuta selvää, että alueelliset muutokset heijastuivat myös Pirkkalan
työväenliikkeeseen, irrotettiinhan maiden mantujen ohella emä-Pirkkalasta myös
tehtaita, tuotantolaitoksia ja työväestön asuinalueita. Etelä-Pirkkalan
elinkeinorakenne painottui jaon jälkeen entistä enemmän maatalouteen, mutta
silti työväestön ote kunnan poliittisessa ilmastossa pysyi vahvana, olihan se
edelleen Tampereen ja Nokian tehtaiden työväestön asuinseutua. Mutta miten
aluemuutokset vaikuttivat toimintaan ja verkostoihin? Horsma-aho kuvaa pääosin Etelä-Pirkkalan
työväenyhdistysten toimintaa, vaikka hän kuljettaa mukanaan Pispalan, Tahmelan ja
Nokian työväenyhdistyksiä kirjan alussa. Valinta lienee tietoinen,
nykytilanteesta käsin hahmottuva, mutta valittu käytäntö ja sen vaikutukset
tarkasteltavaan aiheeseen olisi ollut hyvä mainita jo historiikin ensisivuilla,
taustatiedoksi lukijalle. Muuten niistä tietämätön lukija kokee lievän
paniikin, kun siirrytään 1920-luvulle: mihin jäivät Pispalan ja Nokian
työläiset? Muuten Etelä-Pirkkalan työväenyhdistysten, varsinkin
Taiston ja Toivon, vaiheet tulevat esiin tarkasti ja elävästi. Paikoin kuvauksesta
paistaa tottumattomuus käsitellä lähteiden antamaa tietoa systemaattisesti,
sillä yhdistystoiminnan kuvaus etenee kronologisesti, kokouksesta toiseen, ei
temaattisesti, mikä olisi antanut jäsentelylle ja tiedolle ryhtiä. Horsma-aho
onnistuu kuitenkin herättämään lukijan mielenkiinnon, halun liittää mennyt
nykyisyyteen, mikä on yksi onnistuneen historiikin tunnusmerkki. Ainakin minä
halusin lähteä omin silmin katsomaan (lähellä kun asun) mm. seppä Malmin taloa,
jossa työväenyhdistys Taisto heinäkuussa 1905 perustettiin tai vuoden 1918
tapahtumapaikkoja. Kirjassa on runsaasti kuvia, tilastoja ja pöytäkirjaotteita,
jotka tuovat menneisyyden lähemmäksi, ymmärrettävämmäksi. Kirjan lopussa olevat
liitteet antavat monenmoista yksityiskohtaista tietoa Etelä-Pirkkalan
työväenyhdistysten toiminnasta. Jäin kuitenkin kaipaamaan yhtä tärkeää
liitettä, karttaa Pirkkalasta ja sen aluemuutoksista sekä työväenyhdistysten
sijainnista. Kronologinen jäsentely ei anna tilaisuutta
tarkastella työväenliikkeen eri kehityslinjoja, esimerkiksi liikkeen
poliittista kannatusta ja painoarvoa kunnassa eduskuntavaalien tuloksilla
mitattuna. Ehkä tulos ei ole mitenkään yllättävä, 1920-luvun vahvasti
sosialidemokraattisesta kunnasta (yli 60% annetuista äänistä) sukeutuu
2000-luvulle tultaessa poliittisesti moninainen kokonaisuus, jossa SDP:n
kannatus jää noin 25%:iin kokoomuksen hallitessa kolmanneksen äänimäärällään
poliittista mielipidettä. Mutta miten kannatuslukemat piirtyivät sotia
edeltävinä tai sitä seuranneina vuosikymmeninä, jolloin yhtäältä
oikeistoradikalismi ja toisaalta kommunismin vapautuminen maanalaisuudesta
vaikuttivat suuresti muun Suomen vaalituloksiin. Miten kävi Pirkkalassa? Tietenkään kaikkea ei voi selittää yhdessä kirjassa.
Horsma-aho on tehnyt mittavan työn kootessaan tiedot Pirkkalan
(Etelä-Pirkkalan?) työväenliikkeen vaiheista yksiin kansiin. Horsma-aho on
käynyt kiitettävästi läpi arkistolähteitä ja tutkimuskirjallisuutta. Tosin
lähdetietojen käsittelyssä ja niiden kontekstoinnissa on omia puutteitaan,
mutta ne anteeksi annettakoon. Horsma-ahon työ on ollut mittava, hatunnoston
arvoinen suoritus. Historiikki selventää, konkretisoi ja tekee ymmärrettäväksi
Pirkkalan työväenliikkeen, saattaa jopa muuttaa pirkkalalaisten mielikuvia
siitä. Kirja antaa hyvän pohjan sille, joka haluaa tutkia lähemmin Pirkkalan
työväenliikettä tai poliittista ilmastoa jostain muusta näkökulmasta. Kirja
herättää myös kysymyksiä, joista yksi on, miksi sisällissodan muistomerkkihanke
vuonna 1998 sai nopeasti hyväksynnän poliittisissa mutta ei kirkollisissa
piireissä. Ulla Aatsinki tutkija, Helsinki |