Mikko Majander VTT, SDP:n
historiankirjoittaja Irti punamullasta? Rapsodia SDP:stä ja maalaisliitosta 1950-luvulla Suomen historiaa jäsennettäessä on totuttu pitämään toista
maailmansotaa sellaisena taitekohtana, jonka jälkeen kaikki muuttui niin sisä-,
ulko- kuin yhteiskuntapolitiikassa. Mutta menneisyyttä voi hahmottaa toisinkin.
Kansainvälisesti vertailtuna Suomen poliittisen järjestelmän jatkuvuudet yli
sotavuosien murroksen pistävät suorastaan silmään.
Yhtä keskeistä pitkää kaarta
voisi kutsua punamullan Suomeksi. Se alkoi vuonna 1937, kun politiikanteon
uudeksi lähtökohdaksi hyväksyttiin, ettei maata voitu loputtomiin rakentaa
sisällissodan määrittämien leirien pohjalta vaan yhteistyölle yli valkoisten ja
punaisten blokkirajan. Tiensä päähän tämä punamulta
tuli 50 vuotta myöhemmin, jolloin ulko- ja sisäpoliittiset esteet sen
vaihtoehdoille olivat murentuneet. Idänsuhteista ei ollut enää diskriminoimaan
eri puolueita. Samalla Suomi oli avautumassa siitä suljetusta systeemistä,
jossa sosiaalidemokraatit ja maalaisliitto/keskustapuolue olivat voineet jakaa
kasvavaa kansallista kakkua omille taustaryhmilleen. Punamulta oli suomalainen
versio työläisen ja talonpojan liitosta, joka kuuluu 1900-luvun poliittisen
historian suuriin iskulauseisiin. Klassisessa muodossaan sitä maalattiin
pitkään vain pätkittäin (1937–39 ja 1951–58), ennen kuin koalitio vakiintui
vasta 1970-luvulla kansanrintamahallitusten jatkeena. Ja kaikkiin näihin
vaiheisiin liittyi ankaraa keskinäistä kähinää, väliin ottopoika-, virkamies-
tai vähemmistöhallituksilla maustettuna. Mutta lukuisista poikkeuksista
huolimatta perusjännite kantoi. Toimivaan hallituskoalitioon tarvittiin sekä
demokraattiset sosialistit huolehtimaan työläisistä ja palkansaajista että
keskustapuolue edustamaan maaseutuväkeä ja porvarillista Suomea. Yhteistyö Punamullan olemus hahmottuu
hyvin esiin 1950-luvun alkupuolen hallituskuvioista. Takana oli toistakymmentä
vuotta poikkeuksellista aikaa. Sotavuosina puoluepolitiikka oli hautautunut laajaan
kansalliseen koalitioon, ja rauhaan oli sopeuduttu kolmen suuren yhteistyöllä.
K.-A. Fagerholmin ja Urho Kekkosen vähemmistöhallitusten aikana taas kävi
selväksi, ettei pitkäjänteistä politiikkaa voitu harjoittaa ilman vakaata
parlamentaarista enemmistöä. SDP:n piirissä vallitsi
vahvana käsitys, että punamulta oli se perusmalli, jonka puolue oli jo
1930-luvulla omaksunut tavoitteekseen. Yhteistyö maalaisliiton kanssa
ymmärrettiin luonnolliseksi liittoutumaksi, sillä pitihän yhteisestä ohjelmasta
olla helpompaa sopia pienviljelijäin, maatyöläisten ja muiden palkansaajien
kesken kuin porvarien tai kommunistien kanssa. Tästä näkökulmasta katsoen
sodassa syntyneen aseveliakselin merkitystä on korostettu liiaksi. Työväestön
mentaalisessa maisemassa kokoomus miellettiin vielä pitkään samaan kategoriaan
työnantajien kanssa kovaksi oikeistoksi. Yhteisten rintamakokemusten sijaan
muistettiin esimerkiksi lapualaisaikaa, jolloin esitettiin vaatimuksia jopa
sosiaalidemokraattisen puolueen lakkauttamisesta. Tai sisällissotaa, kuten
puolueneuvoston jäsen Konsta Mikkonen Kainuusta, jolla oli kokoomuksesta selvä
mielipide: ”se puolue on synnissä siinnyt ja syntynyt.” Myös SDP:n
puheenjohtaja Emil Skog tunsi ”hyvin suurta epäilystä koko kokoomukseen nähden.
Se livertelee kauniisti. Niin liverteli vuonna 1917:kin – mutta 1918 kävi
kurkkuun kiinni.” Punamulta oli ensisijainen
vaihtoehto yhtä lailla Fagerholmille kuin politiikkaan vankilasta palanneelle
Väinö Tannerille, jonka mielestä maata ei voitu onnellisesti hallita ilman
sosiaalidemokraattien ja maalaisliiton yhteistyötä. Arvioiden takana oli
politiikan huipulla pitkään rutinoitunutta kokemusta, jossa henkilötason
antipatiat tai kilpailuasetelmat saivat väistyä laajempien perspektiivien
tieltä. Historiaa on kirjoitettu niin
voimakkaasti sosiaalidemokraattien ja Kekkosen välisen kilpailun näkökulmasta,
että toisenlaiset vivahteet ovat jääneet vastakkainasettelun varjoon. Parin
vuoden pätkä punamultayhteistyötä tammikuusta 1951 alkaen tarjoaa esimerkiksi
vaiheen, jolloin SDP ei mitenkään ensisijaisesti kammennut Kekkosta
pääministerin paikalta. Vastaavasti Kekkonen teki
monessa kysymyksessä rajusti töitä sen eteen, että maalaisliiton oikeistosiipi
ja MTK saatiin taipumaan sosiaalidemokraatteja tyydyttäviin kompromisseihin.
Näistä ponnisteluistaan pääministeri sai myös tunnustusta sekä SDP:n
hallitusryhmästä että puolueen kentältä. Epäluottamus Miksi tämä yhteistyö sitten
ajautui avoimeen välirikkoon vuonna 1953? Vastaukseksi voi hahmottaa ainakin
kuutta tekijää, joiden taustalla on rakenteellisena ulottuvuutena poliittinen
valtapeli, sekä puolueiden että henkilöiden välillä. Ensinnäkin i) punamultaa
sovellettiin käytäntöön ankarassa etujärjestöjen paineessa. MTK ja Kekkosen
vastustajat maalaisliitossa mobilisoivat tyytymättömyyttä tunnuksilla, joissa
vaadittiin sulkua myöntyväisyydelle sosialistien edessä. SDP:n puolella oltiin
vastaavassa helteessä ammattiyhdistysliikkeen taholta. Puolueneuvostossa oli keväällä
1953 ”ruusujen sodan” makua, kun SAK:n pääsihteeri Olavi Lindblom kritisoi
sosiaalidemokraattisten ministerien liiallista pehmeyttä. Penna Tervo huomautti
jyrkkyyttäkin löytyneen, kun neljään otteeseen oli ajettu omia tavoitteita läpi
hallituskriisillä uhaten. Myös Väinö Leskinen suositteli
vielä tässä vaiheessa malttia puhuen samaan hengenvetoon vakauttamisen kanssa
nöyryydestä ja alistuvaisuudesta. Raflaavampien tavoitteiden esittäminen sopi
hänestä paremmin ammattiyhdistysliikkeen luonteeseen kuin puolueelle, jonka
tuli varoa kiristämästä asetelmaa liiaksi. SAK:n paine oli omiaan
ruokkimaan ii) sosiaalidemokraattien keskuudessa muutoinkin vahvistunutta
käsitystä siitä, että maalaisliittoon ei voi luottaa. ”Kepu pettää aina!” on
tuttu fraasi myöhemmiltä ajoilta, mutta sen henkinen pohja löytyy näiltä
1950-luvun alun vuosilta. SDP:n näkökulmasta
hallituskumppani ajoi häikäilemättömästi maataloustuottajien intressiä, mutta
pyrki vesittämään sosiaalidemokraateille tärkeitä ratkaisuja, sellaisiakin,
jotka sisältyivät hallitussopimukseen. Puolueen arvovalta ei kestänyt pitkän
päälle sitä, että sen ministereihin suhtauduttiin kuin ottopoikiin. Ilmapiiriä myrkytti myös iii)
keskinäinen sanasota. Yhteistyöhön ryhdyttäessä oli tulkittu kuuluvaksi asiaan,
että molemmin puolin pyritään hillitsemään hallituskumppanin haukkumista.
Malttia riitti noin vuoden päivät, kunnes julkisuuteen nousi joukko
skandaaleja, jotka olivat liian herkullisia jättää käyttämättä kilpailijan
lyömiseen. Opposition ohella myös
maalaisliitossa otettiin riemu irti siitä, että Tervo erehtyi esiintymään
juovuksissa sotakorvausten päättymisjuhlassa Messuhallissa. Sen päälle pari
SDP:n ministeriä joutui eroamaan hallituksesta vanhan salaputkijutun vuoksi.
Puolueen niskaan yritettiin kaataa myös niin sanottujen
hyväntekeväisyyskauppojen epäselvyydet, joita tosin löytyi muidenkin tililtä. Maalaisliitossa erityisesti
Veikko Vennamo esitteli varhaista kutsumustaan rötösherrajahtiin.
Sosiaalidemokraatit näkivät näiden ikävien sattumusten paisuttelussa
sairaalloisia piirteitä, joilla yritettiin häpäistä koko SDP puolueen
vaikutusvallan rajoittamiseksi. Sosiaalidemokraatteja hiersi
myös se, että iv) Kekkonen pyrki varaamaan ulkoasioiden hoidon
kauppapolitiikkaa myöten omaksi reviirikseen. Pääministeri saattoi vetäistä
pyjamansa taskusta merkittävän ulkopoliittisen puheen, jonka valmistelusta oli
presidentti J. K. Paasikiven lisäksi paremmin perillä Neuvostoliiton edustajat
kuin hallituksen ulkoasiainvaliokunta. Tällaisissa välistävedoissa
heijastui v) presidenttipeli, joka yli 80-vuotiaan Paasikiven sairastellessa
sai jo akuutteja muotoja. Monen silmään Kekkonen oli kolminkertaisena
pääministerinä päässyt kasvattamaan arvovaltaansa kohtuuttomiin mittoihin, eikä
SDP:n ministereistä tuntunut löytyvän hänelle riittävän jämäkkää vastapainoa.
Välirikko Punamullan sisään ladatut
jännitteet käänsi kriisiksi vi) taloudellinen laskusuhdanne.
Kompromissipolitiikka alkoi takertua kurkkuun, kun sen kyytipojaksi ei ollut
lisää jaettavaa eri osapuolille. Kekkonen sitoutui
talouspolitiikassa deflatoriseen ohjelmaan, joka myötäili työnantajien ja
oikeiston toiveita. Siinä esitettiin valtion menojen supistamista tavalla,
johon sosiaalidemokraattien ei voitu tosissaan uskoa suostuvan. Punamulta
kaatui kesällä 1953, mutta pääministeri itse jatkoi keskustalaisen
vähemmistöhallituksen voimin. Kun Kekkonen oli aikaisemmin
pannut itsensä peliin sosiaalidemokraattien kanssa harjoitettavan yhteistyön
puolesta, niin miksi hän nyt käänsi kelkkansa? Huoli maan taloudesta oli
varmasti aito, mutta linjaukseen taisi sisältyä myös taktisia laskelmia.
Pääministerillä kun oli tarve parantaa mainettaan porvarien silmissä, ei
vähiten tulevia presidentinvaaleja ajatellen. SDP:ssä uusi tilanne oli
toisille järkytys ja toisille tilaisuus. Punamultamiehet pitivät mysteerinä,
miksi maalaisliitto oli ryhtynyt yhtäkkiä koukkaamaan oikealta ohi jopa
kokoomuksesta ja työnantajista. Skogin mielestä poliittinen elämä oli mennyt
sekaisin; panokset olivat suuret ja asialla ”hurjia häikäilemättömiä miehiä,
jotka osaavat melko lailla pelaamisen taidon”. Asetelma oli kuin katettu
Leskiselle, johon sosiaalidemokraattien keskuudessa saatettiin viitata pienellä
pilkalla ”meidän suurmiehenämme”. Puoluesihteeri oli myös kuullut kutsumuksen
ja valmis haasteeseen, kuten hänen tokaisustaan puolueneuvostolle saattoi
tulkita: ”Kyllä se arvovalta Kekkosenkin ympäriltä joskus karisee!” Nyt oli aika tehdä profetiasta
totta. SDP omaksui kesällä 1953 johtoajatukseksi osoittaa, että Suomessa
voitiin politiikkaa hoitaa muutenkin kuin Kekkosen ja maalaisliiton johdolla.
Uutta hallituspohjaa etsittäessä harkittiin taktista avausta jopa
kommunisteihin päin, mutta sille eivät lämmenneet sen paremmin omat kuin
amerikkalaiset ystävät. Jäljelle jäi yhteistyö
oikeiston kanssa, jota Leskinen lähti myymään sosiaalidemokraattien keskuuteen.
Hän vakuutti kokoomuksen muuttuneen 1930-luvun ajoista ja suhtautuvan
hallituskipeyttään joustavasti ohjelmallisiin kysymyksiin. Tanner antoi tukea
haukkumalla epäluotettavan maalaisliiton kapeakatseisuutta: ”he näkevät
maailman semmoisena, kuin se heidän navettansa katolta näkyy”. Skoginkaan ei auttanut kuin
niellä vanhat ennakkoluulonsa ja asettua puolustamaan liittolaisten hakemista
oikeistosta, sillä muuten ”joudumme enemmän tai vähemmän Kekkosen koron alle”.
Tavoitteena ei kuitenkaan ollut haudata punamultaa, vaan ainoastaan asettaa
rajat maalaisliiton ylivallalle. Myös Leskinen linjasi, kuinka pysyvä
diskriminointi ei olisi vain taktisesti vaan myös aatteellisesti ja
parlamentaarisesti väärin. Kenttäväki epäili herrojen
kanssa marjaan lähtemistä, sillä siinä saattoi työmieheltä mennä ”sekä marjat
että ropeet”. Eikä sitä ollut tehdassaleissakaan helppoa selittää, miksi
sosiaalidemokraatit halusivat yhteistyötä kokoomuksen kanssa. Mutta toisaalta
maalaisliitto oli pohjoiskarjalaisen Eino Romppaisen sanoin ”monijyväinen
letukka”, jota sieti pitää vähän karanteenissa ja kylvettää ennen saunassa
käyntiä. Taistelu Sosiaalidemokraattien ajama
vallankeikaus jäi syksyllä 1953 puolitiehen. Pääministeriksi nousi kyllä heidän
toivomansa Sakari Tuomioja, mutta tämän ei onnistunut koota
enemmistöhallitusta. Oikeistovoimiin nojanneen puolipoliittisen
toimitusministeristön tärkeimmäksi tehtäväksi tuli luotsata maa uusiin
vaaleihin. Ennen kuin niihin päästiin,
SDP:ssä seurattiin lojaalista oppositioasemasta käsin kiinnostuneena, kuinka
ulkopolitiikan hoito sujui pitkästä aikaa ilman Kekkosta. Heijastuisiko hänen
sivuuttamisensa idänsuhteisiin, niin kuin moneen kertaan oli viitattu ja
pelätty presidenttiä myöten. Helpotus oli suuri, kun
Tuomiojan hallitus sai nopeasti sovituksi Suomen ja Neuvostoliiton välisestä
kauppavaihdosta ja muistakin järjestelyistä. Moskova osoitti näin säilyttävänsä
toimivat vaihtoehdot myös sen tilanteen varalta, että sen suosikki joutuisi
Helsingissä sivuraiteelle. Sosiaalidemokraatit hymisivät
tyytyväisyyttään, kun idänkortti näytti menettävän merkitystä poliittisena
lyömäaseena. Kekkosen ja maalaisliiton muistuttaminen kaiken katoavaisuudesta
oli siten hyvällä alulla. Hankkeen varsinainen koetinkivi oli kuitenkin
maaliskuulle 1954 määrätyissä eduskuntavaaleissa, joiden tuloksesta riippui
paljon, myös punamullan tulevaisuus. Vaalikampanjasta tuli kiihkeä
hegemoniataistelu, joka päättyi ratkaisemattomaan tasapeliin. SDP säilytti asemansa suurimpana puolueena
ja sai yhden lisäpaikan, mutta maalaisliitto voitti kaksi, kasvatti
äänisaalistaan kilpailijaansa enemmän ja työntyi paikkamäärässä lähes rinnalle.
Kokoomus taas kärsi selvän tappion. Korkeisiin odotuksiin nähden
tulos oli sosiaalidemokraateille suuri pettymys. Tällaisen tuloksen varassa oli
vaikea haastaa punamultaa ainoana mahdollisena enemmistöhallituksen pohjana,
vaikka Leskinen yritti yhä pitää esillä yhteistyötä kokoomuksen kanssa. Käytännössä SDP tyytyi lähinnä
blokkaamaan Kekkosta, johon kohdistui nyt kaikki kamppailussa kertynyt kauna.
Leskinen kiteytti henkilökohtaisen kokemuksensa pohjalta, kuinka Kekkonen oli
häikäilemätön, epäluotettava ja maan kannalta vaarallinen, ”sekä poliittisesti
että maalaisliiton johtajana sosialidemokratian vihamies numero I”. Tällaista
miestä ei voitu hyväksyä pääministeriksi, vaikka hän osoitti valmiuttaan
”melkein minkälaiseen hallitusohjelmaan tahansa”. Mutta monen
sosiaalidemokraatin mielestä suhteet maalaisliittoon oli ajettu tarpeettoman
tiukkaan hakaukseen, myös Kekkoseen, joka oli todennäköisen ja toivotun
hallituskumppanin voimakas johtajapersoonallisuus, haluttiin sitä tai ei.
Kenttäväen mukaan riidat oli riidelty ja aika taas katsella politiikkaa
”miesmäisesti”. Flirttailu kokoomuksen kanssa oli kostautunut, kun sitä oli
käytetty vaaleissa tehokkaasti SDP:tä vastaan.
Kompromissi Maa palasi keväällä 1954
punamultapohjalle, mutta pääministeriksi istutettiin RKP:n Ralf Törngren ikään
kuin puskuriksi SDP:n ja maalaisliiton väliin. Asetelma ei tyydyttänyt
ulkoministeriksi nimitettyä Kekkosta, joka halusi rakentaa kuningastietään
kohti presidentinlinnaa hallituksen keulapaikalta. Sosiaalidemokraattien piirissä
alkoi kasvaa houkuttelevaksi ajatus siitä, että Kekkosen pyrkyryydestä
pääministeriksi mitattaisiin ulos maksimaalinen hyöty työväenliikkeelle
mieluisana hallitusohjelmana. Tällaista pelikuviota oli harkittu
aikaisemminkin. Kaupat tehtiin lokakuussa
1954. Ja siihen hallitukseen meni Leskinenkin, vaikka muutama kuukausi aiemmin
hän oli pelännyt maakuntien naurua ja SDP:n arvovallan menetystä, jos
sosiaalidemokraatit osallistuisivat vielä Kekkosen viidenteen. Vaihtoehtojen etsinnästä
huolimatta Suomi oli siten tiukasti kiinni punamullassa. Seuraavan kerran
konseptin väljentämistä yritettiin tosimielellä vuonna 1958, jolloin Fagerholmin
kolmannen hallituksen laajapohjainen kokeilu päättyi yöpakkasiin ja niiden
surulliseen sulatteluun. Mutta silloin
sosiaalidemokraatit olivat ehtineet jo tehdä suurimman virheensä sitten vuoden
1918 tammikuun, riidellä oman puolueensa rikki tavalla, joka jätti valttikortit
hallitus- ja valtapeleissä vastustajien käsiin. Se lykkäsi SDP:n nousua
punamultayhteistyön hegemoniseksi osapuoleksi lähes kymmenellä vuodella. |