|
Seppo Hentilä "Suomi" - eli historiankirjoituksella sosialistiseen Suomeen
Tilaisuuden järjestäjät
ovat pyytäneet kirjan kolmelta tekijältä puheenvuoron
otsikoilla "Suomi" (Hentilä) - "Työväenliike"
(Kettunen) - "Historia" (Kalela). Minullehan tämä
sopii, enkä näe aihetta ryhtyä arvailemaan, miksi
kirjan elementeistä juuri "Suomi" on langennut
osalleni. Vaikka "Suomen työväenliikkeen
historian" (jatkossa STH) tekijäksi oli poikkeuksellisesti
merkitty "kirjoittajakollektiivi", joka ilmoituksensa
mukaan seisoi yhtenä - tai tarkkaan ottaen yhdeksänä
- miehenä koko tekstin takana, totean varmuuden vuoksi,
että puhun tässä vain omasta puolestani. Hyvin
pian kirjan ilmestymisen jälkeen kävi näet niin,
että joukko hajosi. Itse kunkin tiet veivät tutkijoina
ja kansalaisina eri suuntiin. Ilmeisesti on myös niin, että
tekijöiden käsitykset 25 vuoden takaisesta yhteisestä
aikaansaannoksesta vaihtelevat tänään voimakkaasti.
Kukin siis puhukoon puolestaan tai olkoon puhumatta, jos niin
haluaa. Itselläni ei ole mitään
syytä katumusharjoituksiin; päinvastoin olen suunnattoman
ylpeä siitä, että sain olla mukana kirjoittamassa
teosta, joka ei aikanaan jättänyt ketään
kylmäksi, eikä myöhemminkään näy
sitä tehneen - ainakaan siitä päätellen,
että yleisöä oli muistoseminaarissakin salin täydeltä.
STH on eräässä mielessä ehdottomasti merkittävin työni ja todennäköisesti se myös sellaiseksi jää. En tarkoita kirjaa akateemisena tuotoksena, koska en ole sitä sellaisena koskaan tarjonnut. Tarkoitan kirjan historiapoliittista viritystä, välitöntä pyrkimystä vaikuttaa ja muuttaa historiankirjoituksen avulla maailmaa. Enää en pystyisi mihinkään vastaavaan, vaikka tietysti myös myöhemmillä tutkimuksillani ja oppikirjoillani on ollut oma historiapoliittinen vaikutuksensa, mutta toisin kuin STH:n se ei ole ollut niiden ensisijainen tarkoitus. Jospa sittenkin sosialismiin! Jouduin kirjan julkistamispäivänä
9.12.1976 radion tänään iltapäivällä
-ohjelmassa selostamaan, miksi olimme tämmöisen kirjan
kirjoittaneet. En muista ihan sanatarkasti, mitä sanoin,
mutta suunnilleen näin se meni: - Kirjan tarkoituksena on
Suomen työväenluokan historiatietoisuuden kohottaminen,
jotta se ymmärtäisi oman "historiallisen välttämättömyytensä",
yhteiskunnan muuttamisen sosialistiseksi. Kirja on tarkoitettu
lukeville työläisille, sillä pyritään
lisäämään tietoa työväenliikkeen
historiasta, pyritään kehittämään alan
tutkimusta uudelta pohjalta ja haastamaan vallitseva porvarillinen
historiankirjoitus. Siitä, millainen vallankumous
olisi ja millaista sosialistista Suomea tavoittelin, en osannut
sanoa. Jotenkin se vain oli luissa ja ytimissä. Varmaa kuitenkin
on, ainakin minun osaltani, että en tahtonut sellaista sosialismia,
joka oli Neuvostoliitossa. Olinhan muutamia vuosia ennen STH:n
ilmestymistä (vuonna 1973) liittynyt SDP:n jäseneksi,
koska olin DDR:ssä 1970-71 opiskellessani nähnyt sisältä
päin ns. reaalisosialismin ja sanoutunut siitä omalta
kohdaltani irti. Mainittakoon, että kirjoittajakollektiiviin
ei kuulunut ainoatakaan kommunistia. Useimmat taisivat olla jonkin
sortin demareita tai ainakin äänestivät SDP:tä. Oma käsitykseni oli jotenkin
sen suuntainen, että sosialismiin siirrytään Suomessa
reformistista tietä siten jo suhteellisen pian, koska työväenliike
(sosiaalidemokraattien johdolla) saa suomalaisessa yhteiskunnassa
yhä enemmän poliittista valtaa ja kykenee asteittaiseen
muutokseen valtiollista valtaa hyväksi käyttämällä.
Suurpääoma olisi pantu "demokraattiseen kontrolliin"
ja "kansaa palvelemaan" ja Suomesta olisi tehty entistä
parempi, tasa-arvoisempi ja suvaitsevampi yhteiskunta. Tietenkin tuo tuntuu jälkeenpäin
lapselliselta ja utopistiselta: kuinka "toisenlainen",
SDP-johtoinen sosialistinen Suomi olisi ollut Neuvostoliiton
naapurina mahdollinen? Ei mitenkään. Yhtä oudolta
tuntuu nykypäivän valossa myös usko siihen, että
valtionjohtoisuuden kasvattamisella rakennetaan parempaa yhteiskuntaa.
Nykyäänhän siitä puhuminenkin on melkein
rikos, josta ei nyt ihan linnaan taida joutua, mutta hullun kirjoihin
joka tapauksessa. Raju on ollut ajan riento, sillä 30 vuotta
sitten SDP:ssä oli voimakasta kannatusta ajatuksella pankkien
ja vakuutuslaitoksen sosialisoinnista. Taidettiinpa siitä
tehdä muutama puoluekokousaloitekin, jota olivat keskeisesti
rustaamassa myös eräät nykyisen hallituksen ministerit. 1970-luvun Suomessa Neuvostoliiton
johtama sosialistinen maailmanjärjestelmä oli ikuiselta
tuntuva realiteetti, jonka kanssa olisi elettävä ja
tultava toimeen. Sen romahduksen ennustajia olisi silloin pidetty
aivan kajahtaneina. Päinvastoin Neuvostoliitto oli tuohon
aikaan kukkeimmillaan, ja oli perusteltua ajatella, että
siellä ja muissa sosialistisissa maissa tekninen kehitys
nostaisi kansan elintasoa ja lisäisi sisäisiä
vapauksia. Tämä ajatus tunnettiin konvergenssiteoriana,
jonka mukaan yhteiskuntajärjestelmältään
erilaiset mutta kuitenkin perusrakenteeltaan teolliset yhteiskunnat
kasvavat entistä enemmän toistensa kaltaisiksi. Suomi sekä historiantulkinnat silloin ja nyt En kirjoittanut STH:aa akateemiseksi
opinnäytteeksi, enkä ole sitä esim. missään
viranhaussa sellaisena tarjonnut. Silti kirjan asiallinen kritiikki
voisi yhä perustua siihen, miten kestäviä siinä
esitetyt tulkinnat yleisellä tasolla ovat verrattuna vaikkapa
nykyisiin Suomen historian yleisesityksiin vuoteen 1944 saakka,
mikä tuohon aikaan oli perustutkimuksen osalta jokseenkin
ehdoton takaraja. Kun olen kirjaa tästä
näkökulmasta taas pitkän ajan kuluttua lueskellut,
en näe sen perustulkinnoissa suuriakaan eroja verrattuna
niihin, joita olen 1990-luvulla kirjoittanut esimerkiksi Suomen
poliittisen historian yleisesitykseen tai Editan lukion historian
oppikirjoihin. Niissä ei tietenkään käytetä
STH-retoriikkaa eikä sillä tavalla yllytetä lukijoita
suoraan vallankumouksen tekemiseen. Osa Suomen työväenliikkeen historian tekijöistä v. 1974 Lammilla Pohjoismaisessa työväenhistoriatapaamisessa. Kuvassa vas. Pauli Kettunen, Lauri Haataja ja Seppo Hentilä (TA, TSL:n kokoelma). Olisi kohtuullista ottaa huomioon
myös silloinen tutkimustilanne sekä se, miten hurjasti
se on 25 vuoden kuluessa kohentunut. Erityisesti tämä
koskee sotienjälkeistä aikaa, josta STH:ssa esitettiin
ensimmäinen kattava tulkintayritys. On aivan selvää,
että kirjan loppuosa on perustutkimuksen osalta kaikkein
ohuin ja haavoittuvaisin eikä se yksityiskohdissaan voi
enää olla pätevä. Kirjan varsinainen historiapoliittinen
tehtävä, "työväenliikkeen historiallisen
välttämättömyyden osoittaminen", on
tietenkin menettänyt merkityksensä. Suomessa ei ole
enää työväenliikettä eikä sosialistisella
politiikalla ole vähäisintäkään perspektiiviä.
Kommunismin romahdus, jota kannatan, ja sosiaalidemokratian luopuminen
yhteiskunnan muuttamisesta sosialistiseen suuntaan, jota en kannata,
on tehnyt STH:stakin "vapaata riistaa". Sitä voidaan
mielin määrin ampua niillä aseilla, joita jälkipolvet
ovat saaneet "oikeassa olemiselleen" Neuvostoliiton
hajoamisen ja Berliinin muurin murtumisen jälkeen. Kun sosiaalidemokraattina
ajattelen kirjalle asettamiani tavoitteita, kommunismin romahdus
on ollut muutoksista joka tapauksessa vähäisempi kuin
se, että SDP on luovuttanut oman politiikkansa kaiken autuaaksitekevien
markkinavoimien ja yksityistämisen armoille. Kun STH:aa arvioidaan tänään
ja pohditaan, mikä oikeastaan on muuttunut, on oltava erityisen
huolellinen. Tarkkaan ottaen se menneisyys, jota 25 vuotta sitten
STH:ssa yritettiin hahmottaa, ei ole muuttunut miksikään.
Muuttunut on vain menneisyyden tulkinnan, siis historiankäsitysten,
poliittinen sisältö. Kun ajatellaan STH:n kaltaista
tekstiä, tuon muutoksen ovat aiheuttaneet työväenliikkeen
ja sosialistisen perspektiivin täydellinen katoaminen. Sellaisena
aikana, jolloin jokaisen kunnallisen bussilinjankin kilpailuttaminen
on julistettu politiikanteon ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi,
STH-kirjan hurja vallankumousretoriikka tuntuu tietysti aivan
kauhistuttavalta. Kyse on lopulta siitä, millaisia poliittisia vastauksia olemassaolevan yhteiskunnan ongelmiin historiantutkimuksen kautta löydettiin silloin, sekä tietysti siitä, millaisia vastauksia niihin löydetään nyt. Jotenkin tuntuu siltä, että nykyaikana esitetyt vastausyritykset ovat vaisumpia ja avuttomampia kuin 25 vuotta sitten. Suurin ero on siinä, että nykyään vallitsee politiikan vaihtoehdottomuuden diktatuuri, jota harvat osaavat tai uskaltavat kyseenalaistaa. Kirja sai odotetun tuomion STLH:n rusikoi kukin omista lähtökohdistaan
kolme sellaista tahoa, joiden tuomiosta olen vieläkin ylpeä:
akateemiset historioitsijat, oikeistodemarit ja taistolaiset.
Tämä oli ennalta odotettavissa. "Poliittisella
kentällä" kirjan sulattivat oikeastaan vain vasemmistodemarit
ja jollain tapaa ehkä enemmistökommunistit. Ilmeisesti
"lukevat työläiset" ottivat sen kuitenkin
kohtuullisen hyvin vastaan, kirjan kolme painosta myytiin lähes
loppuun. Akateeminen "establishment"
ei juuri viitsinyt liata käsiään, mutta jos jotkut
historian professoreista jotakin mieltä kirjasta olivat,
he pitivät sitä taistolaisten ja DDR:ssä koulutettujen
kommunistien tekeleenä. Outoa oli myös kirjoittajien
esiintyminen "tekijäkollektiivina", mikä
toi mieleen kommunistimaiden tyylin. Jälkeenpäin voi kuitenkin
sanoa, että mielipiteenvapaus toimi, sillä "virkakieltoon"
ei tekijöistä joutunut kukaan. Tämä johtui
siitä sattumasta, että kirjoittajakollektiivi työskenteli
ja opiskeli Helsingin yliopiston poliittisen historian laitoksella,
joka muutenkin oli tuohon aikaan kovin vasemmistolaisessa maineessa.
Siinä auttoi sattumakin: L. A. Puntila oli jäänyt
eläkkeelle 1970-luvun alussa, jolloin syntyi moneksi vuodeksi
valtatyhjiö, jossa nuorten vasemmistolaisten tutkijoiden
joukko pääsi elämöimään. Puntilan
seuraaja, Keijo Korhonen, oli laitoksella niin lyhyen aikaa ja
kiinni ulkoministeriön hommissa, ettei hänkään
oikein jaksanut ryhtyä saattamaan meitä kuriin ja nuhteeseen. Monet sosiaalidemokraatit kauhistuivat
kirjan leninismiltä haiskahtavaa retoriikkaa. Kieltämättä
monet kirjan tulkinnoista myötäilivät kommunistisia
tulkintoja, vaikkapa kansandemokratioiden syntyä toisen
maailmansodan jälkeen käsittelevä jakso. Myönnän
vilpittömästi, että se on kirjoitettu suuresta
tietämättömyydestä niiden oppien pohjalta,
joita olin DDR:stä mukanani tuonut. Sosiaalidemokraateille
oli ylipäätään vaikeaa hyväksyä
sitä, kuinka myönteisesti Neuvostoliittoa ja kommunismia
kirjassa käsiteltiin. Kaikkein perusteellisimmin STH:n
möyhensivät taistolaiset. Heidän mielestään
tekijöiden marxilainen oppineisuus ja teoreettinen taso
oli alkeellinen. Siinä he tietysti olivat täysin oikeassa.
Muistan, kuinka he suhtautuivat minuun kuin vähämieliseen
tai lapseen, joka ei oikein ymmärrä asioita. Ystävällisimmät
heistä olivat valmiita opettamaan, mutta huomasivat varsin
pian, että siltä, jolle on lusikalla annettu, ei voi
kauhalla vaatia. STH:n tekijäryhmälle myönnettiin valtion tiedonjulkistamispalkinto keväällä 1977. Minusta tuntuu, että eräillä palkintoraadin jäsenillä oli asiaan erityisen voimakas vaikutus, tarkoitan ainakin Osmo Apusta. Palkinnon noutamisesta tuli itselleni aikamoinen kokemus. Kun Jorma Kalela oli Englannissa vierailevana tutkijana, jouduin sitten ikään kuin akteemisessa iässä "vanhimpana", ainoana lisensiaattina, noutamaan palkinnon. Olin tuolloin Santahaminassa suorittamassa asepalvelusta. Komppanian päällikkö ei tahtonut millään päästää minua, koska hänen mielestään varusmies ei saanut politikoida. Kun hän sitten viimein päästi minut, aikaa jäi vain pari tuntia, enkä ehtinyt vaihtaa siviilejä päälle. Kyllä siinä aika moni varmaan ihmetteli, kun armeijan kuteissa astelin noutamaan STH:n tekijöiden palkintoa, jonka kansliapäällikkö Jaakko Numminen ojensi. STH ja suomettuminen Olin muutama vuosi sitten alustamassa
eräässä Historiallisen yhdistyksen keskustelutilaisuudessa,
jonka aiheena oli historiankirjoituksen suomettuminen. Prof.
Hannu Soikkanen sitten keskustelussa kysyi minulta, eikö
juuri STH ollut sellainen historiankirjoituksen tuote, joka olisi
yhtenä edustanut mainittua ilmiötä. Muistan, että
olin vilpittömän hämmästynyt Soikkasen kysymyksestä,
sillä itse en ollut tullut ikinä yhdistäneeksi
STH:aa suomettumiseen. Ymmärrän kyllä
nyt jälkeenpäin, mitä Soikkanen tarkoitti. Häntä
vaivasi kirjan ylen määrin myötäsukainen
Neuvostoliiton ja kommunismin käsittely. Itse oli tottunut
ajattelemaan, että suomettuminen tarkoitti Neuvostoliiton
myötäilyä ja "Moskovan kortin" hyväksikäyttöä
tiettyjen henkilökohtaisten etujen saamiseksi. Tässä
merkityksessä STH oli mielestäni suomettumisen vastakohta.
Oma "yliopistollinen urani" oli vähällä
kokonaan tyssätä sekä DDR-yhteyksien että
STH-maineen takia ennen kuin se oli alkanutkaan. Mikään neuvostoliittolainen
taho ei koskaan taputtanut minua olalle STH:n ansiosta, päinvastoin
sen asiamiehet tuomitsivat kirjan "penikkatautiseksi"
ja harhaoppiseksi. Itäsaksalaiset kollegani "sietivät"
kirjan joten kuten, mutta siitä oli heidän kanssaan
vaikea puhua. Vaikka meillä oli heidän kanssaan 12
yhteistä seminaaria, STH-kirjaa ei suoranaisesti niissä
käsitelty. Se oli DDR-osapuolen hiljainen toivomus, ja siihen
tyydyimme. Ymmärrän hyvin, että
kiinnostus tämän seminaarin järjestämiseen
ja runsas osanotto kielii kahdesta asiasta. Järjestäjäthän
ovat omia oppilaitamme, jotka ovat STH:sta joskus kuulleet ja
alkaneet ihmetellä, kuinka proffat ovat aikoinaan tuommoisenkin
kirjan kirjoittaneet. Ilman tätä puhtaaseen uteliaisuuteen
perustuvaa kiinnostusta STH:aa ei olisi kenties enää
koskaan historian roskatynnyristä ylös kaivettu. Toinen motiivi liittyy tämän
päivän tapaan keskustella 1970-luvusta. STH nähdään
osana tuon aikakauden poliittista rämettymistä, ja
voivatpa jotkut yrittää käyttää sitä
jonkinlaisena lyömäaseena kirjan tekijöitä
vastaan. Siitä on ainakin yksi esimerkki (kun Matti Lackman
taannoin vastasi Lauri Haatajan kirja-arvosteluun ja muistutti,
että L. H. oli jopa yksi STH:n neljästä toimittajasta).
"Lackman löi Haatajaa 'Suomen työväenliikkeen
historia' -kortilla", kirjoitti Anu Suoranta. Niin oli siitäkin
sitten saatu oikein "kortti". Kuten sanottu, olen STH:n saamasta uudesta huomiosta kovasti otettu. Viimein kirja saa ansaitsemaansa huomiota historiapoliittisessa keskustelussa.
Kirjoittaja on poliittisen historian professori Helsingissä. |