Vasemmistolaisuus lasten Otetaan espoolainen 1970-luvun laatikkolähiö, jonka
nimistössä on paljon henkilönimiä. Sinne muuttaa tavallinen ydinperhe, jonka
vanhemmat ovat pohjoisesta. He osallistuvat aikakauden poliittisiin rientoihin,
toinen demarien ja toinen kommunistien riveissä. Puhelimessa kuuluu sanoa: ”Isi
ei ole nyt kotona, se on SN-seuran kokouksessa.” Poika pannaan pioneerikerhoon. Ei sittenkään, vaan demokraattisiin pioneereihin. Jostain
syystä poika ymmärtää SKP:n osapuolijaon alempiarvoisuutena: saman lähiön
oikeat Pioneerit ovat puhdasoppisempia, proletaarisempia ja lähempänä
Neuvostoliittoa. Tästä kumpuaa häpeä omaa luokkataustaa kohtaan. Akateemisesti
koulutettujen kakara on lähtökohtaisesti riistäjien puolella, joten omassa
toiminnassa on pyrittävä tiedostavuuteen ja askeettisuuteen. Tapa hahmottaa maailmaa omaksutaan kotoa, mutta poika
ymmärtää kyllä, että pioneerikerho on leimaava valinta. Pihan kaverit menevät
partioon. Kun poika mainitsee kerran ääneen harrastuksestaan, reaktion
ilkikurinen sävy syöpyy lähtemättömästi mieleen. Salaisuus on julkinen, mutta
lähtö kerrostalon pihalta pioneerikerhoon tapahtuu aina vaivihkaa. Vanhemmat
päästäisivät kyllä partioonkin, mutta poika ei halua kannattaa taantumusta;
kotia, uskontoa ja isänmaata. Pioneerikerhossa puuhataan, askarrellaan, lauletaan ja
harjoitellaan näytelmää talvitapahtumaan. Toiminnan poliittisuus on rivien
välissä. Saman lähiön oikeissa Pioneereissa vastakkainasettelut ovat näkyvillä
ja lapset pääsevät leikkimään Vietnamin sotaa puukiväärien kanssa. Kesällä
mennään leirille, mikä on vähän pelottavaa. Mieleen jää kuristava makuupussi ja
yhden ohjaajan itsekeskeisyys: hän ei voinut olla oikea kommunisti.
Pioneereissa korostetaan myönteisiä arvoja, solidaarisuutta,
suvaitsevaisuutta, rauhan ja ystävyyden asiaa. Ainoastaan kommunistit
kamppailevat vakavissaan tasa-arvon puolesta Suomen kapitalistisessa
yhteiskunnassa, jossa menestyminen perustuu näköalattomaan itsekkyyteen. Pieni
pää tekee ehdottomia johtopäätöksiä: perheen keskiluokkaisuus ja länsimainen
hyvinvointi tuntuvat ansaitsemattomilta etuoikeuksilta. Auto, kesäpaikka ja oma
optimistijolla aiheuttavat syyllisyyttä. Kommunistisen liikkeen lisäksi myös maailma on jakautunut
kahteen leiriin, joiden vastakkainasettelun pioneerit tiedostavat ympäristöään
paremmin. Maailmanjärjestelmien tasolla poika valitsee sosialismin. Tietyssä
vaiheessa hän huomaa ihmettelevänsä, mikseivät kaikki maailman hyvät ihmiset
muuta Neuvostoliittoon. Vastapuolella vehkeilee ja lietsoo sotaa USA, jonka
kaupallista kulttuuria poika oppii halveksimaan. Kotiin ei tilata sen
sanansaattajaa, Aku Ankkaa, jonka poika käy lukemassa koulumatkalla naapurissa.
Itsepetos velvoittaa: aina kun enemmistöpioneerien lehti Raketti ilmestyy,
poika pitää kunnia-asianaan sen lukemista kannesta kanteen. Poika on ylpeä vasenkätisyydestään. Aina kun pitää valita,
hän ottaa vasemmanpuoleisen. Urheilukilpailuissa hän kannattaa ensisijassa
Suomea, sitten Neuvostoliittoa ja muita kansandemokratioita. Sosialististen
maiden voittokulku tuntuu hyvältä: punakone jyllää ja DDR:n karvaiset naiset
kahmivat mitaleita. Mishka-karhu kyynelehtii, kun Moskovan aurinkoiset
olympialaiset päättyvät. TUL:n urheiluseuraan kuuluvat myös partiossa käyvät kaverit,
paitsi ne, joita ei kotoa päästetä. Isä valmentaa, vaikka ei ole koskaan
harrastanut lajia.
Poika ei ylistä Neuvostoliittoa tai kommunisteja, mutta hän
ihmettelee suomalaisten enemmistön välinpitämättömyyttä ja kyynisyyttä.
Kommunistit ovat hyviä ihmisiä, jotka näkevät amerikkalaisuuden valheen läpi ja
toimivat pyyteettömästi ihmiskunnan parhaaksi. Poika tietää, että on olemassa
neuvostovastaista kirjallisuutta. Se on tympeää uskonnollista kiihkoilua tai
äärioikeiston propagandaa. Isä tilaa kotiin Neuvosto-Karjala-lehteä, joka on
kääritty harmaaseen ja karkeasyiseen paperiin. Kuvat SNS:n Maailma ja me -lehdessä
ovat kauniita ja kiiltäviä. Kukaan ei osta seuran arpoja. Lapset saavat lopulta
avata ne kotona ja voittaa hyödyllisiä esineitä. Poika pääsee isän kanssa kaksin Tallinnaan. Vapaana kadulla
vilistänyt rotta sekä ahtaaseen eläintarhaan vangitut eläimet jäävät mieleen.
Vessa on kostea sementtinen luola, jonka reikien yllä äijät kyykkivät pala
Pravdaa kädessään. Mahorkka palaa. Poika ei ymmärrä, miksi Neuvosto-Eestin
pitäisi olla itsenäinen – moisen esittäminen on taantumuksellista
kansalliskiihkoilua. Poika pääsee koko perheen matkassa myös rantalomalle
Sotshiin mutta ei koskaan oikeaan Neuvostoliittoon tai Leninin kaupunkiin. Kotoa ja pioneereista omaksuttu yhteiskunnallinen
hahmottaminen ilmenee pikkuvanhana paremmin tietämisenä ja auktoriteettiuskona.
Hyvän puolella taistelevien mielipiteet eivät yksinkertaisesti ole
kyseenalaistettavissa. Toisaalta kotitaustan keskiluokkaisuus ja kuvitteellinen
vallankumouksellisen elämäntapa eivät ole sovitettavissa yhteen. Kun tulee aika
siirtyä pioneereista muihin järjestöihin, poika harkitsee ainoastaan
Rauhanpuolustajia. Nuorisoliitto edellyttäisi luokkapuhtauden lisäksi
todellista kutsumusta ja vahvuutta haastaa ympäristön yksimielistä
materialismia. Poikkeava poliittinen lapsuus rokottaa suhtautumaan varauksellisesti
kaikkeen järjestötoimintaan. Jälkikäteen arvioiden kokemus pioneerilapsuudesta
1970-luvulla on ristiriitainen sekoitus ylpeyttä ja häpeää. Vaihtoehtoinen
vasemmistolaisuus ei espoolaisessa lähiössä muodostunut niin kantavaksi
vastakulttuuriksi, että oikeassa oleminen olisi tuottanut tyydytystä.
Joukkovoiman julistamisen huippuhetkillä, kuten vappumarsseilla Helsingissä,
poika jännitti öykkäröivien oikeistohuligaanien kohtaamisen ohella lähinnä
sitä, tunnistaako kukaan tuttu rivistöstä. Nykyään nostalginen silta menneeseen
rakentuu korkeintaan työväenlaulujen varaan. Mutta sitä vakavaa pikkupoikaa
toveri Viljasen kurkkuun lyödyt hampaat ja katkotut sormet eivät naurattaneet. Vaikka elämä partiolaisena olisi ollut ongelmattomampaa,
pioneerilapsuus ei varsinaisesti kaduta. Pyrkimyksen solidaarisuuteen ja
”paskajengin” puolustamiseen voi yhä allekirjoittaa. On tehnyt hyvää huomata
olleensa monessa asiassa yksisilmäinen, väärässä ja hakoteillä.
Yhteiskunnallisuus vahvistui pioneereissa osaksi elämää ehkä turhan varhain.
Vaikka aika on toinen ja järjestön luonne muuttunut, omaa poikaani en taida
pioneereihin laittaa. ”Joni Krekola” Työväentutkimus julkaisee kirjoituksen poikkeuksellisesti
nimimerkillä. |