Asiakaskyselyn tuloksia: ”Ainutlaatuinen kokoelma kaiken kaikkiaan”

Työväenliikkeen kirjaston asiakaskysely oli esillä kirjastossa ja vastattavissa verkossa 28.3.–7.5.2025. Kyselyyn saatiin 46 vastausta, joista verkkolomakkeella 11 ja paperilomakkeella 35. Kiitämme kaikkia vastanneita! Vastaajien kirjaston käytön tärkeimmät syyt olivat seuraavat: kiinnostus aineistoihin, yleisötapahtuma ja tutkimus, jatko-opinnot tai väitöskirjatyö. Osa vastaajista mainitsi myös kirjaston tilojen käytön, työhön liittyvän tiedontarpeen ja opiskelun.  

Tyytyväisyys Työväenliikkeen kirjaston palveluihin ja aineistoihin

Painettua kokoelmaa piti kiitettävänä 45 % vastaajista, hyvänä 39 %, tyydyttävänä vain 2 % ja huonona ei kukaan. 14 % vastaajista ei osannut ilmaista arviotaan.

Elektronista kokoelmaa 80 % vastaajista ei osannut arvioida, ja loput pitivät sitä hyvänä tai kiitettävänä.

Asiakaspalvelua kukaan ei pitänyt välttävänä tai huonona. Siitä saatiin paljon kiittävää palautetta. Peräti 76 % vastaajista arvioi asiakaspalvelun kiitettäväksi ja 13 % hyväksi, tyydyttäväksi 2 % ja loput eivät osanneet sanoa. Kyselyssä kysyttiin myös kokemuksia itsepalveluajasta, ja siitä ei tullut yhtään negatiivista palautetta.

Aukioloajoista tuli negatiivinen arvio 7 %:lta vastaajista ja tyydyttävä arvio 18 %:lta. Kuitenkin aukioloaikoihinkin oltiin voittopuolisesti tyytyväisiä (71 %).

Tiloistakin tuli enimmäkseen kiittäviä arvioita, mutta 16 % piti niitä vain tyydyttävinä, ja esteellisyys sai yhden sanallisen kommentin.

Kaikki vastaajat, jotka arvioivat yleisötapahtumia, pitivät niitä kiitettävinä tai hyvinä.

Yleisarvio kiitettävä – Työväenliikkeen kirjasto on erittäin hyödyllinen ja sitä suositellaan muillekin

Työväenliikkeen kirjastoa itselleen hyödylliseksi piti korkeimmalla arviointiasteikon tasolla peräti 62 % vastaajista keskiarvon ollessa 4,6 ja helppokäyttöisenä parhaimmalla arvosanalla 53 % keskiarvon ollessa 4,5 viisiportaisella asteikolla. Kaikki vastaajat suosittelisivat Työväenliikkeen kirjastoa muille, paitsi yksi, joka ei osannut sanoa, suosittelisiko.

Yleisarvosana Työväenliikkeen kirjastosta oli 4,67 / 5. Se oli hiukan kasvanut edellisestä vuoden 2022 kyselystä, jossa saatiin arvosanaksi 4,45.

Kokoelmia oli kyselyn aikoina siirretty osin uusiin paikkoihin, mutta ilmeisesti esimerkiksi hyllyopasteiden parantaminen edellisen kyselyn jälkeen auttoi asiakkaita. Helppokäyttöisyydestäkin saatiin hyvät tulokset, vaikka mukaan palveluihin oli tullut myös itsepalveluaika.

Kyselyn vastausten jakaumia kaavioineen pääsee tarkastelemaan alla olevan linkin kautta:

https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?AnalyzerToken=yogdKTvBNSTKn8O2emTNYyTepMILalNX&id=dOsUlpVxA0yVPVmQ75jOugRMEW-sjm5Ct23Vv3exkJJUOUtPTkVGWTVHUFBSTzhZRzFaSUkyOExYQi4u

tai seuraavasta yhteenvedosta (pdf):

https://www.tyovaenperinne.fi/wp-content/uploads/2025/05/Tyovaenliikkeen-kirjaston-asiakaskysely-2025-tulokset.pdf